تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 17, 2018
14:59 چهارشنبه، 25ام مهرماه 1397
کد خبر: 94772

جزییات پول‌هایی که عربستان در «سیلیکون ولی» سرمایه‌گذاری کرده است

عربستان سعودی در چند سال اخیر بخشی از ثروت نفتی خود را در سیلیکون ولی و در حوزه آی تی در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است.
 
حالا و پس از قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد توسط نیروهای بن سلمان، فشار روی این کشور زیاد شده و ضمن تحریم احتمالی، ممکن است سرمایه‌گذاری‌های این کشور در خارج مورد تهدید قرار گیرد.
 
علاوه بر بخش‌هایی مانند هتلداری، فولاد، زیرساخت‌های حیاتی، پول‌های نقد عربستانی‌ها در کمپانی‌های آی تی سرمایه‌گذاری شده است و میلیاردها دلار (حدود 90 میلیارد دلار) یا به‌طور مستقیم از طریق صندوق مستقل دارایی‌ها و یا از طریق صندوق سافت بنک ژاپن توزیع و سرمایه‌گذاری شده است.
 
صندوق مستقل دارایی یا صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان موسوم به PIF است که از 2015 و به دستور بن سلمان سرمایه‌گذاری روی صنایع "تِک" و "های تِک" را در دستور کار خود قرار داده است.
 
بیش از 45 میلیارد دلار نیز از طریق واحد سرمایه‌گذاری کمپانی سافت بنک توزیع ثروت شده است.
 
به‌طور مستقل نیز صندوق PIF در سال 2016 بیش از 3.5 میلیارد دلار در تاکسی آنلاین اوبر سرمایه‌گذاری کرد و یاسر الرومایان را به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره وارد اوبر کرد.
 
همچنین 5 درصد از سهام تسلاموتورز (به گفته ایلان ماسک) متعلق به عربستانی‌ها است.
 
ماه گذشته نیز PIF اعلام کرد بیش از 1 میلیارد دلار در کمپانی رقیب تسلا یعنی Lucid Motors سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
استارتاپ Magic leap که در کار توسعه محصولات واقعیت افزوده است نیز اعلام کرد 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را از عربستان به خود جذب کرده است.
 
منهای صنایع آی تی اخیراً اعلام شد عربستان بیش از 20 میلیارد دلار روی صندوق توسعه زیرساخت آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. این صندوق اغلب پروژه‌های زیرساختی در آمریکا را به ارزش 100 میلیارد دلار در اختیار دارد.
 
داشتن سهام در فولادسازی ArceloMittal و POSCO nv  در کنار گروه هتلداری  AccorInvest بخش دیگری از سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم عربستانی‌ها به شمار می‌آید.
 
از سوی دیگر گفته می‌شود بخش اعظمی از سرمایه 93 میلیارد دلاری صندوق سرمایه‌گذاری سافت بنک توسط عربستان تأمین‌شده است. دیتای منتشرشده از سوی موسسه Dealogic نشان می‌دهد دلارهای نفتی زیادی به استارتاپ‌های آی تی در سراسر جهان تزریق‌شده است.
 
سال گذشته در یک مورد از سوی عربستان 4.4 میلیارد دلار روی WeWork (استارتاپ فضای کاری در سراسر جهان) سرمایه‌گذاری شد.
 
سرمایه‌گذاری 2.25 میلیارد دلاری روی بخش بدون راننده جنرال موتورز / GM Cruise Holdings انجام‌شده است. سه کمپانی Slack، DoorDash و Improbable Worlds نیز دلارهای نقد نفتی از عربستان گرفته‌اند.
 
بیش از 25 درصد از سهام Arm Holdings  (صنایع نیمه‌هادی در انگلیس) متعلق به عربستان است که در سال 2016 این کمپانی توسط سافت بنک به ارزش 32 میلیارد دلار خریداری شد.
 
اما منهای سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده عمومی بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش آی تی توسط افراد به‌طور خصوصی انجام‌شده است که بعضاً رسانه‌ای نیز نمی‌شود.
 
پرنس الولید بن طلال سهامدار بزرگ توئیتر و دارنده 2.3 درصد از سهام اسنپ چت ازجمله این افراد است که در آی تی سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده است.
 
وی هلدینیگی به نام Kingdom Holding Company دارد که روی Lyft و موسیقی آنلاین فرانسوی Deezer بر اساس دیتای منتشره از سوی Refinitive سرمایه‌گذاری کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.