اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 20, 2018
16:36 شنبه، 28ام مهرماه 1397
کد خبر: 94805

نیم میلیارد شماره تلفن بدون هویت در هند مسدود می‌شوند

پس از رای دادگاه عالی هند درباره لزوم اختصاص شماره مخصوص شناسایی برای هر فرد هندی، اکنون دولت نگران بحرانی است که با مسدود شدن احتمالی حدود نیم میلیارد شماره تلفن فاقد هویت در سراسر این کشور ایجاد خواهد شد.

indian mobile user.jpg

به گزارش ایرنا در روز شنبه، روزنامه 'تایمز او ایندیا' با اعلام این خبر افزود: پس از رای دادگاه عالی هند مبنی بر لزوم شناسایی قطعی دارندگان هر نوع شماره تلفن در این کشور و همچنین ممنوعیت استفاده شرکت های خصوصی مخابراتی از اطلاعاتی غیر از شماره ملی (ادهار) برای فعال کردن خدمات مخابراتی، بیش از 500 میلیون شماره تلفن در هند در خطر مسدود شدن قرار گرفتند.
 
مقامات این کشور نگرانند که اگر تعداد زیادی از شماره های تلفن قطع شوند، این امر می تواند تاثیر زیادی بر زندگی نیمی از جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری هند داشته باشد و به همین دلیل این مساله در بالاترین سطح در دولت هند در حال بررسی است.
 
 
این نگرانی پس از آن در هند ایجاد شد که دولت هند طرحی موسوم به ادهار برای اختصاص کد شناسایی به تمام جمعیت این کشور بر اساس اطلاعات خاص آن فرد را اجرایی کرد که پس از تکمیل آن ارائه هر گونه خدمات به شهروندان هندی صرفا با ارائه این کد انجام می شود.
 
شرکت های خدماتی فعال در حوزه های گوناگون مانند مخابرات پس از اعلام این خبر به مشکل شدید برخورد کرده اند چرا که بیش از نیمی از مشتریان آنها قبل از تکمیل این طرح از آنها خدمات دریافت کرده و در واقع از نظر دولت فاقد مدارک شناسایی معتبر ارزیابی می شوند در نتیجه ممکن است که دسترسی آنها به این خدمات قطع شود.
 
پس از رای دادگاه عالی هند مبنی بر لزوم شناسایی قطعی دارندگان هر نوع شماره تلفن در این کشور و همچنین ممنوعیت استفاده شرکت های خصوصی مخابراتی از اطلاعاتی غیر از شماره ملی (ادهار) برای فعال کردن خدمات مخابراتی، بیش از 500 میلیون شماره تلفن در هند در خطر مسدود شدن قرار گرفتند.
 
در عین حال، دولت هند با بررسی ابعاد بسیار وسیع این مشکل اعلام کرده است به مشترکان تلفن های همراه فرصت کافی برای ارائه مدارک جدید هویتی خواهد داد.
 
دسترسی به تلفن همراه در کشور هند اهمیت زیادی در اداره امور این کشور دارد چرا که به دلیل وسعت و جمعیت بسیار زیاد این کشور و همچنین این نکته که 70 درصد جمعیت آن در اقصی نقاط کشور و در روستاها پراکنده هستند هم امکان ارتباط شخصی را فراهم می کند و هم امکان ارتقای فرهنگ اجتماعی و خدمات دولتی به دلیل اتصال به اینترنت را در اختیار مردم قرار می دهد.
 
آرونا سونداراجان معاون وزارت مخابرات هند نیز با شرکت های مخابراتی این کشور دیدار کرده تا راهی برای جلوگیری از وقوع این بحران پیدا کند.
 
دولت هند برای یکپارچه کردن اطلاعات شناسایی شهروندان این کشور در سال گذشته بودجه و تلاش زیادی اختصاص داده است که همین باعث شده است شرکت های قدیمی خدمات دهنده در این کشور با بحران ویژه اثبات هویت مشتریان خود روبرو شوند در حالیکه شرکت های تازه کار مانند 'ریلاینس جیوو' که به تازگی وارد بازار مخابرات هند شده است، اکثر شماره های تلفن خود را با استناد به شماره مخصوص شناسایی( ادهار) در اختیار مشتریان قرار داده و موفق شده از آغاز سال جاری تا ماه سپتامبر (شهریور) 250 میلیون شماره تلفن به فروش برساند.
 
علاوه بر ریلاینس جیوو سایر شرکت های مخابراتی هند مانند 'ایرتل'، 'وودافون'، 'آیدیا' و شرکت های دولتی 'بی اس ان ال' و 'ام تی ان ال' نیز اخیرا شماره تلفن های خود را به شرط همراه داشتن شماره مخصوص شناسایی ( ادهار)، در اختیار مشتریان قرار داده اند.
 
شرکت های مخابراتی هند اعلام کرده اند که آنها در انتظار یک دستور العمل از سوی وزارت مخابرات برای حل این مساله هستند.
 
سیستم «ادهار» یک کد شناسایی 12 رقمی خاص برای هر شهروند تعریف می کند که این اعداد بر اساس اطلاعات بیومتریک و جمعیتی تهیه شده اند.
 
بیش از 1.2 میلیارد نفر از جمله افرادی که در مناطق روستایی دور افتاده زندگی می کنند در این سیستم ثبت نام کرده اند که این امر ادهار را به بزرگ ترین پایگاه داده بیومتریکی در جهان تبدیل کرده است. این سیستم سبب بهبود دسترسی و تحویل خدمات دولتی و ترویج عضویت دیجیتال و مالی در هند شده است. 
لزوم استفاده از سیستم ادهار همچنین باعث مشکلاتی زیادی برای مشتریان بانک های هند شده است چرا که بیش از دو سوم آنها در سالهای قبل از اخذ این کد حساب باز کرده و اکنون مجبورند بر اساس طر حی موسوم به 'مشتری خود را بشناس' مدارک متعدد لازم برای اثباث هویت خود را به بانکها ارائه کنند.
 
دولت هند در انجام این پروژه و اجرایی شدن بسیار جدی است بطوریکه بر اساس یک تحقیق جدید، بیش از سه چهارم حساب های بانکی جدید در سه ایالت هند با استفاده از داده های بیومتریک ادهار افتتاح شده اند، درحالی که ادغام شماره تلفن ها با ادهار نیز در اولویت قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.