تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 13, 2018
14:34 شنبه، 21ام مهرماه 1397
کد خبر: 94596

کاهش خطرات حین جراحی با یادگیری ماشین

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن (آمریکا) سیستم یادگیری ماشین جدیدی را توسعه داده‌اند که از اطلاعات اولیه بیمار و حسگرهای اتاق عمل برای پیش‌بینی احتمال بروز هیپوکسمی – کاهش سطح اکسیژن خون پایین‌تر از حد طبیعی – استفاده می‌کند.
در طول عمل جراحی، ضربان قلب و تنفس بیمار توسط متخصص بیهوشی به صورت مستمر کنترل و تلاش می شود تا وضعیت بیمار در حالت پایدار و مطمئن باقی بماند؛ اما همیشه عواضی که در حین جراحی روی می دهد، قابل پیش‌بینی نیست.  
 
پژوهشگران دانشگاه واشنگتن (آمریکا) سیستم یادگیری ماشین جدیدی موسوم به Prescience را توسعه داده‌اند که از اطلاعات اولیه بیمار و حسگرهای اتاق عمل استاندارد برای پیش‌بینی احتمال بروز هیپوکسمی استفاده می‌کند.
 
هیپوکسمی (hypoxemia)، کاهش سطح اکسیژن خون پایین‌تر از حد طبیعی است که می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند عفونت و رفتار غیرطبیعی قلب شود.
 
در این مطالعه، داده‌های مربوط به 50 هزار عمل جراحی در مرکز پزشکی Harborview در سیاتل و دانشگاه واشنگتن جمع‌آوری شد. این داده‌ها شامل اطلاعاتی مانند سن و وزن بیمار و اطلاعات لحظه‌ای شامل ضربان قلب و سطح اکسیژن خون در حین جراحی بود.
 
از این اطلاعات برای آموزش دادن سیستم یادگیری ماشین Prescience برای ارائه پیش‌بینی‌های دقیق حین عمل جراحی استفاده شد.  
 
سیستم Prescience قادر به ارائه تفسیرهای لحظه‌ای از وضعیت بیمار در حین جراحی است؛ با استفاده از این اطلاعات، متخصص بیهوشی می‌تواند درک بهتری از احتمال بروز خطر هیپوکسمی داشته باشد و از بروز این مشکل جلوگیری کند.
 
سو-این لی (Su-In Lee) استادیار علوم رایانه در دانشگاه واشنگتن و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: متخصص بیهوشی می‌تواند از طریق این روش یادگیری ماشین مشخص کند که چرا دو بیمار مختلف به هیپوکسمی دچار می‌شوند.
 
وی افزود: علاوه بر مشخص شدن پاسخ این سوال مهم، متخصص بیهوشی می‌تواند احتمال بروز هیپوکسمی را پیش‌بینی و از بروز این مشکل در زمان عمل جراحی پیشگیری کند. از طریق سیستم یادگیری ماشین Prescience، از بروز سالانه 2.4 میلیون مورد هیپوکسمی در بین بیماران آمریکایی جلوگیری خواهد شد.
 
نتایج این مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.