October 3, 2018
21:02 چهارشنبه، 11ام مهرماه 1397
کد خبر: 94317

مرکز توسعه‌ نانوالکترونیک ایران راه‌اندازی شد

از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو مرکز توسعه‌ نانوالکترونیک ایران (Iran Nano Electronic Center) راه‌اندازی شد.
 
به گزارش ایسنا، ستاد توسعه فناوری نانو در راستای ایجاد یک مرکز تخصصی-حمایتی فناوری محور در کشور جهت کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت در حوزه‌ نانوالکترونیک اقدام به راه اندازی مرکز توسعه‌ نانوالکترونیک ایران (INEC) کرد. اولویت این مرکز توسعه‌ فناوری منجر به ساخت نمونه‌ اولیه‌ محصولات با رویکرد تجاری‌سازی آنها، ورود به صنعت و خلق ثروت از فناوری است که در نهایت در قالب شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌ نانوالکترونیک متجلی خواهد شد.
 
 
حوزه‌های کاری INEC شامل نانوحسگرها و نانوعملگرها، نانو زیست حسگرها، سلول‌های خورشیدی ذخیره‌کننده‌های انرژی، الکترونیک نوری و فوتونیک، اینترنت نانو اشیا، تراهرتز، میکرو و نانو فلوئیدیک، نانو آیونیک، نانو رباتیک، ادوات قدرت و RF، پایش و کاهش آلودگی‌های محیطی است.
 
بر این اساس شکل‌گیری بستر مناسب توسعه‌ فناوری و محصول، ایجاد فرآیند رصد مداوم فناوری و بازار در پلتفرم‌های فعال در مرکز توسط تیم تحقیق و توسعه‌ مجرب، ایجاد بستر مناسب برای عضویت فناوران منتخب در مرکز و شبکه‌سازی میان اعضا و ارائه‌ بسته‌های حمایتی به اعضای مرکز، ایجاد فرصت مناسب برای استفاده از زیرساخت‌های ایجادشده (Fab) در فرآیند توسعه‌ محصول، ایجاد کانال ارتباط با صنایع به‌صورت مداوم و تقاضامحور یا فرصت محور، ارائه‌ خدمات و مشاوره‌های فنی مهندسی، تجاری‌سازی و ثبت پتنت، برگزاری مسابقات و فراخوان‌های مدون در طول سال و انتشار بسته‌های آموزشی و گزارش‌های صنعتی و تحلیل بازار به‌صورت مدون در طول سال از جمله برنامه‌های INEC به شمار می‌رود.
 
مرکز توسعه‌ نانو الکترونیک ایران در راستای اجرای رسالت‌های حمایتی خود از پروژه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های دارای پتانسیل ورود به بازار اقدام به تأسیس دو بخش خدماتی تخصصی "زیر ساخت و تجهیزات (INECFab)" و "کلینیک فنی و مهندسی INEC" کرده‌ است.
 
این مرکز در زمان‌های مشخصی از سال اقدام به برگزاری چالش‌های بزرگ (Grand Challenge) در حوزه‌های مختلف فناوری نانو الکترونیک کرده و در طول سال نیز با ارسال فراخوان‌ها و دریافت طرح‌ها، از پروژه‌ها و ایده‌هایی که پتانسیل ورود به بازار و یا فروش پتنت بین‌المللی دارند، حمایت می‌کند.
 
در اولین گام مسابقه ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM TIP) با ویژگی‌های فنی مورد نظر در سال گذشته برگزار شد و این افزاره توسط محققان آزمایشگاه نانوالکترونیک دانشکده برق دانشگاه تهران و با حمایت تیم فنی مرکز (تیم نانوالکترونیک ستاد) و با کمک زیرساخت‌های Fabrication موجود در INEC از قبیل انواع سامانه‌های لایه‌نشانی، لیتوگرافی و زدایش به‌صورت کامل در کشور ساخته ‌شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.