اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 16, 2018
12:16 سه شنبه، 24ام مهرماه 1397
کد خبر: 94735

موبایلی‌ها چطور اپراتورهای ثابت را به انزوا کشیدند؟

نگاهی به تازه‌ترین آمار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که وضعیت این صنعت با بازی هوشمندانه اپراتورهای سیار طی پنج سال گذشته به کلی تغییر کرده و بازار پهن‌باند ثابت کشور با رکود شدیدی مواجه شده است.
 
افزایش ضریب نفوذ تکنولوژی‌های ارتباطی در جامعه، کار را به جایی رسانده که اغلب مردم و به‌ویژه کاربران اینترنت با لغاتی مانند WiMax، 3G، LTE و TD-LTE آشنایی نسبی دارند.
 
بمباران تبلیغاتی اپراتورهای ثابت و سیار از طریق ابزارهای ارتباطی در دست، باعث شده تا امروز مردم به این آگاهی برسند که هر کدام از این تکنولوژی‌های طرح شده به ترتیب مکمل نسل قبلی خود از منظر رشد استانداردهای ارتباطی و افزایش سرعت در انتقال اطلاعات هستند.
 
کلمه کوتاه و به ظاهر عجیب 4G در واقع به معنای "نسل چهارم" است که این فناوری نسل بعدی 3G یا نسل سوم است که در سال‌های اخیر، درباره آن خیلی بسیار شنیده و خوانده‌ایم.
 
نسل سوم همان تکنولوژی بود که سرعت اینترنت همراه را متحول کرد و دریچه‌ای جدید روی کاربران تلفن همراه برای نوع و نحوه استفاده از این ابزار ارتباطی گشود.
 
این فناوری از دکل‌ها و فناوری‌های بی‌سیمی که اپراتورها آن را تعبیه کرده‌اند، اینترنتی با سرعت دانلود دو مگابیت بر ثانیه را در اختیار مشترکان می‌گذاشت اما نسل چهارم بسیار سریع‌تر از آن است و پهنای باندی قابل مقایسه با اینترنت کابلی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
شبکه‌های 4G پتانسیل رسیدن به سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را دارند که رفته‌رفته با تکمیل سخت‌افزارها و تجهیزات ارتباطی، دستیابی به این هدف در حال تحقق است.
 
در حال حاضر هر سه اپراتور بزرگ تلفن همراه ایران خدمات نسل چهارم ارتباطات را ارائه می‌دهند البته به شرطی که سیم‌کارت شما قابلیت استفاده از این تکنولوژی را داشته یا به عبارت دیگر دارنده یوسیم باشید.
 
تعبیر این نسل ارتباطی در حوزه ارتباطات ثابت به TD-LTE است و به نسل چهارم ارتباطات ثابت از آن یاد می‌شود؛ در این شیوه مشترکان باید مودم‌های مطابق با نسل مذکور را داشته تا بتوانند از فرکانس خدماتی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات TD-LTE استفاده کنند.
 
حال با توجه به تعاریف مختصری که از این تکنولوژی‌ها صورت گرفت، به بررسی آمار رسمی از میزان مشترکان و ضریب نفوذ هر کدام از این تکنولوژی‌ها در کشور می‌پردازیم.
 
*ضریب نفوذ پهن‌باند اینترنت ثابت و سیار
 
تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور 72 میلیون 941 هزار و 877 است که از این تعداد، 12 میلیون و 888 هزار و 50 مشترک مربوط به بخش «اینترنت پهن‌باند ثابت» و 60 میلیون و 53 هزار و 827 مشترک مربوط به بخش «اینترنت پهن‌باند سیار» است.
 
براساس همین آمار و اطلاعات، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار در کشور 73.16 درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت 15.70 درصد است.
 
*جایگاه 3G و 4G در ارتباطات پهن‌باند
 
بررسی جزیی‌تر آمار نشان می‌دهد که از میان تمامی مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار، تمامی آنها به فناوری‌های 3G و 4G دسترسی دارند.
 
از میان تمامی تکنولوژی‌های دسترسی به اینترنت پهن‌باند نیز، فناوری‌های 3G و 4G با در اختیار داشتن 82 درصد سهم دسترسی، در بالاترین جایگاه رقابتی با سایر فناوری‌ها قرار دارند.
 
*سهم DSL، WiFi و TD-LTE در دسترسی‌های ثابت
 
اما با توجه به اینکه بالغ بر 12 میلیون مشترک اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور، باید گفت که این تعداد مشترک بیشتر ترجیح داده‌اند از تکنولوژی DSL استفاده کنند به گونه‌ای که 12 درصد سهم دسترسی در این بخش را به خود اختصاص داده است.
 
سایر مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت نیز در خدمات WiFi و TD-LTE تقسیم شده‌اند که سهم هر کدام از این فناوری‌ها در بخش دسترسی به ترتیب سه و دو درصد است.
 
با توجه به اینکه آمار گویای اختلاف چشم‌گیر بین ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت با سیار است، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار در سال جاری به نسبت سال قبل با رشد 12.7 درصدی مواجه شده اما شیب رشد ضریب نفوذ در بخش ثابت 9.9 درصد بوده است.
 
«اینترنت پهن‌باند سیار» دقیقا هم‌زمان با شکسته شدن انحصار رایتل (سال 93) در ارائه خدمات اینترنت نسل سوم و ورود همراه اول و ایرانسل به عنوان بازیگران قدرتمند صنعت ارتباطات کشور در این بخش، توانست برای نخستین بار گوی سبقت را از «اینترنت پهن‌باند ثابت» برباید.
 
البته باید این نکته را در نظر گرفت که اپراتورهای ارتباطات سیار به واسطه قدمت و ضریب نفوذ بالای 110 درصد در جامعه، توانستند به سرعت با ورود به تکنولوژی‌های ارتباطی بالاتر، بخش پهن‌باند ثابت را به انزوا کشیده و در این عرصه قدرت‌نمایی کنند.
 
برای نمونه بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور در حال حاضر با حدود 54 میلیون مشترک ارتباطی در رده نخست سهم بازار در این حوزه قرار دارد و بعد از آن نیز اپراتور دوم با حدود 33 میلیون مشترک بالفعل می‌تازد.
 
ضریب نفوذ همراه اول در آخرین آمار که مربوط به سال پیش است در بازار ارتباطات بیش از 62، ایرانسل 40 و رایتل هم 2 درصد بوده است.
 
این آمار از آن جهت ارائه شد تا با مقایسه تعداد مشترکان بخش ثابت و سیار، متوجه اختلاف ظرفیت‌های ارتباطی در این بخش شده و به چگونگی پیشتازی اپراتورهای سیار در بازار پهن‌باند پی ببرید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.