اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 6, 2018
15:42 شنبه، 14ام مهرماه 1397
کد خبر: 94367

فیلترینگ باعث کاهش درآمد شرکت های اینترنتی شد

سومین پنل تخصصی نوزدهمین نمایشگاه تلکام درحالی برگزار شد که یکی از روش های افزایش درآمد شرکت های اینترنتی افزایش مصرف کاربران عنوان شد که با تولید محتوای تصویری محقق می شود.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع سومین پنل تخصصی برگزار شده در نمایشگاه نوزدهم صنایع مخابراتی و فناوری اطلاعات، «توسعه ارتباطات ثابت، فرصت‌ها و چالش‌ها» نام داشت که امروز (جمعه) در سومین روز از برگزاری نمایشگاه در سالن کنفرانس شماره یک برگزار شد.
 
قیمت اینترنت همراه زیاد شود
سیدمجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به وجود عقب ماندگی ها در توسعه بخش ثابت، قیمت بسیار پایین دیتای همراه را عامل عدم توسعه در بخش ثابت دانست و افزود: در حال حاضر قیمت دیتای موبایل تفاوت زیادی با اینترنت ثابت ندارد و همین اختلاف کم باعث ضربه زدن به توسعه اینترنت ثابت کشور شده است و از رییس سازمان تنظیم مقررات می خواهم راه حلی برای آن ارایه کند.
 
فیلترینگ؛ عامل کاهش درآمد شرکت ها
حسن شانه‌ساز زاده رییس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل نیز افزایش فیلترینگ را عاملی برای کاهش مصرف اینترنت در کشور دانست و گفت: در حال حاضر درآمد شرکت‌های FCP به شدت رو به کاهش است و با افزایش بی‌رویه فیلترینگ این کاهش درآمد بیشتر هم شده است.
وی 25 تا 30 درصد مصرف اینترنت شرکت ها را مختص تلگرام و اینستاگرام دانست و افزود: با فیلتر تلگرام این میزان مصرف کاهش قابل توجه‌ای داشته و حالا هم که زمزمه‌هایی در خصوص فیلتر شدن اینستاگرام شنیده می‌شود.
شانه ساز زاده با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز باعث شد تا شرکت های اینترنتی به سمت توسعه شبکه خود در حوزه هایی چون VDSL نروند، اظهار کرد: تنها راه افزایش درآمد شرکت های اینترنتی، افزایش مصرف کاربران است که این افزایش مصرف نیز تنها با تولید محتوای تصویری ممکن است بطوریکه در دنیا 60 درصد ترافیک مصرفی کاربران مختص محتوای ویدیویی است.
 
اعتراضات مردم در مقابل گرانی تعرفه اینترنت موبایل
حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات در این پنل تخصصی، سهم بسیار بالای استفاده از اینترنت ثابت نسبت به همراه در دنیا را  به دلیل تفاوت استفاده از محتوای مناسب پرحجم مانند ویدئو دانست و گفت: یکی از دلایل توسعه نیافتگی ارتباطات ثابت به دلیل نبود محتوای مناسب پرحجم و نیز بروزرسانی سیستم های این بخش است که نزدیک بودن حاشیه قیمت میان اینترنت موبایل و اینترنت ثابت یکی از دلایل ریزش مشترکان به سمت اینترنت موبایل است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه محتوای داخلی امکان استفاده از ویدئو برای مردم با تکنولوژی های دیگری مانند موبایل نیز ممکن است، افزود: این درحالیست که اپراتورهای ارتباطات ثابت موفق به جذب کاربر نشده اند.
معاون وزیر ارتباطات رتبه ایران را در بخش دسترسی موبایل 57 و در بخش دسترسی ثابت 108 ام عنوان کرد، ادامه داد: درحال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت موبایل در کشور 24 مگابیت و اینترنت ثابت تنها 5 مگابیت است.
فلاح با اشاره به انتقادات مطرح شده پیرامون قیمت پایین اینترنت موبایل در مقابل اینترنت همراه تصریح کرد: تغییر تعرفه اینترنت همراه و ثابت در شرایط کنونی منطقی نیست بطوریکه هم اکنون اعتراضات مردم در گرانی تعرفه های موبایل را می بینیم و نمی توان در این شرایط باز هم تعرفه ها را تغییر داد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه اپراتورهای ارتباطات ثابت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، دلار ارزان قیمت در این بازار سرمایه گذاری کرده اند افزود: افزایش نرخ ارز سبب شده است که بازگشت سرمایه این بخش، از ۵ سال به ۱۲ سال افزایش یابد که این مساله شکست اپراتورهای ثابت را به همراه دارد و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.
معاون وزیر ارتباطات با اعلام اینکه 70 درصد ترافیک اینترنت کشور مختص بخش همراه و تنها 30 درصد آن در بخش ثابت مصرف می شود، خاطر نشان کرد: البته این درحالیست که در دنیا 86 درصد سهم ترافیک اینترنت در بخش ثابت و تنها 14 درصد مختص بخش همراه به شمار می رود.
بنابه این گزارش، پنل توسعه ارتباطات ثابت (فرصت ها و چالش ها) با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و عضو سندیکای صنعت مخابرات در سالن کنفرانس شماره ۱ نمایشگاه بین المللی تهران محل برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تله کام برگزار شد.
همچنین دیروز (پنجشنبه) در دومین پنل تخصصی نمایشگاه با موضوع «بازآفرینی ICT»، فرامرز رستگار دبیر سندیکای مخابرات با اشاره به پیشرفت در حوزه ICT بیان کرد: در این زمینه بخش خصوصی بیشتر می تواند کمک کند.
وی با بیان اینکه باید نیازهای صنعت ICT در کشور تکمیل شود تصریح کرد: مرکز تحقیقات مخابرات در گذشته کارهای متعددی در این حوزه انجام داده است.
رستگار خاطرنشان کرد: اگر در جامعه پیوند میان اجزای بخش خصوصی برقرار نکنیم نمی توانیم در حوزه فناوری اطلاعات موثر عمل کنیم.
در پنل دوم برات قنبری عضو شورای راهبردی پیوست فناوری اطلاعات، محمدرضا حدادی عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای، علی میرنژاد مدیرکل دفترصنایع برق الکترونیک، ویدا سینا نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات و لیلا محمدی رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.