اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 13, 2018
17:21 شنبه، 21ام مهرماه 1397
کد خبر: 94636

راهکار جالب گوگل برای خنک کردن مراکز داده

مراکز داده، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند و این امر به نوبه خود، باعث می‌شود سر و صدا و گرمای زیادی در آنها تولید شود. به همین دلیل خنک نگه داشتن دیتاسنترها به یک چالش تبدیل شده است.
 
شرکت‌ها بعضاً برای حل این معضل، روش‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به موارد نامتعارفی همچون قرار دادن سخت‌افزارهای مربوطه در مکان‌های سردسیر نظیر نواحی قطب شمال یا در یا اعماق دریا اشاره کرد.
 
به عنوان مثال، مایکروسافت طی پروژه خود موسم به Natick، یک مرکز داده در اعماق آب‌های اسکاتلند دایر کرده است. اکنون محققان راه بهتری برای تامین خنکی دیتاسنترها یافته‌اند: استفاده از هوش مصنوعی.
 
به گزارش وب‌سایت CIO Dive، اخیراً گوگل اعلام کرده است در سیستم‌های خنک‌کننده مراکز داده خود، به طور مستقیم از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند. گوگل در پیاده‌سازی این شیوه، از همکاری شرکت دیپ‌مایند (Deepmind) سود جسته است.
 
این راهکار باعث شده مصرف انرژی در مراکز داده گوگل ۳۰ درصد کاهش یابد که این میزان، رقم قابل توجهی است و در نوع خود بی‌نظیر به شمار می‌رود. سیستم هوش مصنوعی در هر پنج دقیقه، هزاران سنسور سیستم خنک‌کننده را بررسی می‌کند و نتایج را به یک شبکه عصبی عمیق می‌فرستد.
 
این شبکه به نوبه خود، داده‌ها را تحلیل نموده و فرایند لازم برای به حداقل رساندن مصرف انرژی را محاسبه می‌کند. بنا به گفته گارتنر، هزینه‌های مربوط به نگهداری مراکز داده سیر صعودی دارد.
 
طبق برآوردهای این مرکز پژوهشی، افزایش تقاضا و هزینه به ازای کیلووات ساعت، باعث افزایش ۱۰ درصد یا بیشتر در هزینه‌های انرژی برای کسب و کارها می‌شود. به گفته گارتنر، بهبود کارامدی دیتاسنترها مستلزم استفاده از مکانیسم‌های بهینه خنک‌کننده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.