اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 3, 2018
21:08 چهارشنبه، 11ام مهرماه 1397
کد خبر: 94321

در افتتاحیه نمایشگاه تلکام چه گذشت؟

نوزدهمین نمایشگاه تلکام امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی افتتاح شد.
 
به گزارش ایسنا، نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام)، بزرگ‌ترین رویداد و گردهمایی حوزه مخابرات و ارتباطات کشور است که در آن تولیداتی در زمینه‌ سامانه‌ها، دستگاه‌ها و خدمات مخابرات و ارتباطات ارائه می‌شود.
 
نمایشگاه تلکام به طور رسمی و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی، دبیر سندیکای صنعت مخابرات، معاونان وزارت فاوا و مدیران ارشد اپراتورها و فعالان این حوزه افتتاح شد.
 
همه چیز گران شد جز تعرفه ارتباطات
 
محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۸ اظهار کرد: مشکل جدی ارتباطات، مشکل نقدینگی است. با نوسانات ارزی، بسیاری از اپراتورها دچار مشکل شدند و اگر در زمان خودش به آن‌ها ارز اختصاص پیدا می‌کرد، مشکلشان با هزار میلیارد تومان قابل حل بود اما اکنون به ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارند.
 
وی ادامه داد: البته ما برای حل مشکل اپراتورها، ۲۰ درصد تعرفه خدمات زیرساختی را کاهش دادیم. با وجود این مردم نسبت به افزایش تعرفه‌ها، گلایه‌هایی داشتند اما با بررسی متوجه شدیم که مدل تعرفه‌گذاری اپراتورها در چارچوب مقررات رگلاتوری رعایت شده است و آن‌ها تنها برای اینکه مشکل نقدینگی را حل کنند، بسته‌های تعرفه ارائه داده‌اند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این مدت رشد تعرفه‌ای در صنایع ICT نداشتیم، گفت: بسیاری از کالاها با افزایش نرخ ارز گران شده‌اند اما در حوزه ارتباطات ما این موضوع را مدیریت کردیم که افزایش قیمت نداشته باشیم، در حالی که وابستگی صنعت ارتباطات به نرخ ارز بیش از ۷۰ درصد است.
 
او ادامه داد: اکنون مشکلات مخابرات چاره‌ای جز دستکاری تعرفه برای ما باقی نمی‌گذارد. ما نسبت به نظام کارشناسی که بدون دخالت دادن ما اعمال شده اعتراض داریم اما به هرحال این موارد جزو قانون است و لازم‌الاجرا محسوب می‌شود و باید راهکاری برای حل مشکلات مخابرات پیدا کنیم.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: در عصری که خشونت در دنیا در حال گسترش است و زورگویی و خشونت چه در کشورهای توسعه‌یافته، چه کشورهای عقب مانده مشاهده شده و نسل‌کشی رخ می‌دهد، توسعه معرفت از اهمیت ویژه برخوردار می‌شود و فاوا در این بخش تاثیرگذاری بسزایی دارد.
 
وی با اشاره به تلکام سال قبل متذکر شد: سال گذشته در این نمایشگاه رویکردهایی را مرور کردیم و قرار بود به آنجا برسیم؛ البته در این مدت دستاوردهایی داشتیم و امروز تمام شهرهای ما به نسل‌های سه و چهار ارتباطی متصل شده‌اند که این آمار سال گذشته حدود ۵۰ درصد بود.
 
آذری جهرمی ادامه داد: همچنین امروز بخش مهمی از جاده‌های کشور تحت پوشش نسل سه و چهار قرار گرفته و ظرفیت دسترسی ۳۵ درصدی روستاهای ما به ۵۴ درصد رسیده است. علاوه بر این کسب و کارهای مبتنی بر فاوا نیز رشدی قابل توجه داشته است.
 
وی با تاکید بر نقش فاوا در حل مشکلات مختلف کشور، اظهار کرد: توسعه فاوا قطعا افزایش بهره‌وری را ایجاد می‌کند، امروز در کشاورزی و منابع آبی دچار مشکلات بسیار هستیم. وقتی نزولات آسمانی کم می‌شود، مدیریت منابع اهمیت پیدا می‌کند و چه چیزی بیش از فاوا و اینترنت اشیاء می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند؟
 
وزیر ارتباطات افزود: در این سالها هرچه در حوزه موبایل رشد کردیم، در حوزه ثابت نتوانستیم به رشد دلخواه برسیم چراکه مشکلات متعددی پیش روی ماست. اکنون ۴۰۰ هزار کیلومتر پورت فیبر نوری نیاز داریم و لازم است برای تامین آن بتوان از تولید داخل استفاده کرد. در آی ام اس، ظرفیت‌های خوبی داریم و بازار بزرگی پیش روی ماست و برای آن هدفگذاری شده است.
آذری جهرمی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در تامین هزینه‌های سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی وجود دارد، عنوان کرد: در حوزه بورس مشکلاتی وجود دارد و از سوی دیگر در شرایط فعلی روی سرمایه‌گذار خارجی نیز نمی‌توان حساب کرد اما به هر حال ما از شرکت‌ها حمایت می‌کنیم تا بتوانیم به هدف دو میلیون پورت برسیم.
 
این عضو کابینه دولت هم‌چنین به وضعیت اپراتورهای مجازی پرداخته و اظهار کرد: سال قبل گفتیم باید اپراتورهای مجازی MVNOها، پنج درصد بازار را در دست بگیرند اما به این هدف نرسیده‌ایم. علل این امر را بررسی کرده و تصمیماتی گرفته‌ایم از جمله تغییر مدل اقتصادی و برخی مقررات و در سال پیش رو امید داریم به هدف‌گذاری در نظر گرفته شده در این زمینه برسیم.
 
آذری جهرمی گفت: البته ما به سایر اهداف رسیدیم اما این دو هدف از مواردی بود که نتوانستیم محقق کنیم. وی در ادامه صحبت‌های خود به شرایط فعلی کشور پرداخته و تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها، اپراتورهای ارتباطی ما برای مقابله با تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند.
 
وی به طور مثال به افزایش قیمت کالاهایی مانند پوشک یا سایر مواردی که ارتباط چندانی با قیمت ارز ندارند اشاره کرد و گفت: کنترل تعرفه‌ها در حوزه فاوا در شرایطی صورت گرفته که مجموع این تغییرات شش تا هفت درصد در درآمدهای اپراتورها تاثیر داشته است. استراتژی ما بر کاهش قیمت هاست اما بحث هایی به ما وارد می‌شود.
 
همچنین رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه امسال ۲۳۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند گفت: این شرکتها دستاوردها و تولیدات جدید را معرفی می کنند که نشان دهنده رشد در این حوزه است.
 
رونمایی از دستاوردهای تازه در تلکام
 
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به وجود مشکلات زیاد در کشور اظهار کرد: نمایشگاه تلکام امسال با وجود همه مشکلات در کشور به دلیل توانمندی‌های خوبی در داخل برگزار شده است که فرصت مناسبی برای بخش‌های ارتباطی کشور محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه نمایشگاه تلکام فرصت برای نشان دادن توانمندی‌هاست تصریح کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم و امروز شاهد رشد و توسعه در این زمینه هستیم.
 
فلاح جوشقانی با بیان اینکه امسال ۲۳۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که نسبت به سال گذشته رشد داشته است، خاطرنشان کرد: معرفی محصولات جدید در  این حوزه نشانه توسعه و توجه به تولیدات داخلی است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این نمایشگاه فرصت مناسبی برای فعالان حوزه ICT است گفت: این نمایشگاه راه روشنی برای صنعت ICT است و ادامه دهنده قابلیت نمایشگاه الکامپ است. این چهار روز فرصت خوبی برای مردم تا با دستاوردهای تازه حوزه IT و فناوری اطلاعات آشنا شوند.
 
فرامرز رستگار – دبیر سندیکای صنعت مخابرات – هم در مراسم افتتاحیه تلکام 2018 اظهار کرد: ما در صنعت مخابرات R&D را قلب توسعه می‌دانیم و حتی در شرایط رکود هم بخش تحقیق و توسعه را تعطیل نکردیم و در این نمایشگاه از 26 طرح پیشرفته و قابل رقابت رونمایی می‌کنیم. اما برای عرضه این محصولات باید چاره‌اندیشی کرد.
 
او تاکید کرد: باید برای اصلاح تعرفه‌های اپراتورهای ثابت فکری شود. لازم است این شرکت‌ها درآمد مناسب داشته باشند تا بخش ثابت ارتقاء پیدا کند زیرا زیرساخت اصلی فاوا تلفن ثابت است.
 
به گفته او در ماه‌های گذشته اتفاقاتی رخ داد که خوشایند نبوده و کارخانه‌ها و شرکت‌ها در حال تعطیلی هستند. اینکه در رکود ۲۶ طرح پیشرفته متناسب با کشورهای پیشرفته رونمایی می‌شود، اتفاق خوبی است. همه ما این روزها را دیده‌ایم و از این شرایط عبور خواهیم کرد اما در این اوضاع افرادی که به تحقیق توجه داشته باشند، در بازار موفق خواهند بود.
 
رستگار همچنین اظهار کرد: تعداد این طرح‌های نوآورانه تا پایان سال به ۴۰ عدد رسیده و به هدف‌گذاری هفته‌ای یک طرح نوآورانه نزدیک خواهیم شد. دیگر نباید فاوا در ذهن مردم صنعتی کهنه و گران باشد. امروز تک تک اپراتورها شاهدند ما دیگر خیلی مشکل فنی نداریم و تنها نیاز به یک گفتمان مشترک داریم.
 
وی ادامه داد: با این وجود در بازار دو اپراتور داریم که دست آن‌ها به جیبشان رسیده و می‌توانند خرید کنند اما بقیه فعالان عرصه فاوا چنین توانی ندارند. مشکلات این بخش با وام سه میلیونی حل نمی‌شود و می‌بینیم این اپراتورها چقدر مشکل دارند. اینکه با این شرایط هنوز اپراتورهای ثابت ما می‌توانند فکر کرده و به فکر ارائه سرویس باشند کار بزرگی است.
 
براساس آخرین آمار اعلام شده، نوزدهمین دوره نمایشگاه (تلکام ۲۰۱۸) با شعار «ارتباطی فراگیر» با حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران با عنوان «گروه مخابرات ایران» و شرکت‌های سندیکای مخابرات ایران و ۲۳۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی، ۲۴ شرکت خارجی یا نمایندگی آن‌ها از کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، روسیه و  لهستان برگزار می‌شود.
 
علاوه بر شرکت‌های داخلی و خارجی، تعدادی از دانشگاه‌های صنعتی کشور ، سایت‌های خبری و نشریات مرتبط با صنایع مخابرات نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند. همچنین کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و تخصصی از سوی گروه مخابرات ایران در طول برپایی نمایشگاه برگزار می‌شود.
 
ارتقای دانش فناوری و تبادل اطلاعات روز در موضوعات صنایع مخابراتی، معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مخابرات و اطلاع‌رسانی، ارتقای سطح مبادلات تجاری کشور در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور و آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی کشور و جهان، در حوزه ارتباطات از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
 
نمایشگاه تلکام از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.