اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 8, 2018
12:37 دوشنبه، 16ام مهرماه 1397
کد خبر: 94442

واگذاری ماموریت پرتاب ماهواره “پیام” به ماهواره‌بر “سیمرغ”

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری فضای دانشگاه امیرکبیر از طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه فضا در این دانشگاه خبر داد و گفت: ماهواره "پیام" مراحل نهایی تست سازگاری پرتاب را طی می‌کند و با نهایی شدن آن توسط ماهواره‌بر "سیمرغ" پرتاب خواهد شد.
 
دکتر محمود مانی امروز در نشست تخصصی ماهواره "پیام" امیرکبیر ارتباط با صنعت را از وظایف دانشگاه صنعتی امیرکبیر از زمان تاسیس نام برد و افزود: بر این اساس یکی از وظایف اصلی این دانشگاه سهیم شدن در رفع چالش‌های بخش صنعت بوده است.
 
وی با بیان اینکه پژوهشکده علوم و فناوری فضای دانشگاه امیرکبیر با همکاری سازمان فضایی تاسیس شده است، ادامه داد: با مطالعاتی که در بخش فضایی صورت گرفت توانستیم بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز آزمایشگاه‌های احتراق، ایرودینامیک و پرواز را در این پژوهشکده طراحی کرده و بسازیم.
 
مانی همچنین اضافه کرد: در این پژوهشکده موفق به طراحی و ساخت میز تعیین مقاومت اینرسی اجسام با همکاری دانشکده هوا فضای این دانشگاه شدیم. ضمن آنکه با همکاری صنایع مختلف شبیه سازهای مختلفی را پیاده‌سازی کردیم.
 
رئیس پژوهشکده علوم و فناوری فضای دانشگاه امیرکبیر با اشاره به تفاهم‌نامه این دانشگاه با سازمان فضایی، گفت: بر این اساس طراحی و ساخت ماهواره "پیام" به این دانشگاه واگذار شد که ما برای اجرای آن از محققان پنج دانشکده دیگر این دانشگاه استفاده کردیم.
 
وی از پایان تست‌های این ماهواره تا هفته آینده خبر داد و گفت: با پایان یافتن این تست‌ها این ماهواره آمادگی پرتاب و قرار گرفتن در مدار مورد نظر را دارد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تربیت نیروی انسانی در رشته‌های فضایی و ماهواره‌ای را از دیگر دستاوردهای اجرایی این پروژه فضایی نام برد و گفت: همچنین در این دانشگاه آزمایشگاه‌های ارتعاش، خلأ حرارتی، کنترل وضعیت و اتاق تمیز ساخته و پیاده‌سازی شده است.
 
این محقق همچنین خاطرنشان کرد:‌ مدل مهندسی ماهواره "پیام" در سال 89 و مدل کیفی این ماهواره در سال 96 اجرایی شد و در حال حاضر مدل نهایی ماهواره "پیام" و همچنین انجام تست‌های سازگاری برای پرتاب به‌زودی به اتمام می‌رسد.
 
مانی اضافه کرد: این ماهواره با استفاده از ماهواره‌بر "سیمرغ" در مدار قرار خواهد گرفت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.