سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 17, 2018
14:08 چهارشنبه، 25ام مهرماه 1397
کد خبر: 94752

مرگ خالق کامپیوتر شخصی

خبر کوتاه است؛ پل آلن یکی از موسسان مایکروسافت و سرمایه‌گذاران مهم سیلیکون‌ولی درگذشت. این خبر اما مثل توفانی در تمام دره تکنولوژی پیچید و فعالان این عرصه را متاثر کرد. پل آلن در سال‌های نه چندان طولانی عمرش به‌عنوان سرمایه‌گذار، کارآفرین و انسانی بشردوست شناخته می‌شد که جنبه‌های مختلفی از زندگی مدرن بشر را از تکنولوژی و علوم گرفته تا ورزش و موسیقی، تحت تاثیر قرار داده بود. شرکت سرمایه‌گذاری او یعنی Vulcan در بیانیه‌ای از مرگ او خبر داد؛ آلن در شصت و پنج سالگی در ساتل و بر اثر نوعی از سرطان غدد لنفاوی درگذشت. این در حالی است که او دو هفته پیش گفته بود که بیماری‌اش بعد از چند سال دوباره بازگشته و او مشغول طی کردن روند درمان آن است. خواهرش «جودی آلن» در بیانیه‌ای از طرف خانواده‌اش گفته است: «برادرم از هر جهت انسانی استثنایی بود. او برادر و دایی بسیار دوست‌داشتنی و دوست فوق‌العاده‌ای بود.»
 
مهره کلیدی مایکروسافت
آلن همراه با بیل گیتس شرکت مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ تاسیس کرد. این اتفاق سال‌ها بعد از آشنایی این دو در دبیرستانی خصوصی در سیاتل رخ داد. او تا سال ۱۹۸۳ به‌عنوان معاون بخش تحقیقات و توسعه محصولات جدید در مایکروسافت کار کرد؛ اما درست بعد از تشخیص بیماری سرطان او مایکروسافت را ترک کرد. با این حال او همچنان به‌عنوان یکی از سهامداران اصلی و عضر هیات مدیره این غول نرم‌افزاری دنیای تکنولوژی، در این شرکت باقی ماند. بیل گیتس در بیانیه‌ای در این مورد گفت: «از درگذشت یکی از قدیمی‌ترین و عزیزترین دوستانم، پل آلن، غمزده و دل‌شکسته‌ام. پل یک شریک حقیقی و شایسته و دوستی عزیز بود. بدون او صنعت کامپیوترهای شخصی وجود نداشت.»
 
با اینکه آلن کمتر از بیل گیتس شناخته شده است، اما نقشی کلیدی و مهم در توسعه کامپیوتر شخصی داشت؛ آن هم زمانی که کامپیوترها به اندازه یک اتاق بودند و قیمتی بسیار گران برای اغلب افراد و حتی کسب‌و‌کارها داشتند. بر اساس کتاب بیوگرافی آلن، او بوده که نام مایکروسافت را بالا نگه داشته و ایده نوشتن یک برنامه نرم‌افزاری برای اولین میکروکامپیوتر جهان را ارائه داده بود. آلن در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۱ با گاردین انجام داده بود، گفت: «در طول هشت سال اول تاسیس مایکروسافت، قطعا ایده‌های من کلید اصلی موفقیت شرکت بود. بیل ایده‌هایم را بررسی و آزمایش می‌کرد و من دوباره با ۱۰ ایده جدیدی که تا آن موقع هیچ جای دیگری مطرح نشده بود، پیش او می‌رفتم. او در ابتدا نمی‌توانست باور کند که من چطور به این سرعت چنین ایده‌های متفاوتی را مطرح می‌کنم. وقتی زمان فروش محصولات، بازاریابی و استخدام نیروی کار رسید، او اشتیاق و هیجان بیشتری برای بخش تجاری کار داشت. به این ترتیب ما تا حد زیادی مکمل یکدیگر شده بودیم.»
 
به نظر می‌رسید که تصمیم شرکت IBM در سال ۱۹۸۰ برای ورود به صنعت و بازار کامپیوترهای شخصی، شکست بزرگی برای مایکروسافت باشد. IBM از مایکروسافت خواست تا سیستم عامل مورد نیاز برای کامپیوترهای شخصی آنها را تولید کند. این تصمیم اما مایکروسافت را به یکی از حاکمان بی‌چون و چرای صنعت تکنولوژی و دو موسس اهل شهر سیاتل آن را به میلیاردر تبدیل کرد. هر دوی آنها بعدها بخش زیادی از ثروت و دارایی‌هایشان را به فعالیت‌های بشردوستانه اختصاص دادند.  ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت درباره مرگ آلن گفته است: «همکاری و کمک‌های پل آلن به شرکت ما، صنعت ما و جامعه ما غیر قابل چشم‌پوشی است. او به‌عنوان یکی از موسسان مایکروسافت با رویکرد آرام و پشتکار زیادش، محصولات، تجربیات و استانداردهایی جادویی و افسانه‌ای را ایجاد کرد که توانستند جهان را متحول کنند.»
 
دنباله‌رو رویاها
آلـن در نیمــه دهه ۸۰ شرکت Vulcan را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رسانه‌ای و ارتباطی مانندDreamWorks Animation و Charter Communications، تاسیس کرد. او بعدها از طریق همین شرکت، در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مختلف دیگری هم سرمایه‌گذاری کرد.  پل آلن شخصیتی مهم و تاثیرگذار در دنیای تکنولوژی بود و به همین دلیل بسیاری از مدیران و فعالان این صنعت به دنبال انتشار خبر درگذشتش، یادبودهایی را برای او منتشر کرده‌اند. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل گفت: «امروز ما یک پیشگام بزرگ تکنولوژی را از دست دادیم. پل آلن از تو برای کمک‌های مهم و بزرگی که از طریق کار و فعالیت‌های بشردوستانه‌ به این دنیا کردی، متشکریم.» تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل هم نوشت: «صنعت ما یک فرد پیشرو و جهان یک نیروی خوب را از دست داده است. ما عمیق‌ترین همدردی و تاسفمان را به دوستان، خانواده و همکاران آلن در مایکروسافت ابراز می‌کنیم.» مارک بینوف، مدیرعامل Salesforce آلن را به‌عنوان رهبری بزرگ در دنیای تکنولوژی و مردی برای تمام فصول توصیف کرد که از زندگی و ثروتش کاملا لذت برد و به همان میزان به جهان کمک کرد.
 
در طول دهه‌های گذشته پل آلن بیش از دو میلیارد دلار برای طیف متنوعی از موضوعات مورد علاقه‌اش مانند سلامت اقیانوس، کنترل و کمک به افراد بی‌خانمان و تحقیقات علمی پیشرفته صرف کرد. آلن همچنین سرمایه‌گذاری‌های کلانی در شهرش سیاتل انجام داد و کمک کرد تا این شهر به منطقه‌ای با تجارت پررونق تبدیل شود. او همچنین در سال ۲۰۱۳ همراه با گروهش یک آلبوم موسیقی راک عرضه کرد. این دومین آلبوم آلن بعد از عرضه آلبوم اولش در سال ۲۰۰۰ بود. آلن در مجموع سیزده ترانه را نوشته و برای گروه‌های موسیقی مختلف گیتار نواخته است. علاوه بر اینها، آلن مالک بزرگ‌ترین کشتی‌های تفریحی جهان بود که یکی از آنها به نام اختاپوس به طول ۱۲۶ متر، ارزشی برابر ۲۵۰ میلیون دلار دارد. این کشتی دو باند هلی‌کوپتر، یک استخر، یک زیردریایی، ۱۳ کابین مهمان و استودیوی ضبط موسیقی دارد.
 
علاقه زیاد او به هوانوردی باعث شد تا مجموعه‌ای شامل بیش از ۳۰ هواپیمای قدیمی مانند هواپیماهای شوروی و نازی‌ها در جنگ جهانی را در حومه شهر سیاتل جمع‌آوری کند. موسسه هوش مصنوعی آلن و موسسه دیگر او که در زمینه علوم زیستی فعالیت می‌کند، هر دو در زمینه فعالیت خودشان مهم و تاثیرگذار هستند. بر اساس برآورد مجله فوربس، پل آلن در هنگام مرگش ثروتی به ارزش ۳/ ۲۰ میلیارد دلار داشته که بیش از ۲ میلیارد دلارش را برای امور خیریه اهدا کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.