اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 23, 2018
15:46 سه شنبه، 1ام آبانماه 1397
کد خبر: 94960

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات: ایرانی ها نمی توانند اپلیکیشن های خود را روی اپ استور یا گوگل پلی ارایه کنند

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ما از تلاش‌های نمایندگان دولت‌ها در جهت گسترش استقلال ICANN از قوانین ایالات‌متحده و تقویت توانایی خود به‌منظور مقاومت در برابر تحریم‌های OFAC علیه سایر ملت‌ها و کشورها حمایت می‌کنیم
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در شصت و سومین نشست سطح بالای کمیته (GAC) سخنرانی کرد.
 
وی در این سخنرانی گفت:  اعضای محترم کمیته‌ی مشورتی دولتی GAC ، می‌خواهم از دولت اسپانیا برای میزبانی نشست سالانه ICANN تشکر کنم.
 
تحریم‌های یک‌جانبه که به‌عنوان «اقدامات قهری یک‌جانبه» (UCM) شناخته می‌شوند، نمونه‌ای واضح از نقض حقوق اساسی آسیب‌پذیرترین اقشار است. تحریم‌ها زیرساخت‌های کشور تحت تحریم را هدف قرار می‌دهند و حقوق مدنی مردم از قبیل حق زندگی، سلامتی، صلح و توسعه را خدشه‌دار می‌سازند. تحریم‌ها همچنین ناقض حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آحاد جامعه می‌باشند.
 
«اقدامات قهری یک‌جانبه» حق توسعه را به‌طور اعم و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به‌طور اخص مورد تهدید قرار می‌دهد. در سال 2017 آمازون برای فروش کالاهای مصرفی 300 دلاری به یک ایرانی مورد بازجویی قرار گرفت.[1] مداخلات یک‌جانبه‌ی کشورهایی مانند ایالات‌متحده، نه‌تنها جریان پول و مبادله‌ی کالا توسط کشورهای دیگر را متوقف می‌کند، بلکه جریان اطلاعات و داده‌ها را نیز محدود می‌سازد.
 
تحریم‌های ایالات‌متحده در زمینه صادرات فناوری به ایران، [بر اساس مقررات تنظیم‌شده توسط این کشور] «صادرات، صادرات مجدد، فروش و عرضه هر نوع کالا، فناوری یا خدمت، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از ایالات‌متحده یا یک فرد آمریکایی در هر نقطه دنیا به ایران» را منع کرده است. این ممنوعیت حتی «فراهم آوردن دسترسی به اینترنت توسط اشخاص آمریکایی به ایرانیان» را نیز شامل می‌شود.
 
توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را در App Store یا Google Play عرضه کنند. همچنین هیچ فرد ایرانی نمی‌تواند از محصولات Adobe، AMD، MATLAB، McAfee بسیاری دیگر را استفاده نماید و همچنین برخی از خدمات Google، Microsoft، ESET یا Oracle یا وب‌سرویس‌های مختلف آن‌ها از آدرس IP با اصلیت ایرانی، ممنوع شده است. حتی نرم‌افزار‌های ضروری برای تجهیزات پزشکی نیز از این تحریم‌ها مستثنی نشده‌اند.
 
در چند ماه گذشته، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) بسیاری از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی از فروشگاه App Store یا Google Play حذف‌شده است. چنین محدودیت‌هایی کسب‌وکارهای نوپای ایرانی را در راه بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان با چالش و مانع مواجه ساخته است.
 
محدود کردن دسترسی مردم به دانش، به‌صورت یک‌طرفه توسط یک کشور، حق دسترسی آزاد به اطلاعات را نقض می‌کند. در دنیای واقعی، تحریم‌ها مردم و نه دولت‌ها را هدف قرار می‌دهد. چنین تحریم‌هایی فرصت‌های منصفانه را از شهروندان صلب می‌کند و شکاف دیجیتالی را در جامعه‌ی بین‌الملل گسترش می‌دهد.
 
ما باید مطمئن شویم که همه مردم، ازجمله مردم ایران، فرصتی منصفانه برای توسعه و استفاده از خدمات اساسی دارند. انصاف در تخصیص «شناسه‌های اینترنتی منحصربه‌فرد» (UII)، مسیری طبیعی است که باید بدون تبعیض طی شود.
 
ما از تلاش‌های بسیاری از نمایندگان دولت‌ها در جهت گسترش استقلال ICANN از قوانین ایالات‌متحده و تقویت توانایی خود به‌منظور مقاومت در برابر تحریم‌های OFAC علیه سایر ملت‌ها و کشورها حمایت می‌کنیم. هیچ‌چیز برای عملکرد ICANN پرآسیب‌تر از محدودیت‌های خودسرانه در دسترسی آزاد به اینترنت، داده‌ها و اطلاعات توسط برخی کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی نامشروع نیست.
 
گفتنی است آیکان (ICANN) یا "مؤسسه اینترنتی برای اعداد و نام‌های اختصاص یافته"  مسئول پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) است. از مهم‌ترین بخش‌های آیکان، کمیته مشورتی دولتی (GAC) می‌باشد. این کمیته متشکل از نمایندگان دولت‌ها بوده و وظیفه اصلی آن مشاوره به هیئت‌مدیره آیکان در جنبه‌های سیاست‌گذاری عمومی حاکمیت اینترنت است. امسال همزمان با شصت و سومین نشست آیکان، نشست سطح بالای دولتی  به دعوت کشور اسپانیا در قالب جلسه GAC برگزار شد که نمایندگانی از کشورهای مختلف در سطح وزیر یا معاون وزیر در آن حضور داشتند. این جلسه هر دو سال یک بار برگزار شده و نشست سال جاری چهارمین دوره آن است. جناب آقای دکتر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست این دوره به ایراد سخنرانی پرداختند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.