امنیت

فناوری اطلاعات

October 16, 2018
12:10 سه شنبه، 24ام مهرماه 1397
کد خبر: 94730

مرورگرهای اینترنتی به کدام اطلاعات شما دسترسی دارند؟

مرورگرهای اینترنتی برخلاف تصور عموم مردم، اطلاعات گسترده‌ای از کاربران و دستگاه‌های الکترونیکی آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند.
 
به گزارش gizmodo، شاید بسیاری از کاربران اینترنتی تصور کنند که دسترسی مرورگرهای اینترنتی نظیر گوگل کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت اج، سافاری و غیره به اطلاعات شخصی کاربران و رایانه آن‌ها غیرقانونی و نادرست باشد، اما جالب است بدانید تقریبا تمامی مرورگرهای اینترنتی با این حجم از دسترسی که دارند، قادر خواهند بود امکانات و سرویس‌های بیش‌تر و بهتری را به شما ارائه دهند و این مساله خلاف قوانین اینترنتی نیست چراکه در جهت بهبود عملکرد آن‌ها استفاده می‌شود و هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن نخواهد شد.
 
این گزارش به معرفی و مرور بر مجموعه اطلاعاتی که مرورگرهای اینترنتی به آن دسترسی دارند، می‌پردازد.
 
۱. سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت
 
ممکن است از این‌که مرورگر اینترنتی مورد استفاده شما از خودتان اطلاعات دقیق و کاملتری از نوع دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت‌تان دارد، تعجب کنید اما جالب است بدانید مرورگرها اطلاعات دقیقی از نوع سیستم عامل، نسخه آن، آی‌پی اتصال به اینترنت و پلاگین‌های شما دارند و به نوعی از تمامی اطلاعات مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه شما نظیر کارت گرافیک، باتری و غیره باخبرند.
 
۲. اطلاعات مربوط به شبکه
 
یکی دیگر از اطلاعاتی که مرورگرها به آن دسترسی دارند، نوع شبکه، آی‌پی اتصال، آدرس شبکه و سرعت دانلود و آپلود در آن است.
 
۳. موقعیت مکان جغرافیایی
 
با این‌که با استفاده نکردن از ردیاب ماهواره‌ای (GPS) کار بسیاری از سرویس‌ها و مرورگرهای اینترنتی برای ردیابی و شناسایی دقیق مکان جغرافیایی شما سخت و دشوار می‌شود، اما آن‌ها به لطف بهره‌برداری از سایر الگوریتم‌های موجود و مقیاس‌های نسبتا دقیق و هم‌چنین آی پی‌های اتصال به شبکه، قادر خواهند بود موقعیت مکانی نسبی شما را تخمین بزنند.
 
۴. تاریخچه جست‌وجو در مرورگرهای اینترنتی
 
تا زمانی که شما به جست‌وجوی کلمات و عبارات مختلف در مرورگر اینترنتی خود هستید، درواقع به آن‌ها این امکان را می‌دهید تا به تاریخچه جست‌وجوهای شما دسترسی پیدا کنند و این امر تنها درصورتی که تاریخچه جست‌وجوهای خود را پاک کنید، ادامه خواهد داشت.
 
۵. حرکات موس رایانه
 
شاید بسیاری از کاربران از شنیدن چنین چیزی تعجب کنند اما مرورگرهای اینترنتی قادرند به تاریخچه تمامی کلیک‌ها و حرکات ماوس شما در فضای مجازی دسترسی داشته باشند.
 
۶. نحوه و جهت قرار گرفتن موبایل
 
از آنجا که در بیش‌تر گوشی‌های هوشمند کنونی از ابزار و قابلیت جدیدی تحت عنوان ژیروسکوپ استفاده شده است، مرورگرهای اینترنتی قادر خواهند بود نحوه و جهت قرار گرفتن موبایل کاربران برروی سطوح مختلف و امکان گوناگون را مشاهده کنند. این بدان معناست که با این اطلاعات یک مرورگر اینترنتی قادر است تفاوت قرار گرفتن گوشی در جیب و یا گذاشتن آن برروی میز را تشخیص دهد.
 
۷. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مختلف
 
مرورگرهای اینترنتی هم‌چنین با ورود کاربران به شبکه‌های اجتماعی مختلف از عضویت و نحوه استفاده آن‌ها از این پلت‌فرم‌ها باخبرند چرا که اطلاعت مختلفی از سوی آن‌ها جمع‌آوری و بایگانی می‌شود که قادر است این موضوع را تشخیص دهد.
 
۸.  فونت و زبان مورد استفاده
 
یکی دیگر از اطلاعاتی که مرورگرهای اینترنتی به آن دسترسی دارند، نوع فونت و زبانی است که کاربران بر روی رایانه، گوشی و تبلت خود از آن استفاده می‌کنند.
 
۹. تصاویر آپلود شده
 
کاربران باید بدانند هر زمانی که یک تصویر یا ویدیوی شخصی را در فضای مجازی آپلود می‌کنند، مرورگر مربوطه اطلاعات مربوط به تصاویر را اسکن کرده و داده‌های مربوطه نظیر موقعیت جغرافیایی، رزولوشن تصویر، مدل دوربین عکاسی را ذخیره خواهد کرد.
 
۱۰. اطلاعات فنی دستگاه
 
یکی دیگر از اطلاعاتی که مرورگرهای اینترنتی به آن دسترسی دارند، اطلاعات فنی دستگاه متصل به اینترنت نظیر لمسی بودن صفحه نمایش است و یا نوع سیستم عامل (موبایل یا دسکتاپ) است تا برحسب لزوم، خدمات متفاوتی را به کاربران ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.