امنیت

فناوری اطلاعات

October 22, 2018
17:39 دوشنبه، 30ام مهرماه 1397
کد خبر: 94933

هکرهای کدام کشور در پشت‌پرده سرقت میلیون‌ها ارز دیجیتالی ایستاده‌اند؟

گفته می‌شود گروهی از هکرهای مستقر در کره شمالی میلیون‌ها دلار از چندین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان را به سرقت برده‌اند.
 
این روزها که بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیار داغ شده است، وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت‌فرم‌های بسیاری برای استخراج بیت‌کوین یا بیت‌کوین ماینینگ ایجاد شده است تا بتوانند با استفاده از آنها به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند .از طرفی دیگر، استقبال بی‌نظیر کاربران جهانی از ارزهای رمزپایه فرصت خوبی را برای هکرها و مجرمان سایبری فراهم آورده است تا بتوانند با هک حساب‌های کاربری آنها و نفوذ به پلتفرم صرافی‌های ارزهای دیجیتالی، از طریق حملات سایبری گسترده مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند.
 
متخصصان و کارشناسان فعال در شرکت امنیت سایبری CipherTrace آمریکا پس از بررسی‌های انجام شده به تازگی اعلام کرده‌ بودند که هکرها توانسته‌اند در ۹ ماه گذشته با هک و نفوذ به پلتفرم‌های صرافی و مراکز تبادل ارزهای رمزپایه، ۹۲۷ میلیون دلار که نزدیک به یک میلیارد دلار  را به سرقت ببرند که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی، با یک رشد و افزایش قابل ملاحظه ۲۵ درصدی مواجه بوده است.
 
حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی مجله بیت کوین نشان می‌دهد که گروه لازارس که با عنوان کبرای پنهان نیز شناخته می‌شود، تحت لوای حمایت دولت کره شمالی به بزرگترین و فعال‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده حمله کرده و موفق شده‌اند که میلیون ها دلار به جیب بزنند.
 
این گروه از هکرها پیشتر نیز مسئولیت حملات سایبری به وب‌سایت سونی، انتشار باج افزار واناکرای و برخی دیگر از شرکت‌های تجاری در کره جنوبی را برعهده گرفته و خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کرده بودند.
 
بنابراین تخمین زده می‌شود که گروه لازارس با توجه به کارنامه عملکرد خود، مسئول سرقت ۵۷۱ میلیون دلار ارز دیجیتالی از صرافی‌های فعال در جهان نیز باشد
 
تعداد زیادی از این صرافی‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتالی همچون YouBit ، Coinrail و Bithumb در کشور کره جنوبی واقع و مستقر شده‌اند و اعضای کمیسیون اطلاعات مجلس این کشور نیز دولت کره شمالی را به سرقت میلیون ها دلار از ارزهای دیجیتالی رمزپایه متهم کرده است.
 
به نظر می‌رسد هکرها با استفاده از روش هایی نظیر فیشینگ و همچنین انتشار بدافزارهای مخرب و آلوده توانسته‌اند به سرورهای این صرافی‌ها و مراکز فعال نفوذ یافته و مبالغ هنگفتی را از آن‌ها به سرقت ببرند.
 
در چند سال اخیر که ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت کوین، مونرو و ریپل از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شدند، همین امر موجب شده است کاربران و هکرهای بسیاری به کسب درآمد و پول در فضای مجازی روی آورند که این خود دلیل محکمی بود برای آنکه تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که پلت فرم و بستر مناسبی برای استخراج این ارزهای دیجیتالی فراهم می‌کردند، مانند قارچ در فضای اینترنت رشد کنند.
 
آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی، به اوج خود رسیده است و با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورها و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری در سراسر جهان، هدف این‌گونه حملات قرار گرفته‌ و آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.  
 
با اینکه ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده‌اند، بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای اروپایی درتلاشند تا این پول بی‌افسار را کنترل کرده و معاملات با آن را تا حد امکان محدود کنند، چراکه بر این باورند بیت‌کوین به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق دارو و موادمخدر دامن‌زده و به علت آنکه مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت آن می‌شود.
 
در سال گذشته تنها ۲۶۶ میلیون دلار ارز دیجیتالی به سرقت رفته بود این در حالیست که این رقم در سال جاری به حدود یک میلیارد دلار رسیده است و این عدد خود به تنهایی آغازی برای یک فاجعه در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری به شمار خواهد آمد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.