تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

October 6, 2018
15:05 شنبه، 14ام مهرماه 1397
کد خبر: 94359

رمزارز ملی می‌تواند تب دلار را بخواباند

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات گفت: اگر ما رمز ارزی را که تولید می‌کنیم دارای ارزش کنیم، همسایگانمان آن را بپذیرند و بتوانیم در تبادلات خود از آن استفاده کنیم، مراجعه مردم به دلار کمتر می‌شود و به سمت آن می‌آیند. البته این به این معنی نیست که یک ارز ملی بتواند جای دلار را بگیرد؛ بلکه می‌تواند در کنار دلار، میزان گرایش را نسبت به دلار کاهش دهد.
 
فروزنده دوست با بیان اینکه در مورد بیت کوین سه سناریو در دنیا مطرح می‌کنند، عنوان کرد: عده‌ای معتقدند بیت کوین کلاهبرداری و هرمی است و در نهایت نابود شده و همه سرمایه‌ها را هدر می‌دهد. عده‌ای می‌گویند بیت کوین رشد خود را طی می‌کند، کم کم عرضه آن کم و تفاضای آن زیاد می‌شود و ارزشش بالا می‌رود.
 
وی افزود: یک عده هم می‌گویند امریکا و آژانس امنیت ملی این کشور بیت کوین را ساخته تا بداند واکنش جامعه جهانی نسبت به آن چگونه است و چقدر می‌تواند دلار را تحت تاثیر خود قرار دهد تا بتواند رمز ارز خود را بسازد و در دنیا فراگیر کند. (البته سازنده بیت کوین در هاله‌ای از ابهام است اما برخی سناریوی سوم را قبول دارند.)
 
مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: من به هیچ وجه به سناریوی سوم اعتقادی ندارم؛ چراکه همین الان ما رمز ارزی تحت عنوان تِتِر داریم که معادل دلار است. البته نام درست این ارز USDT است و تتر نام شرکت آن است اما مردم از این رمز ارز تحت عنوان تتر یاد می کنند.
 
وی گفت: تتر توسط امریکا ممیزی شده و یک بار هم امریکا آن را محدود کرد اما تتر اعلام کرد معادل ارز دیجیتالی که در بازار دارد، پشتوانه دلاری هم دارد. هر تتر تقریبا معادل 1 دلار است. بعد هم مشخص شد که این ادعا درست است و بانک‌های تایلند و تایوان هم معادل تتری که در بازار هست، دلار دارند. بنابراین سناریوی سوم نمی‌تواند درست باشد.
 
فروزنده دوست تصریح کرد: در مواردی خانه و ماشین هم در دنیا با بیت کوین معامله شده است اما این عمومیت ندارد و مثل دلار و ریال پول رایج نیست. پیش از اینکه صرافی‌ها در کشور بسته شوند، ما 40 شرکت داشتیم که اجناسشان را با بیت کوین می‌فروختند. این شرکت‌ها عموما در حوزه کامپیوتر می‌کردند و با این تکنولوژی آشنا بودند. این شرکت ها بعضا حتی محصولات سنگینی را که قیمت‌های چندین میلیارد تومانی داشته‌اند، با بیت کوین معامله کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: این ارز عمومیت ندارد اما به عنوان ارز در بعضی جاها استفاده شده و همچنان استفاده می‌شود. حتی ICOها که ارز اولیه سکه هستند، عموما برای جمع کردن سرمایه، از بیت کوین یا اِتِریوم استفاده می‌کنند. اقتصاددانان و بانکی‌ها متفق‌القول هستند که رمز ارزها پول نیستند. درواقع رمز ارزها مثل اوراق سهام هستند.
 
وی یادآور شد: ارز دیجیتالی که در داخل کشور ایجاد شود، می‌تواند به عنوان یک گزینه حاشیه‌ای کنار دلار به کار رود که میزان تقاضای دلار را پایین آورد. چرا مردم نسبت به خرید دلار اقدام می‌کنند؟ برای اینکه ارزش ریالشان کاهش نیابد. اگر ما رمز ارزی را که تولید می‌کنیم دارای ارزش کنیم، همسایگانمان آن را بپذیرند و بتوانیم در تبادلات خود از آن استفاده کنیم، مراجعه مردم به دلار کمتر می‌شود و به سمت آن می‌آیند. البته این به این معنی نیست که یک ارز ملی بتواند جای دلار را بگیرد؛ بلکه می‌تواند در کنار دلار، میزان گرایش را نسبت به دلار کاهش دهد.
 
مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به رمز ارز ملی که اخیرا از آن سخن گفته می شود، بیان کرد: براساس اخبار موجود، استنباط من این است که نوع فنی ارزی که بانک مرکزی تولید خواهد کرد، کاملا شبیه به ریپل یا XRP است و از مدل آن الگو گرفته‌اند.
 
وی تصریح کرد: این رمز ارز در مرحله اول در سیستم بانکی می‌چرخد و تراکنش‌های بین بانکی را انجام می‌دهد و بعد در خرده خرج‌های مردم می‌آید؛ بنابراین گرایش به دلار را کم می‌کند و آن تب را می‌خواباند.
 
وی در مورد مشکلات استفاده از این رمز ارزها گفت: در حال حاضر حتی افراد سالمند ما کارت‌های الکترونیکی را می‌شناسند و از آن‌ها استفاده می‌کنند اما مردم ما چقدر از رمز ارز شناخت دارند؟ حتی رمز ارز ملی که در کشور جا افتاده باشد، در چشم مردم با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌روست. مثلا ایمنی، درست کردن کیف پول آن، انتقال و تراکنشی که در مورد بیت کوین است را نمی‌بینید، تمام این‌ها مسائلی است که مطرح است و نیاز به فرهنگ سازی و آموزش بسیار دارد. بنابراین کار با رمزارز ملی مدت‌ها به طول می‌انجامد.
 
فروزنده دوست اظهار داشت: اخیرا ماینینگ را به عنوان یک صنعت شناخته‌اند و در کشور آزادش کرده‌اند اما باید برای این اقدام دست صرافی‌ها باز باشد وگرنه کوین‌هایی که تولید می‌شوند، کجا باید فروخته شوند؟ یکی از راه‌هایی که می‌تواند روی تب دلار تاثیرگذار باشد، این است که به راحتی بتوان بیت کوین را تبدیل به دلار و دلار را تبدیل به بیت کوین کرد. ا
 
وی ادامه داد: اگر صرافی‌ها وارد شوند و این سیستم چرخش خود را پیدا کند، افرادی که به دنبال تبدیل ریال خود به دلار هستند، ریال خود را تبدیل به کوین‌های موجود می‌کنند. ابا این اقدام، هم اشتغالزایی ایجاد می‌شود و هم تب دلار تا حدی خوابانده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.