تلفن همراه

فناوری

October 14, 2018
17:26 یکشنبه، 22ام مهرماه 1397
کد خبر: 94678

5G در امریکا محبوب نیست

فعالان عرصه فناوری و اپراتورهای مخابراتی هر روز به‌دنبال ارائه راهکارهایی برای توسعه راه‌های ارتباطی هستند که از آنها می‌توان به اینترنت نسل سوم(3G)، چهارم(4G) و پنجم(5G) اشاره کرد.
 
اینترنت نسل سوم و چهارم تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان به مرحله اجرا درآمده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی به نظر می‌رسد که هنوز تا همگانی شدن اینترنت نسل پنجم(5G) راه درازی باقی مانده باشد. کشورهای مختلف با همکاری بزرگ‌ترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان، درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت هستند و علاوه بر کره جنوبی، یکی از کشورهای پیشتاز در این زمینه امریکاست. از کمپانی‌های بزرگی که در زمینه اینترنت و ارتباطات در امریکا و برخی از کشورهای جهان فعالیت دارند می‌توان به ورایزون، اسپرینت، تی‌موبایل و AT&T، نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و…اشاره کرد. این کمپانی‌ها مدت‌هاست که روی توسعه فناوری جدید اینترنت پرسرعت نسل پنجم کار می‌کنند و در تلاشند تا قبل از عرضه گوشی‌های هوشمندی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، نسل پنجم اینترنت را راه‌اندازی کرده و آن را در دسترس کاربران قرار دهند. اما جالب اینجاست که بیشتر مشترکان امریکایی از تلاش اپراتورهای مخابراتی برای توسعه و راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت همراه 5G بی‌اطلاع هستند و حتی برخی نمی‌دانند اینترنت نسل پنجم چیست و چه تفاوتی با نسل‌های قبلی اینترنت دارد.
با توجه به این موضوع، یکی از مؤسسات امریکایی با نام RepeaterStore اقدام به نظرسنجی از کاربران امریکایی کرده است. در نظرسنجی ۱۰۳۹ نفر از کاربران و مشترکان امریکایی شرکت کردند و درنهایت نتایجی جالب به دست آمد. نتیجه این نظرسنجی نشان داد که حدود ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی کاملاً با دنیای فناوری بیگانه هستند و حتی نمی‌دانند که اپراتورهای مخابراتی فعال در کشورشان مدت‌هاست که با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و با کوشش بسیار در تلاشند تا اینترنت همراه پرسرعت 5G را برای کاربران تلفن‌های هوشمند به ارمغان بیاورند. درواقع این بخش از مردم امریکا توسعه این فناوری را اولویت نمی‌دانند و اصلاً به آن اهمیتی نمی‌دهند. ماجرا وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم طبق این نظرسنجی، حدود ۳۸ درصد از مردمی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، هیچ علاقه‌ای به اطلاع یافتن از فناوری نسل پنجم اینترنت ندارند. با توجه به اینکه اینترنت نسل پنجم می‌تواند در بخش‌های مختلف زندگی مردم تأثیرگذار باشد، این بی‌توجهی و بی‌علاقگی کمی عجیب به نظر می‌رسد. البته این موضوع فقط مربوط به امریکا نیست و در گوشه و کنار جهان کاربران تلفن همراه به 5G یا 4G بودن اینترنت خود اهمیت چندانی نمی‌دهند. پژوهشگران با انجام یک تحقیق دیگر به این نتیجه رسیدند که خیل عظیمی از کاربران و مشترکان تلفن همراه در جهان هنوز چیز زیادی از فناوری اینترنت نسل پنجم(5G) نمی‌دانند. به همین دلیل هم انگشت اتهام به سوی اپراتورهای مخابراتی و رسانه‌ها رفته است که در این زمینه به افزایش اطلاعات مردم هیچ کمکی نکرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.