امنیت

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

October 23, 2018
15:35 سه شنبه، 1ام آبانماه 1397
کد خبر: 94958

نگرانی جهانی از سیستم های پیام رسان خودکار

هفته گذشته سفارت ایالات متحده امریکا در کانبرای استرالیا پست الکترونیکی راکه حاوی یک دعوتنامه بود به تعداد زیادی از افراد ارسال کرد که در آن تصویر یک گربه با حوله آبی و ظرف حاوی بیسکوئیت هم موجود بود و در نهایت مشخص شد تصویر مذکور به اشتباه ضمیمه شده است.
این نخستین باری نبود که چنین اشتباهی صورت گرفت و پیش از آن هم در سال 2014 میلادی فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ «فاب» تعداد زیادی پست الکترونیکی به مشتریان خود ارسال کرد که در آن هم تصویر دو گربه در کنار یکدیگر ضمیمه شده بود و سپس این فروشگاه با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که اشتباه کرده است و برای جبران آن، اعلام کرد هر مشتری که این ایمیل را دریافت کرده است می‌تواند از تخفیف 10 درصدی خرید محصولات بهره‌مند شود.
سیستم‌های بزرگ ارسال پست الکترونیک، سال دشواری را پشت سرگذاشتند و طی یک سال گذشته بارها خبراشتباه از سوی این سیستم‌ها در رسانه‌ها منتشر شد. اشتباه های این سرویس‌های پیام‌رسان فقط به ارسال عکس گربه منتهی نشد و در یکی از این اتفاق ها خبر پرتاب موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای هم برای طیف گسترده‌ای از مردم منتشر شد تا اضطراب و نگرانی فراوانی برای آنها ایجاد شود.
 
این خطاهای بزرگ ایمیلی
آگوست امسال سازمان خدمات پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌های بریتانیا (UCAS) به 4 هزار و 100 دانشجوی تازه ‌وارد ایمیل خوشامدگویی فرستاد و ورود آنها به مقطع تحصیلی جدید را تبریک گفت. ولی طولی نکشید تا این سازمان بزرگ آکادمیک مجبور شود ایمیل ثانوی را با محتوای «اوایل امروز ما این پست الکترونیک را به اشتباه برای شما ارسال کردیم» به دست همین دانشجویان برساند. گفتنی است مدت زیادی ازاین اتفاق نگذشته بود که از حساب کاربری این سازمان در شبکه اجتماعی توئیتر مطلبی با عنوان «تصور کنید به شما گفته شده است که UCAS شما را وارد دانشگاه نیوکاسل کرده است» به اشتراک گذاشته شد ولی پس از گذشت چند دقیقه یک ایمیل دیگر ارسال و در آن گفته شد که این مرکز برای دومین بار در یک روز مطلب اشتباه ارسال کرده است.
علاوه بر اتفاق مذکور، حدود دو ماه قبل یعنی در همان ماه آگوست شرکت AlertDC که خدمات اطلاع‌رسانی مبتنی بر پیام‌های متنی را ارائه می‌دهد و دفتر مرکزی آن در شهر واشنگتن واقع شده است یک پیام طولانی به‌تمام مشترکان خود ارسال کرد که در آن پیام رئیس جمهوری در مورد مرگ «جان مک‌کین» درج شده بود و انتهای این پیام را نیز «دونالد ترامپ» امضا کرده بود. پس از گذشت مدتی مشخص شد این پیام که قرار بود برای فهرست ایمیل‌های یکی از کارمندان کاخ سفید ارسال شود، به‌صورت عمومی به دست مردم رسیده است.
در ماه مه نیز ساکنان شهر «سالم»در ایالت اورگان امریکا یک پیام متنی دریافت کردند که بسیارعجیب بود و همگان را نگران کرد. طی این پیام که ساعت 23:28دقیقه ارسال شده به همه ساکنان شهر هشدار فوری داده شد تا خود را برای یک حمله نظامی آماده کنند. ولی پس از گذشت چند دقیقه «ماریون کانتی» کلانتر شهر با انتشار توئیتی اعلام کرد که این پیام اشتباه بوده است. همچنین در ماه ژانویه مقامات بلندپایه شهرهاوایی با انتشار یک پیام هشدار دهنده به تمام ساکنان اعلام کردند که برای درامان ماندن از حمله موشک‌های بالستیک باید هرچه سریع‌تر یک سرپناه پیدا کنند. 38 دقیقه بعد یک پیام متنی دیگر به تلفن همراه همه ساکنان شهر ارسال شد و طی آن گفته شد پیام قبل اشتباه بوده است.
 
سیستم‌های خودکار پیام‌رسانی
ژانویه 2018 سازمان هواشناسی ژاپن پیام هشدار زلزله 6.4 ریشتری را برای میلیون‌ها ساکن منطقه ساحلی ایباراکی ارسال کرد. ولی طولی نکشید که مدیران شهر توضیح دادند که سیستم هشدار دهنده هوشمند دو زلزله کوچک‌تر را به یک زلزله بزرگ تبدیل کرده و به‌صورت خودکار بدون دخالت کارشناسان پیام آن را برای مردم فرستاده است.
سازمان‌های بزرگ، فرمانداری‌ها، مراکز بررسی حوادث غیرمترقبه و… در سراسر جهان سیستم‌های هوشمند و خودکاری را در اختیار دارند که به سرورهای بزرگ متصل شده است. این سیستم‌ها براساس فناوری تحلیل کلان داده‌ها عمل می‌کنند و برای آنها دسترسی به عموم ساکنان شهر فراهم شده است.
از این سیستم‌ها برای هشدار به مردم در هنگام بروز حملات نظامی، حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله، حملات تروریستی و اتفاقاتی ازاین دست استفاده می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عموم مردم بتوانند در جریان اتفاقات مهم قرار بگیرند و خود را در مقابل آن ایمن کنند. ولی نکته مهم اینجاست که بسیاری از این سیستم‌ها به‌صورت کاملاً خودکار عمل می‌کنند و زمانی که سرورهای مرکزی پس از تحلیل کلان داده‌ها احتمال بروز هرگونه خطر را تشخیص دهند، به‌صورت مستقیم و بدون دخالت انسان پیام‌های هشدار دهنده را می‌فرستند و مردم را در اسرع وقت باخبر می‌کنند. ولی نکته مهم اینجاست که سیستم‌های مذکور هرزمان که صلاح بدانند دست به چنین اقدامی می‌زنند و غیرفعال کردن آنها نیز می‌تواند به قیمت مرگ و میرانسان‌ها در پی زلزله یا… تمام شود. به هر حال، دولت امریکا بواسطه ایمیل اشتباه با تصویر ضمیمه شده گربه حوله‌پوش و بشقاب بیسکوئیت در دستان، عذرخواهی کرد و توضیح داد این اتفاق پس از آن صورت گرفت که کارمند جدید سفارت ایالات متحده در استرالیا قصد داشت پلتفرم خبررسان این مرکز را آزمایش کند. «گاوین ساندوِی» مدیر فعالیت‌های عمومی امریکا در استرالیا توضیح داد چنین سیستم‌هایی نیازمند استفاده از ابزارهای مدیریتی و کنترلی بسیار دقیق است و باید کارشناسان به‌صورت شبانه روزی به آنها دسترسی داشته باشند.
البته باید توجه داشت چنین اشتباه های بزرگی همواره با یک عذرخواهی توئیتری خاتمه نمی یابد و در برخی موارد یک ایمیل یا پیام متنی اشتباه می‌تواند خسارت‌های بیشتری را برای ساکنان یک شهر یا کشور به همراه داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.