تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 21, 2018
18:07 یکشنبه، 29ام مهرماه 1397
کد خبر: 94860

دولت با همکاری بخش خصوصی نقشه راه توسعه صادرات فاوا را تدوین کند

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است یکی از مهم ترین روش ها برای معرفی پتانسیل های تولیدی و صادراتی کشور حضور در نمایشگاه های معتبر بین‎المللی یا اعزام هیات های تجاری است. اما تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ کرده که نیاز به برنامه ریزی دقیق برای حضور در بازارهای بین المللی کاملا احساس می شود.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محمدرضا طلایی  با تاکید بر اهمیت حضور در نمایشگاه های بین المللی، گفت: فعالان صنعت ICT باید بتوانند با پذیرش و اعزام هیات های تجاری به نمایشگاه های معتبر، حضور خود را در بازارهای بین المللی تثبیت کنند. تحقق این امر در گرو برنامه ریزی دقیق است. اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت، بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فاوا، امکان حضور در نمایشگاه های معتبر بین المللی برای معرفی دستاوردهای خود را ندارند.
به گفته طلایی در نمایشگاه جیتکس دبی که با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی پایون رسمی ایران برگزار شد، مجموعا ۸ شرکت و ۲۳ استارت‎آپ حضور بهم رساندند. این در حالی است که بسیاری از شرکت های فعالی که دارای مزیت نسبی در حوزه فناوری اطلاعات هستند، به علت افزایش هزینه های ناشی از رشد قیمت ارز، فرصت مشارکت در این دوره از نمایشگاه جیتکس را از دست دادند.
او افزود: افزایش نرخ ارز طی چند ماه گذشته فرصت بسیار مناسبی برای توسعه صادرات فراهم کرد. با توجه به اینکه حوزه فناوری اطلاعات نیاز به منابع اولیه برای واردات ندارد و تکیه اصلی این حوزه بر دانش و تخصص فعالان به خصوص نسل جوان است، به همین دلیل معتقدم حوزه فناوری اطلاعات در صورت حمایت می تواند یک صنعت ارزآور محسوب شود.
طلایی تصریح کرد: ارزش افزوده حوزه فناوری اطلاعات بسیار بالاست و این بخش می تواند علاوه بر ارزآوری نقش حایز اهمیتی در اشتغال زایی ایجاد کند. با این حال ضروری است تا بخش دولتی با همراهی بخش خصوصی، نقشه راه توسعه صادرات حوزه فاوا را تدوین کند.
به اعتقاد طلایی، صادرکنندگان این حوزه نیازمند انگیزه برای توسعه فعالیت خود هستند و انتظار دارند که از مزایای سایر رشته ها در زمینه صادرات بهره مند شوند.
 به گفته رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران تدوین یک «بسته حمایتی» برای فعالان فاوا که تسهیل کننده قوانین صادراتی و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان این صنعت باشد، از مهم ترین اولویت های حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود که ضروری است با همکاری بخش خصوصی و  کلیه وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط با حوزه آی سی‎ تی تدوین شود.
طلایی با تاکید بر ظرفیت همکاری شرکت های کوچک و متوسط حوزه آی سی تی داخل کشور با SMEهای مشابه خارجی پیشنهاد داد تا وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه های خود در کشورهای دیگر اقدام به ایجاد ارتباط موثر میان شرکت های کوچک و متوسط آی سی تی کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.