اپلیکیشن

تلفن همراه

October 8, 2018
12:05 دوشنبه، 16ام مهرماه 1397
کد خبر: 94439

رقابت داغ بزرگ‌ترین سرویس‌های موسیقی

دیرزمانی از ورود یک اپلیکیشن محبوب کاربران به نام نپستر می‌گذرد. اپلیکیشنی که اجازه دانلود فایل‌های MP۳ را به کاربران می‌داد و به این ترتیب جهان را با موضوع دانلود موسیقی آشنا شد. نپستر خیلی زود با شکایت صنعت موسیقی کنار رفت و حذف شد و امروز بزرگان پخش موسیقی روی اینترنت شرکت‌های دیگری هستند.
 
رقابت داغ بزرگ‌ترین سرویس‌های موسیقی 
امروزه برای گوش دادن به موسیقی روی موبایل نیازی به رفتن به فروشگاه‌های موسیقی و خرید نوار و سی دی و… نیست. با مراجعه به فروشگاه مجازی مثل آی تیونز می‌توان به میلیون‌ها موسیقی دسترسی داشت.  در همین ایران نیز نمونه‌های متعددی به وجود آمده‌اند که به‌طور قانونی اقدام به فروش موسیقی روی اینترنت می‌کنند اما برای استریم یا پخش موسیقی از طریق اینترنت نیز امروزه گزینه‌های خوبی وجود دارند. همچنین برای دسته‌بندی موسیقی‌ها، جمع کردن ایستگاه‌های رادیویی جذاب در یک جا یا گوش دادن به پادکست‌های دلخواه گزینه‌های پیش روی کاربران کم نیست.
 
حالا رقابت سرویس‌های پخش موسیقی به داشتن چهره بهتر و سادگی در کار با آلبوم‌ها یا یافتن موسیقی‌های مورد علاقه است. تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی (برای یافتن موسیقی‌های مشابه مورد علاقه کاربران) نیز امروزه کاربرد خود را پیدا کرده‌اند. کاربرانی که از بعضی از سرویس‌های دارای این تکنولوژی استفاده کرده‌اند تفاوت پیشنهاد موسیقی مورد علاقه را کاملا احساس می‌کنند. امروزه سرویس‌های مشهور استریم موسیقی تقریبا برای همه پلت‌فرم‌ها از iOS و اندروید گرفته تا نسخه‌های دسکتاپ و کامپیوترهای مک و ویندوز اپلیکیشن اختصاصی خود را دارند.
 
با این حال به جز امکانات عادی که تقریبا همه سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های فعال در این عرصه دارند تفاوت‌هایی در ارائه برخی امکانات خاص هم بین بزرگان این عرصه وجود دارد. امکاناتی مثل پخش موسیقی با کیفیت مختلف، اتصال سرویس موسیقی به شبکه‌های اجتماعی یا داشتن امکان نمایش متن ترانه همزمان با پخش آن. اگر مجبور به انتخاب یکی از این سرویس‌ها باشیم طبیعتا این ویژگی‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده‌اند و تجربه بهتری از این سرویس را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
 
اسپاتیفای
اسپاتیفای امروزه به دلایل مختلف بهترین سرویس پخش موسیقی است. این سرویس اپلیکیشن‌های مختلفی برای مک، اندروید، iOS و ویندوز دارد. این سرویس دارای یک کاتالوگ بزرگ موسیقی شامل ۳۵ میلیون آهنگ است. سرویسی که در زمینه پیشنهاد موسیقی مشابه استادانه عمل می‌کند، در حال حاضر خیلی با شبکه‌های اجتماعی اتصال مناسبی ندارد اما پلن‌های مختلف از جمله تخفیف‌های دانشجویی آن را کاملا جذاب می‌کند. اسپاتیفای به همراه آمازون و اپل موزیک از پخش آفلاین موسیقی پشتیبانی می‌‌کنند به این ترتیب که شما می‌توانید موسیقی‌ها را روی دستگاه خود دانلود کنید و بعد در هنگام قطع اتصال به شبکه وای‌فای یا مخابرات از پخش موسیقی روی دستگاه استفاده کنید. اسپاتیفای همچنین از یک امکان دیگر هم بهره می‌برد و آن پخش روی دستگاه‌های دیگر یا اسپیکرهای هوشمند است. به این ترتیب که هنگام پخش موسیقی می‌توانید سورس پخش را از روی اپلیکیشن به یک دستگاه دیگر (که اسپاتیفای روی آن نصب است) یا یک اسپیکر هوشمند تغییر دهید. با این همه اسپاتیفای هم بی‌عیب نیست. نبود امکان hi-fi یکی از آنهاست. قیمت استفاده از اسپاتیفای ۹۹/ ۴ دلار در ماه برای دانشجویان (برای سرویس آمریکا) و نسخه استاندارد آن ۹۹/ ۹ دلار در ماه است. همچنین نسخه Family که می‌توانید آن را با دیگر اعضای خانواده و حتی دوستانتان به اشتراک بگذارید هم ۹۹/ ۱۴ دلار در ماه قیمت دارد.
 
رقیب اصلی، اپل موزیک
اپل موزیک طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و خود را از یک سرویس تازه‌کار به یک رقیب بزرگ در این زمینه تبدیل کرده است. Beats ۱ یک شبکه رادیویی اختصاصی این سرویس موسیقی است که هم در آن پخش موسیقی در اولویت قرار دارد و هم گفت‌وگو با بزرگان و هنرمندان صنعت موسیقی. نه اسپاتیفای و نه رقیب دیگر این عرصه Tidal چنین شبکه رادیویی ندارند. کیفیت پخش موسیقی در اپل موزیک بهتر از اسپاتیفای است دلیل آن استفاده از فرمت ۲۵۶kbps و بیت‌ریت AAC است. مقایسه کنید با فرمت ۳۲۰kbps با بیت ریت Ogg Vorbis که اسپاتیفای استفاده می‌کند و نشان‌دهنده برتری اپل است. اپل موزیک همچنین کلیپ‌های موسیقی را هم نشان می‌دهد. تیدال، یوتیوب موزیک و اسپاتیفای هم داخل اپلیکیشن خود کلیپ‌های موسیقی را نشان می‌دهند. اپل موزیک بر خلاف تصور فقط مخصوص گوشی‌های اپل نیست بلکه می‌توانید از این سرویس موسیقی روی iOS، اندروید، مک، ویندوز و اپل واچ هم استفاده کنید. برای گوش دادن به اپل موزیک روی دسکتاپ نیاز به نصب آی تیونز دارید که البته اپلیکیشن سنگینی است و کمی هم گیج‌کننده به نظر می‌رسد. قیمت اپل موزیک هم مانند اسپاتیفای است. ۹۹/ ۹ دلار ماهانه برای استفاده استاندارد و ۹۹/ ۱۴ دلار برای استفاده از پلن Family (تا شش کاربر) هزینه دارد. برای دانشجویان بنا به کشورهای مختلف تخفیف‌های این سرویس موسیقی متفاوت است.
 
انتخاب‌های دیگر
اگر یک علاقه‌مند به موسیقی حرفه‌ای باشید و به پخش موسیقی با کیفیت hi-fi عادت داشته باشید اپلیکیشن Tidal یا Deezer با قیمت ماهانه ۲۰ دلار یک انتخاب پیش روی شماست. البته اپلیکیشن Tidal یک پلن ماهانه ۹۹/ ۹دلاری هم دارد اما در این پلن خبری از موسیقی با کیفیت خیلی بالا نیست. اما اگر مدل گوش دادن شما به موسیقی از نوع رادیویی باشد (که در آن موسیقی بین پخش موسیقی صحبت می‌کند و آلبوم‌ها و موسیقی‌ها را معرفی می‌کند) انتخاب شما سرویس Pandora با ۵ دلار (بدون آگهی) است. البته در این سرویس نیز می‌توانید موسیقی جست‌وجو کنید اما میزان تنوع آلبوم‌ها و موسیقی‌ها قابل مقایسه با رقبایی چون اسپاتیفای و اپل موزیک نیست. در صورتی که شما یک علاقه‌مند قدیمی به موسیقی باشید که هزاران آهنگ را قبلا خریداری کرده‌اید و حالا می‌خواهید آنها را روی گوشی خود یا روی کلاد داشته باشید انتخاب شما می‌تواند Goole Play باشد. البته گوگل قرار است سال آینده گوگل پلی را با یوتیوب موزیک تلفیق کند و یک سرویس جدید در این میان ایجاد کند که ویژگی آپلود موسیقی هم داشته باشد.
 
آمازون هم یک سرویس نه چندان بالغ در زمینه موسیقی راه‌اندازی کرده است که نسبت به رقبا جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر اما با اندوخته موسیقی بالاست. قیمت اشتراک برای کاربران Prime Member این شرکت ۹۹/ ۷ دلار و برای کسانی که Prime Member نیستند ۹۹/ ۹دلار است. آمازون همچنین ۳۰ روز استفاده رایگان از این سرویس را به کاربران پیشنهاد کرده است. البته آمازون برای کسانی که اسپیکرهای Echo این شرکت را خریداری می‌کنند این سرویس موسیقی را با قیمت ۹۹/ ۳ دلار عرضه می‌کند. همچنین برای استفاده به‌صورت گروهی و فامیلی آمازون این سرویس را با قیمت ۹۹/ ۱۴ دلار در ماه (یا ۱۴۹ دلار در سال) عرضه کرده است.
 
یک ویژگی داشتن آمازون موزیک این است که ارتباط خوبی بین آن و بلندگوهای هوشمند آمازون وجود دارد یعنی اگر شما این سرویس را خریداری کنید می‌توانید از پخش موسیقی روی بلندگوی هوشمند خانه‌تان لذت ببرید. ساندکلاد هم یک رقیب نه چندان قدرتمند دیگر در این عرصه است که همچون اسپاتیفای اجازه پخش موسیقی رایگان هم به کاربران می‌دهد – البته با پخش تبلیغات در میانه آن – و به این ترتیب بسیاری علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. ساندکلاد قابلیت پخش موزیک ویدئو ندارد ولی مثل Google Play می‌توانید موسیقی‌های خود را روی آن آپلود کنید و بعد به آنها گوش دهید. یوتیوب موزیک هم طی ماه‌های اخیر به سرویس قابل اعتنایی تبدیل شده است. بهره‌گیری از قدرت پخش یوتیوب حالا این سرویس را به یک سرویس اشتراکی گوگل در این زمینه تبدیل کرده است که احتمالا با تمرکز روی پخش ویدئو کلیپ آینده این بخش را مدنظر قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.