تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 13, 2018
15:23 شنبه، 21ام مهرماه 1397
کد خبر: 94604

باید ریسک بالای شهرهای هوشمند را بپذیریم!

کارشناسان برآورد کرده‌اند با توسعه شهرهای هوشمند و گسترش روزافزون اینترنت اشیا، میزان آسیب‌پذیری و احتمال نفوذ هکرها به دستگاه‌های هوشمند نیز بیشتر خواهد شد.
 
به گزارش information-age، اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند دو واژه به‌هم وابسته‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد چرا که امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.
 
غول‌های تکنولوژی و اپراتورهای بزرگ همچون نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر آغاز کرده‌اند، به گونه‌ای که موسسه IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه خواهند کرد.
 
 محققان و پژوهشگران دریافته‌اند که دستگاه‌های متصل به اینترنت و گجت های هوشمند موجود در شهرهای هوشمند این امکان را به هکرها و مجرمان سایبری می‌دهند تا به راحتی به اطلاعات کاربران و دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت نفوذ و راه پیدا کرده و از طریق آسیب‌پذیری‌های احتمالی آنها، کنترل و مدیریت تمامی ابزار و دستگاه‌های متصل به اینترنت را در دستان خود بگیرند و به مقاصد و اهداف شوم خود دسترسی یابند.
 
با توجه به آنکه کنترل شهرهای هوشمند توسط هکرها و مجرمان سایبری می‌تواند تصوری فاجعه بار و اسفناک باشد و موجب هرج و مرج و ایجاد وحشت و ناهماهنگی در میان شهروندان و جامعه شود، کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری و فناوری بارها هشدار داده‌اند که توسعه شهرهای هوشمند یعنی قبول کردن این ریسک‌های خطرناک و این بدان معناست که آینده جهانی که در آن تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و وسائل نقلیه به یکدیگر متصل هستند و از طریق اینترنت و شبکه‌های وب در ارتباطند، هنوز نامعلوم است ولی چیزی که در اینجا از اهمیت خاصی برخوردار است ، آن است که دولت‌ها و مردم باید ریسک بالا و چالش‌های پیش روی شهرهای هوشمند را بپذیرند و فکر نکنند که تبدیل شهرهای کنونی به شهرهای هوشمند به معنای مدینه فاضله خواهد بود که در آن هیچ حمله سایبری و اتفاق ناگواری نمیفتد.
 
پژوهشگران امنیتی در دو موسسه Threatcare و IBM به تازگی از 17 نوع آسیب‌پذیری جدید موجود در فناوری‌های بکاررفته در شهرهای هوشمند خبر داده اند که می‌تواند امنیت شهری و سایبری را به کلی به مخاطره بیاندازد.
 
روند هوشمندسازی شهرهای جهان در یکی دوسال گذشته سرعت بسیار زیادی گرفته است به گونه‌ای که می‌توان گفت بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم در کشورهای پیشرفته هم‌اکنون نیمی از این راه را طی کرده و رفته‌اند.
 
از مهم ترین شاخص‌هایی که در هوشمندسازی شهرهای جهان موثر است ، می‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت ۴G LTE، فراوانی دسترسی به هات اسپات اینترنت وای فای، استفاده همه گیر از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، استانداردهای زندگی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمند شدن شهرها، سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمند کردن سیستم ترافیک، برنامه‌ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت بالای اینترنت و حمل و نقل عمومی هوشمند اشاره کرد.
 
البته که مزایای شهرهای هوشمند بسیار بیشتر و برجسته تر از معایب و ریسک پذیری‌های آن است اما توجه و تمرکز بر خطرات و چالش های آن و تلاش برای برطرف کردن آنها خالی از لطف نخواهد بود. به‌عنوان مثال از مهم‌ترین مزایای توسعه شهرهای هوشمند می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجه در زمان شهروندان در انجام کارها و فعالیت های روزمره خود و توسعه پایدار دولت‌ها اشاره کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.