اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 8, 2018
11:59 دوشنبه، 16ام مهرماه 1397
کد خبر: 94436

پرتاب 4 ماهواره تا سال 1404

رئیس سازمان فضایی ایران طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر را از برنامه‌های این سازمان نام برد و گفت: ماهواره‌های "ناهید 1 و 2" و "ایرانست 1 و 2" تا سال 1404 در مدار ژئو قرار خواهند گرفت.
 
دکتر مرتضی براری امروز در نشست تخصصی ماهواره "پیام" امیرکبیر هدف از برگزاری هفته جهانی فضا را آشنایی با دانش فضایی ذکر کرد و افزود: در این هفته تلاش می‌شود تا جامعه با کاربردهای فناوری‌های فضایی در زندگی آشنا شود. بر این اساس ما برنامه‌های 10 ساله‌ای را در این حوزه تدوین کردیم.
 
وی برنامه 10 ساله اول را از سال 1385 تا 1394 ذکر کرد و ادامه داد: در برنامه 10 ساله اول هدف توسعه فناوری فضایی، دستیابی به چرخه کامل فضایی و دستیابی به اقتدار علمی در عرصه فضایی بوده است.
 
به گفته وی، چرخه کامل فضایی به معنی ساخت ماهواره‌های بومی، پرتاب آن توسط پرتابگر داخلی، در مدار قرار دادن ماهواره‌ها، ایجاد ایستگاه‌های زمینی و دریافت سیگنال‌ها از ماهواره است.
 
براری با تاکید بر اینکه در برنامه 10 ساله اول ما به این هدف دست یافتیم، خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که در حوزه فضایی رتبه اول منطقه باشیم و در دنیا در جایگاه پانزدهم قرار بگیریم.
 
براری برنامه دوم فضایی کشور را از سال 1395 تا 1404 ذکر کرد و یادآور شد: در برنامه دوم 10 ساله در جهت تثبیت فناوری‌های فضایی اقدام شد. به این معنی که درصدد بودیم فناوری‌های فضایی صنعتی‌سازی شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در برنامه 10 ساله اول ماهواره‌های تحقیقاتی در مدار 250 کیلومتر با عمر ماندگاری یک ماه طراحی و ساخته شد و در مدار قرار گرفت و در برنامه 10 ساله دوم ماهواره‌های عملیاتی در مدار 500 کیلومتر با ماندگاری دو سال طراحی شد.
 
رییس سازمان فضایی نمونه این ماهواره را ماهواره "پیام" دانشگاه امیرکبیر نام برد که به گفته وی، این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر بالا است.
 
براری ابراز امیدواری کرد که با پرتاب به موقع این ماهواره کشور بتواند از خدمات آن بهره‌مند شود.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اولویت مهم سازمان فضایی تبدیل اقتدار ملی به اقتدار فضایی است، اضافه کرد: بر این اساس از دانشگاه‌هایی چون دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخواست داریم که همانطور که توانسته است در تولید و توسعه فناوری‌های فضایی نقش مهمی داشته باشد، کشور را در رسیدن به اقتدار اقتصاد فضایی کمک کند.
 
براری یادآور شد: در حال حاضر رشد اقتصاد فضایی در دنیا 139 درصد است و متوسط رشد اقتصاد جهانی 19.4 درصد اعلام شده است.
 
وی با بیان اینکه شکاف عظیمی میان رشد اقتصاد فضایی و اقتصاد عمومی در جهان وجود دارد، افزود: این شکاف تا 20 سال آینده ادامه خواهد داشت، به گونه‌ای که رشد اقتصاد فضایی 220 درصد و رشد اقتصاد جهانی 99.4 درصد برآورد شده است.
 
براری فضا را بستری برای خلق ثروت در دنیا توصیف کرد و یادآور شد: همزمان با توسعه کشور در بخش‌های بالادستی و پایین دستی عرصه فضا پای استارت آپ‌ها نیز به این حوزه باز شد، به گونه‌ای که طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی و منظومه کردن آنها از سوی استارت آپ‌ها دنبال می‌شود و ما آمادگی حمایت از این نوع استارت آپ‌ها را داریم.
 
وی افزود: بر این اساس برگزاری دو مسابقه دانشجویی ساخت ماهواره‌های مکعبی یک کیلوگرم و منظومه کردن ماهواره‌های مکعبی را در دستور کار داریم. هدف از برگزاری این مسابقات آشنایی دانشجویان با فناوری شبکه‌سازی ماهواره‌های کوچک است.
 
براری با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره پیام در دانشگاه امیرکبیر افزود: این ماهواره قادر به ارسال تصاویری با دقت 40 متر است و در صدد هستیم تا از داده‌های این ماهواره در حوزه ارائه خدمات استفاده شود.
 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در عصر انقلاب چهارم قرار داریم که این عصر شامل تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و بهره‌برداری از این داده‌ها است.
 
رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 570 ماهواره سنجشی در مدار قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس ما در تلاش هستیم تا از داده‌های این ماهواره برای خلق ثروت بهره مند شویم که این امر در دانشگاه‌های نسل چهارم محقق خواهد شد.
 
به گفته وی دانشگاه‌های نسل اول مبتنی بر آموزش، دانشگاه‌های نسل دوم مبتنی بر پژوهش، دانشگاه‌های نسل سوم مبتنی بر تولید فناوری و دانشگاه‌های نسل چهارم مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است.
 
براری با تاکید بر اینکه در حال حاضر جوانان کشور توانسته‌اند در عرصه اقتصاد خدمات ماهواره‌ای پنج درصد رشد ایجاد کنند، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه امیرکبیر بتواند مرکز توسعه استارت آپ‌ها در حوزه فضایی شود.
 
رئیس سازمان فضایی همچنین با اشاره به فعالیت‌های فضایی در کشور یادآور شد: در سال 92 "کاوشگر پژوهش"، در سال 93 ماهواره "فجر امید" پرتاب شد و در سال 96 نیز ماهواره‌های "پیام" دانشگاه امیرکبیر، "دوستی" دانشگاه شریف و ماهواره "مخابراتی ناهید" را در دستور کار محققان دانشگاهی قرار دادیم.
 
براری اضافه کرد: علاوه بر آن ماهواره "ظفر" که یک ماهواره سنجشی با قدرت 22.5 درجه است، تا پایان سال از سوی دانشگاه علم و صنعت کامل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه ماهواره "پارس1" از سوی پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است، اضافه کرد: دقت این ماهواره 15 متر و از نوع سنجشی است، ضمن آنکه ماهواره مخابراتی "ناهید2" نیز در دست ساخت است.
 
براری ارتقای توان کشور در ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر را از برنامه‌های سازمان فضایی نام برد و گفت: ماهواره‌های" ناهید 1 و 2" و "ایرانست 1 و 2" تا سال 1404 نیز در مدار ژئو قرار خواهند گرفت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.