اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 21, 2018
18:25 یکشنبه، 29ام مهرماه 1397
کد خبر: 94872

2 ماهواره دانشگاهی آماده پرتاب است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون دو ماهواره دانشگاه های «امیرکبیر» و «شریف» آماده پرتاب است که امیدواریم با پرتاب این ماهواره ها، مردم از ثمره آن بهره‌ مند شوند.
 
«محمد جواد آذری جهرمی» در بازدید از طرح ابررایانه، مرکز ماهواره و برج فناوری ابن سینای دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: بازدید امروز بسیار امیدوارکننده و سازنده بود و نشان می‌دهد که در حوزه پهباد و توسعه فناوری در مسیر درست توسعه علم و فناوری کشور قرار داریم.
وی اضافه کرد: ماهواره امیرکبیر به عنوان یکی از دستاوردهای این دانشگاه آماده بهره‌برداری شده است و با تحویل آن در نوبت پرتاب قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: البته ماهواره دیگری نیز در زمینه شناسایی مسائل کشاورزی در حال آماده سازی است که از طریق این ماهواره، تصاویر روز مربوط به سطح زیر کشت کشاورزی و بهبود نظام بهره وری در اختیار ما قرار می‌گیرد که تاکنون تصاویری با چنین دقت نداشته ایم.
آذری جهرمی، «عمر مداری» این ماهواره را دو سال دانست و گفت: دسترسی به تصاویری با دقت و وضوح بالا، نیاز به هزینه های زیادی دارد که امید است با قرار دادن این ماهواره در مدار، بتوانیم از دستاوردهای آن بهره مند شویم.
 
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور در مسیر توسعه علم دنیا قدم برداشتند و این افتخار بزرگی است، افزود: باید تجهیزات دانشگاه‌ها بروز شود؛ در همین زمینه تفاهمنامه‌هایی منعقد شده است، باید متناسب با نیاز‌های درون کشور، توان «ابر رایانه‌ ای» را توسعه دهیم.
وزیر ارتباطات گفت: اکنون زمان طلایی برای احیای ارتباطات میان صنعت ارتباطات و اطلاعات و دانشگاه‌هاست؛ باید بتوانیم دوباره صنعت را به بازار برگردانیم و در این عرصه دقت و سرعت، خود را ارتقا دهیم.
 
** خواستار نظام قطبی و تحول دیجیتال در دانشگاه های کشور هستیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خواستار ترویج نظام قطبی هستیم، افزود: در تحول دیجیتال، شاخص های مختلفی داریم که هر یک از دانشگاه های کشور مسئولیت قطبی را برعهده می گیرد.
آذری جهرمی افزود: دانشگاه امیرکبیر بر اساس ظرفیت های خود اعلام آمادگی کرده تا به عنوان «آ.یو.تی» در کشور فعال شود و مرکز ملی «آ.یو.تی» داشته باشد که این درخواست بررسی می شود.
وی یادآور شد: البته درخواست هایی از سایر دانشگاهها نیز داریم که بررسی خواهد شد و علاقه مند هستیم که نظام قطبی ترویج شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این ‌که اکنون در عصر انقلاب چهارم و عرضه نوآوری قرار داریم، گفت: دانشگاه امیرکبیر در این بخش پیشگام است و با راه‌اندازی برج فناوری تلاش می کند تا علم را به تجاری سازی برساند که این موضوع بیانگر آن است که این دانشگاه در مسیر درستی قرار دارد.
آذری جهرمی با بیان اینکه به عملکرد دانشگاه امیرکبیر افتخار می کنیم، افزود: البته باید توجه داشت که دانشگاه امیرکبیر در سال 1390 در رشته کامپیوتر جزو 500 دانشگاه برتر دنیا بوده اما در حال حاضر از این رتبه افول پیدا کرده است.
آذری جهرمی با تاکید بر ضرورت حرکت دانشگاه‌ ها به سمت پیاده‌ سازی سوپرکامپیوترها، گفت: هفته گذشته با فعالان حوزه «انیمیشن» دیداری داشتیم که اعلام شد فعالان این عرصه از آنجا که نتوانستند از تجهیزات داخلی و ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند، نیاز خود را از طریق کشورهای خارجی تامین کردند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: البته دانشگاه‌ها با امضای تفاهم‌نامه باید در این بخش حرکت کنند و علاوه بر سوپرکامپیوترها، باید دانشگاه‌ها به سمت رمزشکنی برای پدیده‌هایی که نیاز به محاسبات سریع دارند حرکت کنند و با اعلام فراخوانی بتوانند فعالان این عرصه را جذب و به توسعه این فناوری در کشور اقدام کنند.
آذری جهرمی با انتقاد از رویکرد دانشگاه‌ها برای در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های مرتبط با حوزه‌های فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر همه دانشگاه‌ها می‌خواهند «اتاق تمیز و تست خلا» داشته باشند که با توجه به شرایط کنونی این امر هزینه ‌بر است و ضروری است که دانشگاه‌ها به سمت شبکه‌ای کردن آزمایشگاه‌ها و استفاده از توانمندی‌های یکدیگر حرکت کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیچیدگی سرعت را از دیگر تحولات دنیای امروز دانست و افزود: با افزایش سرعت تحولات فناوری به معادلات ما افزوده شده است و باید با توان بیشتری در این زمینه حرکت کنیم تا بازار پیش‌رو را از دست ندهیم.
 
** سند تحول دیجیتال فقط موضوعی فنی نیست
وی به اجرای سند «ایران‌ دیجیتال»(سند تحول دیجیتال) اشاره کرد و گفت: این سند با همکاری دانشگاه و با متخصصانی از حوزه‌های فنی، فرهنگی، اجتماعی و فقهی اجرایی می‌شود.
وزیر ارتباطات یادآورشد: ماموریت سند تحول دیجیتال یا سند «ایران دیجیتال» به دانشگاه تهران داده شده است؛ این سند فقط موضوعی فنی نیست بلکه موضوع های اقتصادی، فنی و اجتماعی را دربر می گیرد.
« در واقع تحول دیجیتال، سند بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است که نمی‌توان به آن تکمیلی نگاه کرد.»
وی افزود: دانشگاه تهران به دلیل آنکه ظرفیت همه این رشته‌ها را دارد، درخواست ما را درباره سند تحول دیجیتال پذیرفته و فعالیت را آغاز کرده و آموزش‌ها برای کارکنان وزارت ارتباطات شروع شده است و امیدواریم این راه ادامه یابد. 
آذری جهرمی گفت: این سند به یک نظام نامه و یا میثاق نامه تبدیل می‌شود و همه باید آن را مطالعه و طبق برنامه‌های تعیین شده حرکت کنند تا موازی کاری نشود و مسیر و نقاط پیشرفت تعیین شود. 
 
** نرخ مکالمات بین المللی ایران و عراق به 900 تومان کاهش یافته است 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جمع خبرنگاران گفت: ​نرخ اپراتورهایی که مکالمات بین المللی ایران و عراق را عهده دارند، به سه هزار تومان رسیده بود که اکنون به ۹۰۰ تومان کاهش یافته است و شاهد کاهش تعرفه بین ایران و عراق هستیم. 
آذری جهرمی، از افزایش 2 برابری حجم کانال‌های ارتباطی ایران و عراق در ایام اربعین حسینی خبر داد و افزود: در شهر نجف و در مسیر نجف به کربلا تمهیدات جدیدی درنظر گرفته شده که خارج از تصور ما بوده است. 
وی یادآورشد: در مسیر نجف به کربلا و در ساعت اوج مصرف به دلیل حجم جمعیت ممکن است شاهد ضعیف شدن ظرفیت ارتباطی باشیم که برای آن، ظرفیت ارتباطی خاصی درنظر گرفته شده است. 
وی گفت: در حوزه ارتباطات اینترنتی بی سیم (وای فای) نیز در مذاکره با طرف عراقی مقرر شد، اپراتور‌های عراقی در ۱۰ نقطه در مسیر نجف به کربلا با ظرفیت مناسب خدمات دهی را انجام دهند.
وزیر ارتباطات یادآورشد: شب گذشته آماری اعلام کردم که نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ نفر روی سامانه برخط (آنلاین) بودند و استفاده می‌کردند. 
وی افزود: تا فردا، اپراتورهای عراقی، صحن حضرت زهرا (س) را پوشش می‌دهند؛ هرچند در محل استراحت زائران، این پوشش وجود دارد؛ همچنین در حرم امام علی(ع) زائران می‌توانند از ارتباطات اینترنتی بی سیم استفاده کنند. 
آذری جهرمی با بیان اینکه در داخل کشور نیز تمهیدات لازم برای ارتباطات زائران درنظر گرفته شده است، گفت: در مسیر زمینی و در مسیر‌های منتهی به مرز‌های کشور مانند مرز خسروی، تجهیزات آماده شده است و در شهر‌های شلمچه، چذابه و مهران نیز زائران می‌توانند از تجهیزات ارتباطی و از خدمات پست بانک برای دریافت و یا پرداخت مبالغ خود از طریق کارت‌های بانکی و خدمات نسل چهارم (۴G) و ارتباطات اینترنتی بی سیم (وای فای) استفاده کنند. 
وی به افزایش نرخ ارز اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ ارز موجب شده تا خدمات اتصال بیرون از شبکه خانگی (رومینگ دیتا و رومینگ بیس) گران شود و چنانچه زائران بخواهند از دو سیم کارت عراقی، با یکدیگر در ارتباط باشند مکالمه بین المللی محسوب و بسیار گران تمام می‌شود. 
وی همچنین به زائران توصیه کرد تا در مسیر پیاده روی اربعین و ساعت اوج مصرف، از تلفن همراه کمتر استفاده کنند. 
وزیر ارتباطات یادآورشد: سازمان تنظیم مقررات ایران با هیات اتصالات عراق مذاکرات سیاسی فشرده‌ای داشته است؛ حتی یک گروه از وزارت ارتباطات با سفر به عراق، با وزارت ارتباطات آن کشور گفت وگوهایی انجام داده اند؛ هیاتی نیز از عراق به ایران آمده و مذاکرات بسیار فشرده ای صورت گرفته است. 
به گزارش ایرنا، مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از زیرمجموعه های معاونت پژوهشی دانشگاه است که هدف این مجموعه، تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای علمی به فناوری ها و محصولات مورد نیاز کشور و شکل دهی شرکت های دانش بنیان است. 
این مدیریت از سه بخش مراکز کارآفرینی، رشد و هدایت شرکت های دانش بنیان تشکیل یافته و ضمن ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح دانشگاه تلاش می کند تا با شناسایی نخبگان و کشف ایده های ناب و انجام حمایت های مادی و معنوی، مقدمات لازم برای تبدیل آنها به شرکت دانش بنیان موفق را فراهم آورد.
همچنین با ایجاد زیرساخت لازم به همراه پشتیبانی های موثر شرکت های دانش بنیان آنها را در جهت تجاری سازی موفق محصولات و خدماتشان یاری کند تا علاوه بر دانشگاه، کارآفرینان نیز از منافع مادی و معنوی دستاوردهای آن بهره مند شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.