اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 21, 2018
15:31 یکشنبه، 29ام مهرماه 1397
کد خبر: 94839

ارسال بو از طریق اینترنت ممکن می‌شود؟!

دانشمندان مالزیایی موسسه "ایمجینیرینگ" موفق به اختراع دستگاهی شده‌اند که با تحریک الکتریکی نورون‌های بینی موجب می‌شود کاربر عطرهایی که در محیط موجود نیست را حس کند.
 
به گزارش اسپکتروم، ایده حس کردن بوهای موجود در محیط فیلم‌ها و مستندها ایده جدیدی نیست. به طوری که سابقه تلاش برای دستیابی به آن به سال 1959 بازمی‌گردد که طی آن یک تکنولوژی به نام "AromaRama" برای پخش بوی محیط در مخاطبان استفاده شد.
 
مزیت این فناوری، افزایش تعامل است. چرا که به عنوان مثال وقتی یک صحنه در یک باغ گرفته می‌شود، تماشاگران می‌توانند بوی گل‌ها را از پشت تلویزیون حس کنند.
 
عصری که ما می‌توانیم بوی الکتریکی ایجاد کنیم!
 
اکنون در سال 2018 دانشمندان به یک روش بسیار کارآمد رسیده‌اند که می‌تواند نتایج نزدیکی به دست آورد.
 
محققان موسسه"ایمجینیرینگ"(Imagineering) در مالزی روش جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند عطر محیط مجازی را در بینی کاربر بسازد و قصد دارد از آن در برنامه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده(AR) و مجازی(VR) استفاده کند.
 
محققان این فناوری را بوی دیجیتال نامیده‌اند. در حال حاضر آنها با تداخل الکترودهای نازک در تماس با پوشش داخلی بینی انسان موفق به انجام این کار شده‌اند.
 
بله، نسخه فعلی نیاز دارد تا دو سیم در سوراخ بینی شما وارد شود.
 
 
گفته می‌شود محققان در حال ایجاد یک نمونه کوچکتر از این تکنولوژی هستند تا بتوان آن را به راحتی حمل و استفاده کرد.
 
ایده این اختراع از ذهن "کاسون کارونانایاکا" می‌آید که از این نوآوری به عنوان پروژه دکترای خود استفاده کرد. این اختراع با کمک "آدریان چوک" که در حال حاضر مدیر موسسه است، محقق شد.
 
کاسون رویای اینترنت چند حسی را در سر می‌پروراند که طی آن بتوان همه حواس را از طریق اینترنت منتقل و تجربه کرد.
 
اولین نسخه این دستگاه شامل کارتریج‌های شیمیایی است که مواد شیمیایی را برای تولید بوها مخلوط و آزاد می‌کند. اما این چیزی نبود که کاسون می‌خواست. وی می‌خواهد یک سیستم ایجاد کند که بتواند تنها به وسیله الکتریسیته عطر تولید کند.
 
تیم کاسون همچنین با استارتاپ ژاپنی موسوم به "سنتی"(Scentee) همکاری می‌کند تا یک گجت گوشی هوشمند بسازند که بتواند بوی مورد نظر کاربر را ایجاد کند.
 
این تیم برای ایجاد یک سیستم تمام الکتریکی، در حال کار بر روی نورون‌های انسانی است. این آزمایش نیاز به وارد کردن دو سیم در بینی کاربر دارد. الکترودها با فرستادن بار الکتریکی به ناحیه دریافت بو در بینی موجب تحریک بینی فرد برای احساس بوی مورد نظر می‌شوند.
 
 
کارونانایاکا گفت: ما می‌بینیم که کدام مناطق از مغز در شرایط مختلف و احساس بوهای متفاوت فعال می‌شوند و سپس هر دو الگو را با هم مقایسه می‌کنیم. آیا مناطق یکسان را فعال می‌کنند؟ اگر چنین باشد، این منطقه از مغز می‌تواند هدف پژوهش‌های آینده باشد.
 
محققان هر دو عامل آمپر و فرکانس جریان را تغییر دادند تا تاثیر احساس بوهایی که ایجاد کرده‌اند را رصد کنند. برای بعضی از ترکیبات الکتریکی معین، بوی ادراک شده، خالص یا بوی شیمیایی موجود در طبیعت بود.
 
اکنون بخش بعدی تعیین پارامترهای دقیق برای ایجاد بوهای خاص است. همچنین تیم می‌خواهد دستگاه را دوباره طراحی کند تا کاربر در استفاده از آن راحت‌تر باشد.
 
بسیاری از شرکت کنندگان آزمایش را نیمه کاره رها کردند، چرا که ادعا می‌کردند فرآیند کار دستگاه، آزار دهنده است.
 
تکمیل این تکنولوژی دارای امکانات بالقوه فراوانی است که به افراد مبتلا به اختلال بویایی کمک شایانی خواهد کرد.
 
حتی سازندگان محتوا با استفاده از شبیه سازهای مغناطیسی مستقیم در هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند امکان حس بوی محیطی که کاربران در حال دیدن آن هستند را فراهم کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.