امنیت

فناوری اطلاعات

October 5, 2018
0:10 جمعه، 13ام مهرماه 1397
کد خبر: 94345

گرفتار کلاهبرداری خرید آنلاین لوازم‌التحریر نشوید

در حالی که مهاجمان سایبری از هر فرصتی برای هجوم به اطلاعات کاربران و کلاهبرداری از آن‌ها اقدام می‌کنند، با فرا رسیدن فصل بازگشایی مراکز آموزشی لازم است کاربران هنگام خرید آنلاین لوازم تحریر نکات ایمنی را رعایت کنند.
 
 
به گزارش ایسنا، امروزه با توجه اینکه در عصر ارتباطات درج آگهی‌های تبلیغاتی جایگاه ویژه‌ای در دنیای مجازی دارد، شاهدیم که افرادی از طریق درج این نوع آگهی‌ها، به کسب‌وکار غیرقانونی اقدام کرده و از این تبلیغات برای اهداف سوء و کلاهبرداری استفاده می‌کنند.
 
فصل بازگشایی مدارس، فرصت مناسبی برای خانواده‌ها جهت خرید وسایل ویژه دانش‌آموزی است. نکته قابل تامل در این ایام، امکان کلاهبرداری از طریق درج آگهی‌های فریبنده و جذاب از سوی برخی سایت‌ها و فروشگاه‌های مجازی به بهانه فروش ارزان‌قیمت کالاست. به همین دلیل پلیس فتا در آستانه فصل بازگشایی مدارس در مورد خرید اینترنتی لوازم التحریر هشدار داده است.
 
با توجه به اینکه مجرمان سایبری به بهانه‌های مختلف مانند تخفیف ویژه دانش‌آموزی فروش لوازم‌التحریر ممکن است پول هنگفتی از طعمه‌هایشان کلاهبرداری کنند، بنابراین شهروندان باید در مواجهه با این قبیل آگهی‌های جذاب و اغواگرایانه اینترنتی هوشمندانه عمل کرده و در پی تحقیق و بررسی اصالت فروشگاه مورد نظر، نسبت به بررسی دارا بودن «نماد اعتماد الکترونیک» توسط فروشگاه مجازی اطمینان حاصل کرده، سپس اقدام به ثبت سفارش و پرداخت هزینه کنند.
 
جهت جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری، هموطنان در مواجهه با فروشگاه‌های اینترنتی هنگام ثبت سفارش و انتخاب نحوه پرداخت وجه، گزینه پرداخت در منزل را در اولویت قرار دهند تا بتوانند پس از اطمینان و بررسی تطابق جنس دریافتی و کالای ثبت سفارش شده مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند.
 
از طرفی شهروندان درصورت اجبار به خرید از طریق درگاه‌های اینترنتی، باید مراقب باشند تا در دام سایت‌های جعلی موسوم به فیشینگ گرفتار نشوند و هنگام پرداخت مواردی مانند بررسی آدرس اینترنتی (URL) و وجود گواهینامهSSL  یا پروتکل امن انتقال اطلاعات (https) را در نظر گرفته و هنگام وارد کردن اطلاعات حساب خود از صفحه کلید مجازی استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.