اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 13, 2018
9:27 شنبه، 21ام مهرماه 1397
کد خبر: 94582

ویز در رقابت با اوبر خدمات Carpool را در آمریکا فعال کرد

دنیای‌اقتصاد : یکی از امکاناتی که شرکت‌های تاکسی اینترنتی در جهان را نزد مسافران بسیار جذاب کرد ویژگی به نام «کارپول» است. کارپول به معنی سوار شدن دو یا سه مسافر در یک سفر با هم است چیزی که برای مسافران ایرانی (‌که کلا سرویس تاکسیرانی به این شکل کار می‌کند‌) بسیار معمول ولی برای مسافران تاکسی در کشورهای دیگر بسیار جدید است. شرکت ویز (‌Waze) هم که حالا همه می‌دانیم از یک شرکت ارائه دهنده نقشه روی موبایل به سمت یک سرویس تاکسی اینترنتی در حال شیفت کردن است سرویس کارپول را در شهرهای آمریکا به راه انداخته است.
 
 
مسیر جدید بازار تاکسی آنلاین
ویز نخستین بار در سال ۲۰۱۶ سرویس خود را در برخی شهرهای آمریکا به راه انداخت و در حال حاضر در پنجاه ایالت خدمات خود را ارائه می‌دهد.  در بازاری که رقبای بزرگی چون اوبر و لیفت حضور دارند شرکت Waze تلاش کرده با شراکت با آمازون خدمات خود را در بیش از ۵۰مرکز توزیع اقلام آمازون ‌(Amazon Fulfillment Center‌)  ارائه دهد به این ترتیب بسیاری از کارکنان آمازون در این مراکز می‌توانند با گرفتن یک ماشین از طریق سرویس Carpool دیگر با خودروی خود به سر کار نروند.  کار برای شرکت ویز (‌که امروزه به‌طور کامل توسط گوگل خریداری شده‌) برای حرکت در بازار تاکسی اینترنتی بسیار دشوار است؛ چراکه حتی سرویس Carpool آن توسط بازیگران اصلی مثل اوبر در حال عرضه است. 
 
نام سرویس مشابه اوبرUber Pool است و سرویس Uber express Pool نیز با تعرفه‌های ارزان‌تری توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.  فرق بین سرویس ویز و تاکسی‌های اینترنتی دیگر در این است که در waze کسانی مسیر روزانه خود را مثلا از خانه به محل کار و برعکس رابا خودرو می‌روند با استفاده از کارپول ویز می‌توانند چند مسافر را هم سوار کنند تا صندلی‌ها خالی نماند. مسافران هزینه بسیاری کمی – در حد پول بنزین – را می‌پردازند به این ترتیب نسبت به تاکسی‌های اینترنتی عادی هزینه سفر بسیار پایین‌تر است. به‌عنوان مثال خبرنگار مشبل هزینه یک سفر روزانه خود را با این سرویس نسبت به سرویس‌های اینترنتی دیگر مقایسه کرده که بر این اساس قیمت یک سفر مشابه با ویز ۶/ ۱ دلار با سرویس شرکت لیفت ۲۰/ ۱۳ دلار با اوبرپول ۶۰/ ۱۲ دلارو با اکسپرس پول ۳۰/ ۶ دلار است. جالب اینکه اگر با اتوبوس بخواهید این مسیر را طی کنیدهزینه بلیت آن ۵۰/ ۲ دلار است.  با این استراتژی به نظر می‌رسد شرکت Waze به دنبال ایجاد یک سرویس جدید فراگیر تاکسی اینترنتی در آمریکا برای سفر بسیار ارزان – در مقایسه با رقبا – است.
 
ویز و گوگل مپ
ویز از زمانی که توسط گوگل خریداری شد همواره با این پرسش مواجه بود که چگونه می‌خواهد مشابه گوگل مپ (‌سرویس رسمی نقشه گوگل‌) نباشد. گوگل مپ و ویز ویژگی‌های مشابه بسیاری داشته‌اند و با توجه به نزدیکی به هم از منابع یکدیگر هم استفاده کرده‌اند. با این حال ویز همواره سعی کرد مدل مستقل خود نسبت به گوگل مپ را حفظ کند و این را هم از نوع دیزاین و هم نحوه عملکرد این اپلیکیشن می‌توان دریافت. بر خلاف گوگل‌مپ که اکوسیستم کاربری نقشه خود (‌گوگل‌مپ‌میکر) را کلا کنار گذاشت ویز این اکوسیستم را ایجاد و تقویت کرد تا از این طریق بتواند به بهبود سیستم نقشه خود ادامه دهد. ویز برخلاف گوگل مپ به سمت استفاده از امکانات مشابه شبکه‌های اجتماعی هم پیش رفت که از جمله آنها می‌توان به امکان چت کردن کاربران هنگام رسیدن به یک چهارراه یا میدان یا اطلاع دادن رویدادها و وقایع اشاره کرد این چیزی نبود که گوگل مپ هیچ گاه به آن فکر هم کرده باشد. به نظر می‌رسید گوگل مپ به تدریج به سمت ارائه یک سرویس حرفه‌ای و استاندارد پیش می‌رود در حالی که ویز با ارائه جذابیت‌هایی به سمت ایجاد نوعی برند حسی با کاربران بود. ویز همچنین ترافیک را از میزان گزارش کاربران تخمین و روی نقشه خود نشان می‌دهد درحالی که گوگل مپ این سیستم را یا از خود شهرداری‌ها می‌گیرد یا از طریق تحلیل گوشی کاربر. حالا با حضور ویز در بازار تاکسی‌های آنلاین شاهد جداشدن مسیر این دو بیش از قبل خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.