تلفن همراه

گوشی

October 8, 2018
20:09 دوشنبه، 16ام مهرماه 1397
کد خبر: 94461

بلک‌بری برای به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی از بلاک چین استفاده می‌کند

شرکت بلک‌بری (BlackBerry) توسعه‌دهنده‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت، برای به اشتراک‌گذاری امن داده‌های پزشکی میان ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمان در جهت بهبود درمان بیماران، از بلاک چین استفاده می‌کند.
 
این شرکت، از مرکز عملیات شبکه‌ی خود استفاده کرده تا یک دفتر کل دیجیتال بر بستر بلاک چین به وجود آورد که هدف آن ایجاد یک سیستم جهانی امن برای ذخیره و به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی مربوط به بیماران است.
 
این پلتفرم بلاک چینی توسط Onebio که یک بازار نظیر به نظیر (peer-to-peer) مربوط به داده‌های بیولوژیکی است، توسعه داده‌شده. شرکت بلک‌بری، به‌تازگی از پروژه‌ی spark خود که یک پلتفرم (Enterprise of Things (EoT است رونمایی کرده که هدف آن انتقال اطلاعات مربوط به سلامت در سراسر جهان است.
 
جان چن (John Chen)، مدیر اجرایی و مدیرعامل شرکت بلک‌ بری اظهار کرد: ما از تجربه و فناوری خود درزمینه‌های امنیت، حفظ حریم خصوصی و ارتباطات در صنایع مرتبط، همچون، صنعت خودرو، سرویس‌های مالی و همچنین دولت برای مقابله با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه‌ی سلامت، یعنی اطمینان حاصل کردن از حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های شخصی در پایگاه‌های نهایی برای بهبود فرایند درمان استفاده کرده‌ایم.
 
این راه‌حل مبتنی بر بلاک چین، که توسط بلک بری ارائه‌شده است، امکان درج داده‌های مربوط به‌سلامت را به بیماران، آزمایشگاه‌ها و نیز دستگاه‌های بیومتریک به‌صورت تضمین‌شده و ناشناس می‌دهد. این داده‌ها می‌توانند بین پژوهشگران به اشتراک گذاشته شوند. بلک‌بری این دفتر کل توزیع‌شده‌ی امن را برای نخستین بار در اختیار جامعه‌ی جهانی قرار داده است که می‌تواند برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های نادر در کودکان به کار رود.
 
از پیشگامان فناوری در کمیسیون جهانی خواسته‌شده تا این پلتفرم را آزمایش کرده و ببیند چگونه به شکل بلادرنگ (real time) قادر است تحلیل‌های عملی برای کوتاه کردن فرایند تشخیص ارائه دهد.
 
بلک‌بری همچنین به‌تازگی سیستم‌عامل QNX را برای حوزه‌ی پزشکی ارائه داده است. این سیستم‌عامل به‌منظور توسعه‌ی ابزارهای رباتیک جراحی، سیستم‌های پایش بیماران، پمپ انفوزیون (Infusion pump) و سیستم‌های تحلیل خون و غیره طراحی‌شده است.
 
طبق اعلامیه‌ای مبتنی بر همکاری بلک بری با موسسه‌ی نوآوری مکنزی (Mackenzie Innovation Institute) که از پلتفرم EOT برای مراقبت از بهداشت استفاده می‌کند. ریچارد تام (Richard Tam) مدیر مالی این موسسه می‌گوید:
 
با درک عمیق‌تری از این مساله که سیستم‌های هوشمند ما چگونه قادرند با پلتفرم بلک‌بری تعامل کنند، می‌توان راهکارهای جدیدی برای اتصال، حفاظت و مدیریت فناوری‌های هوشمند در محیط بیمارستان یافت و فرآیند مراقبت از بیماران را باکیفیت بالاتری انجام داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.