اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 11, 2018
8:21 پنجشنبه، 19ام مهرماه 1397
کد خبر: 94532

رگولاتور: افزایش تعرفه های ایرانسل و همراه اول در چارچوب مصوبات و مقررات بوده است

 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان اینکه بازار تلفن همراه بازاری کاملا وابسته به ارز است، گفت: بیش از 30 درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار به دلیل کمبود عرضه است.
 
فلاح جوشقانی درباره تعرفه‌های تلفن همراه، اظهار کرد: در حوزه اینترنت همراه و صدا، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول افزایش قیمت داشتند، اما اپراتور رایتل تغییر تعرفه نداشته که بررسی اولیه ما حاکی است که این اپراتورها در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این اقدام را انجام دادند. گزارشی را آماده کردیم و طی دو هفته آینده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه اپراتورها موضوع افزایش تعرفه‌ها را با توجه به مسائل موجود مطرح می‌کنند، افزود: اکنون حداکثر به‌طور میانگین حدود 10 درصد افزایش هزینه در اپراتورها را داریم که در چارچوب مصوبات و مقررات بوده است.
 
فلاح تصریح کرد: شاید بخشی از این افزایش تعرفه باوجود افزایش هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر باشد و درواقع افزایش غیرمعقولی رخ نداده اما طبق دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بررسی کردیم و براساس گزارش خود اقدام لازم را خواهیم داشت.
 
وی درباره اینکه آیا تحریم بر خرید تجهیزات مورد نیاز ارتباطات رادیویی اثرگذار بوده است، اظهار کرد: بسته کاملی شامل برنامه‌هایی برای مقابله با این مباحث و حمایت‌های مورد انتظار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شده و در مراجع ذی‌ربط توسط همکاران ما در حال دنبال شدن است تا بسته حمایتی یا بسته آمادگی و حمایتی را داشته باشیم.
 
 
فلاح جوشقانی در ادامه گفت: واقعیت این است که تحریم درنهایت ممکن است تاثیرات خود را در این حوزه داشته باشد اما خوشبختانه در حوزه توسعه به ویژه در حوزه تلفن همراه با توجه به برنامه‌ریزی‎هایی که از قبل شده بود، در حوزه توسعه‌ای مشکلی نداریم اما در حوزه پشتیبانی تجهیزات، اگر در آینده با این شرایط پیش برویم، ممکن است مشکلاتی پیش آید و رویکرد ما استفاده از توان داخلی است.
 
وی اضافه کرد: امسال در نمایشگاه تِلکام، شرکت‌های ایرانی حضور مطلوب و توانمندی بسیار خوبی در حوزه‌های فنی مهندسی، نرم‌افزاری و تولید تجهیزات سخت‌افزاری داشتند اما این به معنای این نیست که در شبکه‌های ما به خصوص تلفن همراه، شبکه‌های "های‌تکنولوژی" هستند، بلکه معمولا برروی لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند و نیازمندی دارند و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تحریم کمترین تاثیر را بر این حوزه بگذارد.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان کرد: سال گذشته با آغاز کار دولت، 50 درصد شهرها پوشش نسل سه و چهار تلفن همراه داشتند و در پایان سال گذشته، پوشش را به صددرصد رساندیم و اکنون تمرکز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برروی دو حوزه است؛ یکی پوشش روستایی که برنامه مدونی همکاران مجری طرح uso دارند و دیگری موضوع جاده‌هاست که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دنبال می‌شود و به استان‌های مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری می‌رویم تا بتوانیم پوشش‌ها را بهتر کنیم.
 
او تاکید کرد: در حوزه تکمیل توسعه ارتباطات ثابت به دلیل مشکلات این حوزه و سرمایه‌گذاری بالا، کمی مشکلاتش نسبت به حوزه تلفن همراه بیشتر است و ما نتوانستیم پوشش در حد مناسب را ایجاد کنیم.
 
وی افزود: طبق اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه باید برای 80 درصد خانوارها دسترسی 20 مگابیت بر ثانیه ایجاد شود که با برآوردهای ما شاید تا پایان برنامه ششم توسعه، به سرمایه‌گذاری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان نیاز است که برای تامین سرمایه‌گذاری به ویژه اینکه این حوزه را بخش خصوصی پوشش می‌دهد، کمی شرایط سخت‌تر است اما در حال برنامه‌ریزی هستیم.
 
او با اشاره به وجود 63 هزار روستا در کشور، اظهار کرد: در 42 تا 43 هزار روستا پوشش ارتباطات مخابراتی نظیر تلفن ثابت کامل شده و همکاران فعال در این حوزه در حال برنامه‌ریزی برای کامل شدن پوشش هستند و برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که سرویس ثابت و همراه و اینترنت در روستاهای بالای 20 خانوار کامل شود.
 
وی با بیان اینکه بازار تلفن همراه بازاری کاملا وابسته به ارز است، ادامه داد: براساس مصرف سال گذشته گوشی تلفن همراه در کشور، ماهانه دو میلیون و سالانه 24 میلیون گوشی تلفن همراه در کشور فروخته شده که برآورد قیمت آن دو تا سه میلیارد دلار است؛ یعنی اگر قرار باشد بازار همانند سال گذشته تامین شود، این هزینه را خواهد داشت.
 
فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلی که در قیمت گوشی به وجود آمده به دلیل افزایش قیمت ارز است که اجتناب‌ناپذیر است و یک گوشی 200 دلاری که قبلا 600 تا 700 هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اکنون سه برابر شده است.
 
وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک لیست اعلام کرد که تعدادی گوشی تلفن همراه با ارز دولتی گرفته شده بود و به قیمت گران‌تری فروخته شد و اکنون در حال بررسی است که این تخلفات صورت گرفته در بازار و اینکه متاسفانه گوشی تلفن همراه به عنوان کالای مورد نیاز شناخته نشده و در اولویت سوم است، موجب شده تا عرضه در بازار به شدت پایین آید و ما اکنون 67 میلیون مشترک باند پهن تلفن همراه داریم که گوشی هوشمند نیاز دارند که قیمت بالای 200 تا 300 دلار دارد و بررسی کردیم که گرانی در بازار موجب شده تا بیش از 30 درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار صورت بگیرد که به دلیل کمبود است.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی که در سفر به شهرکرد در جمع خبرنگاران استان سخن می‌گفت، بیان کرد: اکنون فعالیت بسیاری از شرکت‌های وارد کننده گوشی، متوقف شده یا اینکه نتوانستند ارز تهیه کنند و ما فکر می‌کنیم این 30 درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه که به‌دلیل نبود ارز ایجاد شده به قیمت واقعی خود باز خواهد گشت اما درحقیقت تامین و تنظیم بازار گوشی تلفن همراه به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و جز وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ما به دلیل اجرای طرح رجیستری درگیر شدیم.
 
وی در ادامه گفت: ادعا داریم و این ادعا را اثبات می‌کنیم که قاچاق گوشی تلفن همراه را به صفر رساندیم اما متاسفانه در انتهای اجرای طرح رجیستری با مشکلات بازار مواجه شدیم و کمبودهایی که در بازار وجود دارد ارتباطی به رجیستری ندارد و رجیستری هزینه‌های قانونی را به گوشی اضافه کرده است.
 
فلاح جوشقانی درباره فیلتر اینستاگرام، بیان کرد: اطلاعی در این زمینه ندارم و قطعا سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در این حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.