اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 20, 2018
15:51 شنبه، 28ام مهرماه 1397
کد خبر: 94798

درخواست دانشگاهها برای راه اندازی مرکز اینترنت اشیا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دانشگاهها برای ایجاد مرکز اینترنت اشیا درخواستهای خود را ارائه کرده اند که این درخواستها در دست بررسی است.
محمدجواد آذری جهرمی در بازدید از برج فناوری ابن سینا دانشگاه امیرکبیر با اشاره به ارائه درخواست از سوی دانشگاه‌ها برای ایجاد مرکز اینترنت اشیا گفت: این درخواست‌ها در دست بررسی است اما اعتقاد ما بر این است که فعالیتهای دانشگاهی در حوزه ICT به صورت شبکه‌ای و قطبی انجام پذیرد و هر بخش از این فناوری، در یکی از دانشگاه‌های کشور اجرایی شود.

جهرمی با تاکید براینکه دانشگاه امیرکبیر در تلاش است تا مرکز ملی IOT را راه‌اندازی کند و وزارت ارتباطات نیز از ایجاد مرکز ملی اینترنت اشیا استقبال می کند، ادامه داد: بنا شد این درخواست مورد بررسی قرار گیرد. درهمین حال درخواست‌های دیگری از سمت سایر دانشگاه‌ها نیز بررسی می شود اما از آنجایی که در حوزه تحول و اقتصاد دیجیتال، پارامترهای مختلفی وجود دارد، هر دانشگاه می‌تواند مسئولیت هر بخش را بر عهده بگیرد و به همین دلیل مایل به تعریف نظام قطبی هستیم.

وی با اشاره به بازدید از برج فناوری و با تاکید براینکه در این بازدید آخرین دستاوردها و چشم انداز آینده و ظرفیت‌های دانشگاه معرفی شد، به زیرساخت‌های موجود در دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه استفاده بیشتری داشته باشیم.

جهرمی افزود: چشم‌انداز وزارت ارتباطات برای تحقق ایران دیجیتال است و براین اساس ظرفیت‌های این دانشگاه در همکاری در این بخش، ارائه شد. دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده که می تواند به عنوان قطب اینترنت اشیا (IOT) فعال شود.

وزیر ارتباطات با بیان همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در عرصه فضایی و طراحی و ساخت ماهواره‌ سنجشی پیام، گفت: این ماهواره در زمینه ارسال تصاویر برای پایش سطوح زیر کشت و مدیریت بهتر کشاورزی، ما را یاری خواهد کرد. مراحل ساخت این ماهواره در دانشگاه امیرکبیر به اتمام رسیده و به زودی تحویل وزارت ارتباطات می شود و در نوبت پرتاب قرار می گیرد؛ تا مطابق تفاهمنامه وزارت ارتباطات با وزارت کشاورزی با برآورد میزان سطح زیرکشت در کشور برای بهبود نظام کشاورزی در دو سالی که در مدار قرار دارد، از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های دیگری مانند سوپرکامپیوتر، اقتصاد دیجیتال و امنیت سایبری نیز، زمینه‌های همکاری با این دانشگاه فراهم شده است، گفت: در دهه هفتاد شرکت های ایرانی همزمان با کره ای ها شروع به ساخت سوئیچ شبکه کردند که در ادامه به دلیل مدیریت ناصحیح، تراکم شرکت ها و رقابت ناسالم، بازار را در حوزه بین المللی واگذار کردند. اما اکنون زمان طلایی برای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با توجه به نیاز کشور باید بتوانیم از مجال به وجود آمده استفاده کنیم تا این صنعت در کشور دوباره روی پای خود بایستد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه گزارش ها نشان می دهد که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تحولات انقلاب چهارم صنعتی همراه بوده و فناوری و نوآوری ایجاد شده در این دانشگاه و تلاش برای ورود علم به عرصه تجارت و اقتصاد نشان می دهد که حاکمیت دانشگاه امیرکبیر فهم درستی از پدیده تحول دیجیتال دارند، ادامه داد: باید شاخص دیگری برای ارزیابی دانشگاه ها اضافه شود که مشخص شود چه تعداد از مشکلات ارجاع شده به دانشگاه ها، حل شده است و مشخص شود دانشگاه ها چه مقدار در مسیر عملیاتی کردن علوم در جامعه و کشور گام برداشتند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر یکی از ۵۰۰ سوپر کامپیوتر دنیا بود، گفت: متاسفانه به دلیل عدم توسعه این سوپر کامپیوتر جایگاه خود را از دست داده و از این فهرست بیرون رفته است؛ درحالیکه نیاز ما به سوپر کامپیوتر بیشتر شده است.

آذری جهرمی به نیاز سازندگان داخلی انیمیشن برای رندرینگ (گرافیک رایانه ای) به سوپر کامپیوترهای خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: باید طی فراخوانی با استفاده از ظرفیت های بومی این سوپر کامپیوتر ارتقا پیدا کند تا نسبت به رفع نیازهای داخلی چون رمزنگاری و رندرینگ بپردازد.

وی درباره سند ایران دیجیتال گفت: از آنجایی که این حوزه تنها یک حوزه فنی و تک بعدی نبوده و مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می شود، ماموریت اجرای این سند را به دانشگاه واگذار کردیم. از این رو، از دانشگاه تهران خواستیم که در این حوزه وارد شود و مدتی است که اجرای این سند آغاز شده است.

جهرمی اضافه کرد: تهیه سند ایران دیجیتال در دستور کار قرار دارد و به زودی آماده شده و تبدیل به نظام‌نامه و میثاق‌نامه خواهد شد تا تحول دیجیتال در کشور آغاز شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.