تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 17, 2018
15:16 چهارشنبه، 25ام مهرماه 1397
کد خبر: 94773

سندیکای مخابرات برای تشکیل سازمان نظام مهندسی ICT، طرح می نویسد

پس از سال ها معطلی در مجلس، سندیکای مخابرات همراه با بنیاد امید ایرانیان، پیش نویس قانون تشکیل سازمان نظام مهندسی ICT را خواهند نوشت.
 
از سال 1393 موضوع تشکیل سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلس مطرح شده است. زمانی دولت به شدت پیگیر این موضوع بود اما به دلایلی آنها متقاعد شدند که دست از تلاش برای به نتیجه رسیدن آن بکشند. گفته می شود تلاش های برخی مدیران وقت سازمان نظام صنفی رایانه ای دلیل پشیمانی مدیران وقت وزارت فاوا بود.
با وجود کنار کشیدن دولت، برخی نمایندگان تلاش کردند طرحی در این خصوص به صحن بیاید و در این راه پشتیبانی علمی و نظری مرکز پژوهش های مجلس نیز وجود داشت. چرا که آنها معتقد بودند نهاد جامعی برای مدیریت ICT کشور که همه تشکل ها و موضوعات حال و آینده فاوای کشور را پوشش دهد، وجود ندارد. اما صف طولانی قوانین مختلف، سبب شد تا این طرح در گوشه ای از کشوهای مجلس خاک بخورد.
در الکامپ امسال بار دیگر موضوع تشکیل سازمان نظام مهندسی مطرح شد. رمضانعلی سبحانی فر رییس کمیته ارتباطات مجلس که همراه با مهدی فیقی مدیر دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری نوین مرکز پژوهش های مجلس به الکامپ آمده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار فناوران اعلام کرد: باید در متولیان حوزه ICT تجدید نظر صورت گیرد و به جای چند اتحادیه و سازمان، یک متولی جامع داشته باشیم. سازمان نظام صنفی رایانه ای در استان های مختلف کشور حضور دارد و این سازمان را می توان به عنوان نظام مهندسی ICT ارتقا داد.
این اظهار نظر با استقبال رییس سازمان نصر کشور نیز مواجه شد و محمد باقر اثنی عشری گفت: ما از به جریان افتادن این لایحه استقبال می کنیم. روزی که سازمان نصر تشکیل شد حوزه فناوری اطلاعات فقط شامل سه بخش نرم افزار، سخت افزار و اینترنت بود اما اکنون این حوزه بسیار گسترده شده است. همچنین وجود تعداد زیادی کسب و کارهای نوپا در حوزه های مختلف نیز نیاز به وجود یک قانون مدون و جامع و فراگیر برای متولی این حوزه را بیش از پیش می کند.
اما حالا خبرهای متفاوت و جالبی به گوش می رسد. مدیران سندیکای صنعت مخابرات ایران در بنیاد امید ایرانیان به دیدار محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید رفته و با او درباره سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکره کرده اند. براساس آنچه سایت سندیکا منتشر کرده، در این دیدار، فرامرز رستگار دبیر سندیکای مخابرات ایران یکی از مشکلات موجود بر سر فعالیت شرکت های عضو این سندیکا را عدم توجه به دانش فنی تولید شده در داخل کشور در مقایسه با موارد مشابه خارجی دانست. وی گفت: عدم برنامه ریزی صحیح در این زمینه باعث می شود فرصت های بسیاری از شرکت های داخلی گرفته شده که در دراز مدت سبب بی انگیزگی آنها در انجام فعالیت های نوآورانه و دانش بنیان خواهد شد.
محمدرضا عارف نیز در این نشست ضمن اظهار رضایت از حرکت پیشروانه صنعت ICT در کشور گفت: بایستی همه تشکل های تخصصی از جمله انجمن های علمی و به ویژه سندیکای مخابرات ایران به عنوان نهاد تخصصی صنفی در این زمینه فعال شوند و راهکار تخصصی برای رفع این مشکلات ارائه دهند. مجلس نیز از آنها حمایت خواهد کرد.
اما مهم ترین بخش این جلسه، توافق بر سر پیشنهاد تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. براین اساس مقرر شده است سندیکای مخابرات ایران با همکاری بنیاد امید ایرانیان پیش نویس نحوه تشکیل این سازمان را تدوین کنند.
هرچند با توجه به زمان نسبتا کوتاه تا پایان عمر مجلس، بعید است طرحی که هنوز پیش نویس آن تهیه نشده، در مجلس دهم مورد بررسی قرار گیرد، اما همین توافق اولیه برای نوشتن طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ICT، گامی بزرگ در جهت تشکیل این سازمان است. اما باید دید آیا رقابتی میان سندیکای صنعت مخابرات و سازمان نظام صنفی رایانه ای بر سر این طرح شکل خواهد گرفت؟
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.