بازی

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

October 12, 2018
15:21 جمعه، 20ام مهرماه 1397
کد خبر: 94551

۹۲ درصد تهرانی‌ها با موبایل بازی می‌کنند

تهران در سال ۱۳۹۶ حدود ۳ میلیون و ۶۹۲ هزار بازیکن بازی‌های دیجیتال داشته است.
 
 
به گزارش ایسنا، شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازیکنان کلان‌شهر تهران تا انتهای سال در گزارش «تهران، شهر بازی» بررسی شده است. در این گزارش اطلاعات به تفکیک پنج ناحیه شرق، غرب، جنوب، شمال و مرکز تهران ارائه شده‌اند.
 
منظور از «بازیکن بازی دیجیتال» فردی است که حداقل یک ساعت در هفته با حداقل یکی از سه پلت‌فرم اصلی بازی‌های دیجیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی کند.
 
طبق آمار ارائه‌شده با موضوع «چه کسانی بازی می‌کنند»، تهران در سال ۱۳۹۶ حدود سه میلیون و ۶۹۲ هزار بازیکن بازی‌های دیجیتال داشته است. در این میان ناحیه شرق تهران با ۹۴۳ هزار نفر بیش‌ترین تعداد بازیکن بازی‌های دیجیتالی را در خود جای داده است و پس از آن، ناحیه جنوب تهران با ۹۱۸ هزار نفر، ناحیه شمال تهران با ۶۷۶ هزار نفر، ناحیه مرکز تهران با ۶۳۹هزار نفر و ناحیه غرب تهران با ۵۱۶ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
براساس این گزارش، ۴۷ درصد از بازیکنان تهرانی هر روز بازی می‌کنند. هم‌چنین متوسط سنی بازیکنان تهرانی ۲۱ سال است که نسبت به متوسط سنی سه استان اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان نیز عدد بیش‌تری را نشان می‌دهد.
 
میانگین سنی بازیکنان در شمال تهران ۲۳، در شرق و غرب ۲۲ و در مرکز تهران ۲۰ سال است. جنوب تهران با میانگین سنی ۱۷ سال، کم سن و سال‌ترین بازیکنان را در بین مناطق پنج‌گانه‌ی کلان‌شهر تهران داراست.
 
در این گزارش اشاره شده که ۶۷ درصد از بازیکنان تهرانی مرد و ۳۳ درصد مابقی زن هستند. از کل جمعیت بازیکنان در شهر تهران، ۷۸ درصد مجرد، ۳ درصد متاهل بدون فرزند و ۱۸ درصد متاهل دارای فرزند هستند.
 
در این میان، بازیکنان به تفکیک مقطع تحصیلی هم بررسی شده و طبق آمار منتشره، ۶۴ درصد از بازیکنان کمتر از دیپلم، ۱۳ درصد دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، ۶ درصد کاردانی، ۱۳ درصد کارشناسی و مابقی کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر دارند.
 
این آمار را البته باید با در نظر داشتن گروه‌های سنی بررسی کرد، چراکه بیش از ۶۰ درصد از بازیکنان تهرانی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. نسبت آمار وضعیت تاهل بازیکنان تهرانی را نیز باید با در نظر گرفتن میانگین سنی و به تفکیک گروه‌های سنی مورد نظر قرار داد.
 
۹۲ درصد از تهرانی‌ها با موبایل بازی می‌کنند
 
گزارش "تهران، شهر بازی" نشان می‌دهد که بازیکنان تهرانی الگوی بازی کردن ویژه‌ای را نسبت به سایر مناطق کشور رقم زده‌اند. نسبت تعداد بازیکنان کنسولی در تهران به شکل معناداری از مناطق دیگر کشور بیش‌تر است. تعداد بازیکنان بیش‌تری در تهران به صورت آنلاین بازی می‌کنند و دستگاه تبلت در تهران به شدت طرفدار دارد.
 
اما در بخش «چه بازی‌هایی می‌کنند»، آماری ارائه شده که طبق آن ۹۲ درصد از بازیکنان تهرانی روی پلت‌فرم موبایل بازی می‌کنند. کنسول با ۳۲ درصد پلت‌فرم محبوب بعدی است و رایانه با ۲۹ درصد جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است.
 
در این میان، سهم گوشی‌های هوشمند به عنوان پلت‌فرم بازی، ۷۷ درصد و سهم تبلت‌ها ۳۷ درصد است. هم‌چنین، ۳۲ درصد از بازیکنان تهرانی با کنسول خانگی خود بازی می‌کنند. ۱۸ درصد از بازیکنان تهرانی از رایانه‌های شخصی و ۱۶ درصد از لپ‌تاپ نیز برای بازی استفاده می‌کنند. سهم کنسول‌های دستی در این میان تنها ۴ درصد است.
 
ژانرهای پرطرفدار بازی‌های ویدئویی دیگر موضوع این بخش از گزارش بوده است. طبق اطلاعات منتشره در گزارش تهران، شهر بازی، در سال ۱۳۹۶ ژانر ورزشی پرطرفدارترین ژانر بازی‌ها از نظر بازیکنان تهرانی بوده است. ژانر رانندگی در رده‌ی دوم قرار دارد و بازی‌های معمایی در رتبه‌ی بعدی قرار می‌گیرند. دو ژانر تیراندازی و دونده/سکوبازی نیز در میان پنج ژانر پرطرفدار در کلان‌شهر تهران قرار می‌گیرند.
 
پرطرفدارترین بازی در کلان‌شهر تهران هم‌چنان بازی Clash of Clans بوده و بازی‌های PES و فیفا به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نام دو بازی کانتر استرایک و GTA V نیز در لیست پنج بازی پرطرفدار در تهران قرار گرفته است.
 
هم‌چنین نتایج این نظرسنجی اعلام می‌کنند که ۳۴ درصد از بازیکنان تهرانی به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه زیادی دارند، ۲۷ درصد از آن‌ها تا حدودی به این موضوع توجه می‌کنند و البته ۳۹ درصد از بازیکنان هم‌چنان به رده‌بندی سنی بازی‌ها اصلا توجهی ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.