اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 17, 2018
14:34 چهارشنبه، 25ام مهرماه 1397
کد خبر: 94761

گوگل جنجال موتور جستجوی سانسور شده در چین را تمام کرد

مدیرعامل گوگل به تازگی به اعتراضات گسترده در فضای مجازی به همکاری این شرکت با دولت چین درباره برقراری موتورجستجوی سانسور شده در این کشور واکنش نشان داده است.
 
به گزارش engadget، چندی پیش بود که اخباری در فضای مجازی از بازگشت دوباره شرکت گوگل به بازار چین و احتمال همکاری آنها برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی که مورد تایید دولت چین باشد و به صورت هوشمندانه نتایج جستجو را برای کاربران چینی سانسور کند، منتشر شد که بعد از آن بارها توسط مقامات گوگل رد و تکذیب شد. اما حالا به نظر می‌رسد که این پروژه بسیار نزدیکتر و واقعی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد چراکه حالا مدیرعامل گوگل به اعتراضات برخی از کاربران در این خصوص واکنش نشان داده است.
 
ساندار پیچای – مدیرعامل گوگل – به تازگی در جریان بیست و پنجمین کنفرانس WIRED در واکنش به آن دسته از کاربرانی که از همکاری گوگل با دولت چین در خصوص راه‌اندازی یک موتور جستجوی محلی که محتوای غیرقابل قبول دولت این کشور را به صورت خودکار و اتوماتیک سانسور می‌کند، ناخشنود بوده و اعتراض خود را به گوش این غول تکنولوژی آمریکایی رسانده بودند، سخنرانی کرده و گفته است که بزرگترین وظیفه و هدف گوگل همواره اطلاع‌رسانی برای تمام مردم جهان بوده است و این شرکت به دلایل سیاسی نمی‌خواهد هدف خود را فراموش کند.
 
چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت‌تاثیر قوانین محدودکننده و سخت‌گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.
 
چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده و سخت گیرانه‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده و به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در جهان معروف است.
 
به نظر می‌رسد که برخلاف آن که گوگل بارها این موضوع را انکار کرده است، این شرکت درصدد بازگرداندن موتور جست‌وجوی خود در چین است که البته باید تحت نظارت قوانین این کشور یعنی سانسور  برخی از نتایج جست وجو عمل کند تا بتواند باری دیگر وارد بازار چین شود.
 
گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس‌های خود را در این کشور قطع کرده بود.
 
با توجه به وسعت کشور چین و جمعیت بالای آن، بسیاری از غول‌های تکنولوژی همواره نظر و توجه خاص و ویژه‌ای به آن دارند و حضور در بازار این کشور برای آنها به معنای موفقیت و دستاوردهای بزرگی خواهد بود.
 
وی در ادامه سخنانش همچنین اعلام کرده است که گوگل در خصوص اجرای برنامه‌های خود بر اساس استراتژی‌های درست و اصولی پیش می‌رود بنابراین هرگز بنابه درخواست عده اندکی از کارمندان یا کاربران فضای مجازی، خللی در اهداف خود ایجاد نمی‌کند.
 
وی تاکید کرده است که گوگل هیچ‌گاه بر اساس همه‌پرسی و رعایت نظر همه افراد مختلف در جوامع مختلف عمل نکرده است بنابراین هرگاه به صلاح بداند به همکاری با شرکت‌های مختلف و کشورهای گوناگون خواهد پرداخت.
 
وی همچنین از ادامه و اجرای برخی از برنامه‌های گوگل در خصوص پروژه همکاری‌های نظامی نیز سخن گفت.
 
پیچای در خصوص نتایج جستجو در درمان‌های مختلف برای بیماری سرطان نیز صحبت و اشاره کرد : امروزه کاربران در رابطه با درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و سخت نظیر سرطان از اطلاعات مفیدی که در موتورهای جستجوی گوگل به دست می‌آید، بهره مند می شود که عدم همکاری ما با دولت‌های مختلف، به معنای عدم تمایل ما به بهبود بیماران خاص در جهان تمام خواهد شد.  
 
وی با اینکه پیشتر بارها از صحبت در خصوص راه‌اندازی موتور جستجوی سانسور شده در چین خودداری می‌کرد، اما حالا به نظر می‌رسد که موضع شفاف‌تری را در پیش گرفته و خاظر نشان کرد که بزرگ‌ترین هدف ما در جهان اطلاع‌رسانی به عموم مردم است و با توجه به جمعیت بسیار بالای کشور چین که ۲۰ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می دهد، این همکاری امری ضروری به نظر می‌رسد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.