اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

October 8, 2018
10:22 دوشنبه، 16ام مهرماه 1397
کد خبر: 94426

خسرو سلجوقی میگوید بانک اطلاعاتی حمایت از فضای مجازی کودکان تشکیل شده است

 

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با تاکید بر رونمایی از برنامه‌های بخش خصوصی در این حوزه گفت: تمام طرح‌های رونمایی شده در مورد توسعه خدمات فضای مجازی کودک در دسترس است که یک بانک اطلاعاتی برای بازیگران خدمات فضای مجازی کودک (کودکان، اولیا آنان، مربیان، تولیدکنندگان محتوا، ارائه‌دهندگان خدمات و غیره) محسوب می‌شود.
 
 
خسرو سلجوقی مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با اعلام رونمایی از سه برنامه جدید و هفت جلد کتاب در زمینه فضای مجازی کودکان گفت: در ارتباط با اینترنت کودک طرحی در دست اجرا است به نام 20 تا 20 که بیستم هر ماه حداقل یک طرح بخش خصوصی در ارتباط با کودک رونمایی و معرفی می‌شود؛ و مشخصات آن را در وبگاه www.cop.ir قرار می‌دهیم.
 
 
وی افزود: در مسیر استانداردسازی فضای مجازی کودکان کارهایی انجام شده که می‌توان به ترجمه استانداردهای بخش توان‌خواهان (معلولین) توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام و با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران به تصویب رسیده و برای اجرا به‌زودی ابلاغ خواهد شد اشاره کرد که به‌زودی جزییات طرح (که بخشی از این استانداردها متناسب با نیازهای کودکان معلول است) اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.
 
 
خسرو سلجوقی با اشاره به اینکه بخشی از نیازهای اینترنت کودکان حقوقی است گفت: تعدادی از قوانین حقوقی این حوزه در کشورهای دیگر ازجمله آمریکا ترجمه شده تا بتوانیم یک مطالعه تطبیقی بین چند کشور داشته باشیم و از آن‌ها با توجه به نیازهای کشور خودمان بهره‌برداری کنیم.
 
 
مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با اعلام اینکه در سال 1396 پژوهشی برای شناخت میزان بهره‌برداری کودکان سه تا پنج ساله کشور از اینترنت و تجهیزات تلفن همراه و تبلت انجام شد، اظهار کرد: بر اساس نتایج این مطالعه معلوم شد که 66 درصد این کودکان دارای تلفن همراه یا تبلت هستند و جالب اینجاست که بر اساس همین مطالعات متوجه شدیم که برخی بچه‌های 6 ماهه نیز از تلفن همراه استفاده می‌کنند که شاید غیرقابل‌باور است ولی باید بپذیریم که هست.
 
 
وی با بیان اینکه برای شرایط فعلی که این کودکان به وسایل الکترونیکی دسترسی دارند باید برنامه داشته باشیم گفت: مناسب‌سازی تبلت و تلفن همراه کاری است که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری شود. بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذار در این حوزه باشد و من معتقد هستم که باید محتوای مناسب برای این وسایل آماده شود که تاکنون چند برنامه‌ساز ایرانی در این حوزه داریم.
 
 
سلجوقی با اشاره به رتبه‌بندی بازی‌های کودک گفت: سه مرکز بر روی رتبه‌بندی بازی‌ها کار می‌کنند که برای چه گروه سنی، کدام بازی خوب است و هر بازی چه میزان هیجان و استرس به کودک وارد می‌کند؛ اما چند خانواده به این رتبه‌بندی مراجعه می‌کنند که چه بازی یا نرم‌افزاری را برای فرزند خود انتخاب کنند؟
 
 
مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با تأکید بر آموزش کودکان در خانواده‌ها اظهار کرد: بر طبق احادیث و روایات در هفت سال اول زندگی باید کودک را تربیت کرد؛ زیرا در هفت سال دوم و سوم میزان جذب و کشش کودک افت پیدا می‌کند.
 
 
وی با اشاره به مطالعات سایر کشورها برای کودکان گفت: مطالعه‌ای 38 ساله در آمریکا نشان می‌دهد که هر یک دلار سرمایه‌گذاری در دوره کودکی 16 دلار بازگشت سرمایه دارد. شما کجا می‌توانید این نوع سرمایه‌گذاری انجام دهید که چنین سودآور باشد؟
 
 
سلجوقی افزود: در حال حاضر تنها متولی آموزش دوره کودکی در کشور ما سازمان بهزیستی است که در قالب مهدکودک‌ها عمل می‌کند و اگر فرض کنیم که مهدکودک‌های ما کامل هستند 13 درصد کودکان در مهدکودک آموزش می‌بینند و 87 درصد کودکان در خانه توسط پدر و مادر آموزش می‌بینند.
 
 
وی ادامه داد: بر این اساس یکی از پروژه‌هایی که به دنبال آن هستم که توسط بخش خصوصی انجام شود، پروژه «هر ولی یک مربی کودک با تلفن همراه» است این پروژه متمرکز بر دو ظرفیت دانش جابجایی (Mobility) و اقتصاد اشتراکی است تا والدین به یک مربی کودک تبدیل شوند و امیدواریم در این حوزه تولیدکنندگان محتوا، ارائه‌دهندگان خدمات و توانمندان تربیت دانش مربی کودک وارد عرصه شوند و هر کس نقش خود را به نحو مناسب ایفا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.