تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 15, 2018
11:08 دوشنبه، 23ام مهرماه 1397
کد خبر: 94692

استعلام پیامکی چک برگشتی امکان پذیر شد

استعلام پیامکی چک‌های برگشتی از طریق کدهای ۱۶ رقمی روی چک‌های صیادی امکان پذیر شد.
 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی دریافت کننده چک می‌تواند با استعلام این ۱۶ رقم از بانک مرکزی از  سوابق اعتباری صادر کننده چک مطلع شوند.
 
این اقدام با هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار و به دنبال تکمیل خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) صورت گرفته است. خدمات سامانه استعلام پیامکی صیاد به عنوان خدمات ارزش افزوده قابل بهره‌برداری است. با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با  سرشماره ۷۰۱۷۰۱ و در قالب پیامی به صورت  ۱*۱* استعلام ۱۶ رقمی صورت می‌گیرد.
در پیامکی که به عنوان جواب برای متقاضی استعلام ارسال می‌شود وضعیت به صورت سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز اعلام می‌شود. بر این اساس وضعیت سفید یعنی صادر کننده چک برگشتی ندارد و وضعیت قرمز نیز به این معناست که بیش از صادر کننده بیش از ۱۰ فقطه چک برگشتی یا بیش از ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.
 
بانک مرکزی اعلام کرده است که هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰ تومان است و با هر گوشی تلفن همراه می‌توان در روز ۴ بار استعلام انجام داد.
در خصوص برگ چک‌های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود. همچنین در خصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه‌داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود ندارد. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ….. قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.