اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 21, 2018
17:41 یکشنبه، 29ام مهرماه 1397
کد خبر: 94845

مرکز ملی IoT در دانشگاه امیرکبیر راه می افتد

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با حضور در دانشگاه امیرکبیر به بازدید از دیتاسنتر، ماهواره آماده پرتاب پیام امیرکبیر و برج فناوری و نوآوری این دانشگاه پرداخت.
در جریان این بازدید احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزیر اسبق ارتباطات گفت: برنامه راهبردی دانشگاه در حوزه ICT خوب و قابل قبول بوده است، به طوری که توانمندی مطلوبی در این زمینه صورت گرفته و دیده شده است.
معتمدی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما بحث سیستم مرکزی است که در خارج از کشور وجود دارد، پیشنهاد می کنم با توجه به سابقه ما در زمینه ابر رایانه ها، بتوانیم یک مرکز ملی IOT را راه اندازی کنیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: این دانشگاه دو سال پیش برج ابن سینا را افتتاح کردو ابتدا ۱۰ شرکت دانش بنیان مورد حمایت قرار گرفتند و امسال تعداد این شرکت ها به ۱۲۳ رسیده است.
معتمدی افزود: به ازای افزایش شرکت های دانش بنیان میزان سرمایه گذاری و­ اشتغال به همین نسبت افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: یکی از بهترین راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی و بحث های مربوط به اقتصاد مقاومتی، توسعه شرکت های نوآور، فناور و دانش بنیان است.
 
 دو ماهواره در نوبت پرتاب هستند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با اعلام این که ماهواره امیرکبیر به این وزارتخانه در آینده نزدیک تحویل داده می شود گفت: ما امیدواریم بتوانیم ماهواره امیرکبیر و دانشگاه شریف را به موقع در مدار قرار دهیم تا بتوانیم از ثمره آن ها در جامعه بهره مند شویم.
آذری جهرمی افزود: با تحویل آن، این ماهواره در نوبت پرتاب قرار می گیرد تا از آن برای پایش بخش هایی چون بخش کشاورزی استفاده شود.
آذری عمر مداری این ماهواره را دو سال عنوان کرد و یادآور شد: برای آنکه به تصاویری با این دقت و وضوح دسترسی داشته باشیم، در شرایط فعلی نیاز به هزینه های زیادی است و ما امیدواریم با قرار دادن این ماهواره در مدار از دستاوردهای آن استفاده کنیم.
وی در خصوص طراحی و ساخت ماهواره دانشگاه شریف گفت: در حال حاضر دو ماهواره دانشگاه شریف و امیرکبیر آماده پرتاب است که امیدواریم به سرعت پرتاب شوند و مردم بتوانند از ثمره آن بهره برداری کنند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: علاوه بر سوپرکامپیوترها نیاز است دانشگاه ها به سمت حوزه رمزشکنی برای پدیده هایی که نیاز به محاسبات سریع دارند، حرکت کنند که در این راستا با اعلام فراخوانی بتوانند فعالان این عرصه را جذب و اقدام به توسعه این فناوری در کشور کنند.
آذری جهرمی درباره اجرای سند ایران دیجیتال گفت: این سند با همکاری دانشگاه و با متخصصانی از حوزه های فنی، فرهنگی، اجتماعی و فقهی اجرایی می شود.
 
 لازم نیست همه دانشگاه ها تست خلا داشته باشند
آذری جهرمی با انتقاد از رویکرد دانشگاه ها برای در اختیار داشتن آزمایشگاه های مرتبط با حوزه های فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر همه دانشگاه ها می خواهند اتاق تمیز و تست خلا داشته باشند که با توجه به شرایط کنونی این امر هزینه بر است و از این رو لازم است تا دانشگاه ها به سمت شبکه ای کردن آزمایشگاه ها و استفاده از توانمندی های یکدیگر حرکت کنند.
وزیر ارتباطات با تاکید بر این که پیچیدگی سرعت از دیگر تحولات دنیای امروز است، اضافه کرد: با افزایش سرعت تحولات فناوری به معادلات ما افزوده شده است و ما باید با توان بیشتری در این زمینه حرکت کنیم و نباید بازار پیش رو را از دست دهیم.
وزیر ارتباطات همچنین از همکاری با دانشگاه تهران برای تدوین سند اقتصاد دیجیتال و ایران دیجیتال خبر داد و گفت: همکاری با دانشگاه بدین دلیل است که سند دیجیتال کشور اقدامی فقط فنی نیست و جنبه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی فقهی دارد که در جمع بندی ها به ایجاد قطب در دانشگاه های مختلف رسیدیم تا از هدر رفت سرمایه و انرژی و موازی کاری فاصله بگیریم.
وی با بیان اینکه در دهه هفتاد شرکت های ایرانی همزمان با کره ای ها شروع به ساخت سوویچ شبکه کردند که در ادامه به دلیل مدیریت ناصحیح، تراکم شرکت ها و رقابت ناسالم، بازار را در حوزه بین المللی واگذار کردند، افزود: اکنون زمان طلایی برای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با توجه به نیاز کشور به سنسورهای اینترنت چیزها باید بتوانیم از مجال بوجود آمده استفاده کنیم تا این صنعت در کشور دوباره روی پای خود بایستد.
وی با بیان اینکه بازار منتظر کسی نمی ماند گفت: وزارت ارتباطات از ایجاد مرکز ملی اینترنت چیزها در دانشگاه امیرکبیر استقبال می کند و آمادگی دارد تا در راه پیشبرد آن کمک کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.