رسانه‌های اجتماعی

October 14, 2018
13:28 یکشنبه، 22ام مهرماه 1397
کد خبر: 94658

دیدار با مدیر تلگرام در تهران

با اینکه چند ماهی از فیلتر تلگرام سپری شده ولی هنوز هم خبرها حول و حوش این موضوع همچنان داغ است تا آنجا که در تازه‌ترین اظهارنظرها سخن از مذاکرات پنهانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با «پاول دوروف» بنیانگذار تلگرام به میان آمد و جوسازی‌هایی علیه وزیر ارتباطات صورت گرفت و در این راستا برخی نمایندگان تصمیم به بررسی این موضوع در کارگروه مخابرات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گرفتند. بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، وزیر ارتباطات واکنش نشان داد و گفت: مذاکره دولت ایران با تلگرام محرمانه و مخفیانه نبوده است چرا که این مذاکرات با اطلاع دادستان وقت و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه انجام شد. البته عکس‌العمل وزیر ارتباطات به اینجا ختم نشد و در تازه‌ترین اظهار نظر او در یک برنامه تلویزیونی، به مکان این دیدار نیز اشاره کرد.
 
از نسخه‌های فارسی تلگرام حمایت نکردیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه تلویزیونی «دست‌خط» گفت: ما در تهران با «پاول دوروف» جلسه داشتیم و چندین‌بار مذاکره کردیم که البته این مذاکرات به سال‌های ۹۳ و ۹۴ بازمی‌گردد. همان‌طور که ما با بسیاری از اپراتورهای بین‌المللی دنیا صحبت می‌کنیم، با مدیرعامل تلگرام نیز صحبت کردیم و این، مسأله پیچیده‌ای نیست.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: ما فقط با تلگرام که صحبت نمی‌کنیم بلکه با خیلی از پرووایدرهای دنیا صحبت می‌کنیم و این، طبیعت کار ماست. مگر شرکت نفت جمهوری اسلامی با فلان شرکت درباره چارچوب کاری و صادرات نفت صحبت نمی‌کند پس این، مسأله پیچیده‌ای نیست. نمی‌توان گفت بدون ارتباط با دنیا فقط با خودمان ارتباط داشته باشیم. نگاهمان باید درونگرا و همزمان برون‌نگر باشد چرا که عدم برقراری ارتباطات بین‌المللی باید سؤال شود و نباید مسائل را به اشتباه در ذهن مردم جا بیندازیم.
وی در مورد انتقاداتی که به وزارت ارتباطات درباره حمایت این وزارتخانه از نسخه‌های فارسی تلگرام می‌شود نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: آنچه می‌گویند وزارت ارتباطات از نسخه‌های فارسی تلگرام حمایت می‌کند، به هیچ‌وجه درست نیست و ما در این فرآیند نقشی نداریم. تاکنون نیز نه امکاناتی به این شبکه‌ها تعلق گرفته و نه حمایتی از آنها به عمل آمده است. وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه هاتگرام و طلاگرام بنا بر تصمیم مرکز ملی فضای مجازی و برای دوره‌گذار از فیلترینگ تلگرام، به فعالیت خود ادامه دادند، گفت: ما در دی ماه ۹۶ در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کردیم که امنیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام را تأیید نمی‌کنیم.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه بنا به تکلیف مصوبه شورای عالی فضای مجازی، امکانات حمایتی خود را به پیام‌رسان‌های بومی اختصاص داده‌ایم، در مورد اینکه چرا هاتگرام و طلاگرام فیلتر نمی‌شوند؟ تأکید کرد: من مسئول بستن این شبکه‌ها نیستم و خدمات‌دهندگان دسترسی، بنا به حکم قضایی، موظف به بستن شبکه‌های فضای مجازی هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود موافقتی با فیلتر نسخه‌های فارسی تلگرام صورت نمی‌گیرد، گفت: سؤال من این است که اگر این نسخه‌های فارسی خلاف قانون باشد یا فعالیت نکند، چه ارتباطی به وزارت ارتباطات دارد؟ مگر قوه قضائیه در خصوص بستن تلگرام اغماض کرد که در خصوص بستن تلگرام طلایی(طلاگرام) اغماض کند؟ طبیعتاً مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید ما تصمیم گرفتیم در مقطع گذاری، این کار را انجام دهیم. در شورای عالی فضای مجازی قوه قضائیه، نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی، وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش، ارشاد و همچنین نمایندگان مجلس هم حضور دارند.
جهرمی افزود: حالا درنهایت، این موضوع به سلیقه یک نفرکه البته آن شخص مسئولیت هم دارد خوش نمی‌آید و می‌گوید اینها خوب نیستند. به‌نظر من باید آن یک نفر را مجازات کرد که خلاف تصمیم ملی صحبت می‌کند و شکاف در تصمیم حاکمیتی ایجاد می‌کند. آن فرد مسئول است و فرد عادی نیست.
 
مدینه فاضله برخی، قطع اینترنت است
وزیر ارتباطات با بیان اینکه عده‌ای از شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی در کشور ناراضی‌اند، خاطرنشان کرد: مدینه فاضله برخی، قطع اینترنت است. این در حالی است که ظرفیت فضای مجازی برای بسیاری از اقدامات ظرفیت بسیار خوبی است و برای مثال در بسته شدن کانال‌های ضدانقلاب در حوادث دی ماه ۹۶ اجماع کاربران توئیتر و فشار افکار عمومی باعث بسته شدن کانال‌های ضدانقلاب توسط شبکه اجتماعی تلگرام شد.
آذری جهرمی ادامه داد:عده‌ای دنبال این نیستند که پیام رسان‌های بومی در جامعه شکل بگیرد بلکه دنبال این هستند که توقعات جامعه را بالا برده و ظرفیت‌های داخلی خوب در جامعه را نادیده بگیرند. درواقع با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق شفافی برای مسئولان ایجاد می‌شود و برخی از مخالفت‌ها با شبکه‌های اجتماعی (چه بومی و چه خارجی) به همین دلیل است.
وی در پاسخ به اظهار نظر منتقدان در عدم حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی نیز گفت: گروه‌های سیاسی عمدتاً یک بهانه را به موضوعی برای مانور تبدیل می‌کنند و در مورد ما نیز سعی دارند بگویند وزیر ارتباطات از شبکه‌های بومی حمایت نمی‌کند این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی بومی در بیانیه‌ای چندی پیش اعلام کردند که وزارت ارتباطات، تنها نهادی است که به‌صورت کامل از ما حمایت کرده است.
 
فیلتر تلگرام بی‌اعتمادی مردم را به‌دنبال داشت
وزیر ارتباطات با بیان اینکه فیلتر تلگرام بخشی از بی‌اعتمادی جامعه به پیام‌رسان‌های بومی را در برداشت گفت: نباید فیلترینگ را مسیری برای رشد پیام‌رسان‌های داخلی بدانیم چرا که یک شهروند عادی که تا دیروز از یک سرویس‌دهنده خدمات دریافت می‌کرده، چنانچه دسترسی وی از امروز از بین برود دچار نوعی بی‌اعتمادی می‌شود. آذری جهرمی با تأکید بر اینکه توانایی ایجاد ظرفیت‌هایی مانند تلگرام توسط جوانان در کشور ما وجود دارد، گفت: البته نباید توقعات جامعه را بالا ببریم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: در آذرماه سال ۹۶ در جلسه‌ای با مسئولان عالی رتبه تأکید کردم ظرفیت پیام رسان‌های بومی در کشور یک و نیم میلیون نفر است که آن زمان یکی از پیام رسان‌ها مدعی شده بود ۴۰ میلیون مشترک را پوشش می‌دهد. در دی ماه ۹۶ که در مقطعی تلگرام فیلتر شد آن پیام رسان به ظرفیت یک میلیون مشترک نرسیده بود که دچار مشکل شد پس بهتر است واقع بین باشیم. در فروردین ۹۷ طی گزارشی به مجلس و دولت اعلام کردم ظرفیت توان داخلی در شبکه‌های پیام‌رسان ۱۰ برابر رشد کرده و این شبکه‌ها می‌توانند به ۱۵ میلیون مشترک سرویس بدهند.
وی با تأکید بر اینکه این شرکت‌ها تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفته و از طرف وزارت ارتباطات نیز حمایت شده‌اند، بیان کرد: اینکه یک پیام رسان می‌گوید می‌توانم به تنهایی به ۲۰ میلیون مشترک سرویس بدهم یک پیام تبلیغاتی و غیرفنی است و به این شکل توقعات جامعه را بالا می‌بریم و باعث عدم اعتماد عمومی می‌شویم.
جهرمی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه پهن باند در کشور سرمایه‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه ۱۰ درصد منافع این توسعه را نیز استخراج نکرده‌ایم چرا که فضای مجازی فقط شبکه اجتماعی نیست بلکه می‌تواند خدمات‌رسانی در سایر بخش‌های کشور را نیز تسهیل کند.
وی به راهکارهایی برای مقابله با مخاطرات فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در حال راه‌اندازی زیست بوم حضور کودکان در فضای مجازی هستیم و تأکید بر ترویج فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی داریم. طرح مواجهه کودکان در فضای مجازی از سوی ایران در مجمع جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات طرح برتر شد و ما تأکید داریم راهکار اول و آخر در مواجهه با مخاطرات فضای مجازی فیلتر نیست.
 
ناجا و گمرک در رجیستری بیشتر همکاری کنند
 وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت طرح رجیستری تلفن همراه نیز گفت: اقدامات خوبی در این طرح انجام شد و هم‌اکنون به سرانجام رسیده است. البته در اجرای این پروژه از ناجا و گمرک انتظار بیشتری در همکاری داریم و اگر سامانه ناجا به ما متصل شود مشکل دلالی گوشی‌های مسافری را نیز حل خواهیم کرد. هم‌اکنون واردات گوشی مسافری به نوعی دلالی تبدیل شده که به عدم اتصال به سامانه ناجا باز می‌گردد و در صورت حل این مشکل فنی، موضوع قابل کنترل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.