بازار سرمایه

October 23, 2018
15:51 سه شنبه، 1ام آبانماه 1397
کد خبر: 94962

جنگ قدرت بین سهام های های وب، مبین وان کیش و آتیه داده پرداز

مقایسه ساختاری بین سه شرکت فعال در گروه اطلاعات و ارتباطات نتایج جالب توجهی را به معرض نمایش می گذارد و جنگ قدرت را در این گروه نشان می دهد.
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (ABSIM) بورس نیوز، «های وب»، «مبین وان کیش» و «آتیه داده پرداز» سه شرکت حاضر در بورس تهران هستند که در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده و ارتباطات فعالیت می کنند.
بررسی تحلیل فاصله ساختار فروش بین این سه شرکت نشان می دهد که «های وب» لیدر این گروه است و نقش مادر را برای باقی شرکت ها ایفا می کند و «اوان» به عنوان فرزند کوچک خانواده شناخته می شود.
 
در این گروه، «های وب» با 66 درصد، بالاترین میزان حاشیه سود ناخالص را دارد و پس از آن، «اپرداز» با 21 درصد و «اوان» با 17 درصد قرار دارد. اما در انتها، این «اپرداز» است که حاشیه سود خالص بالاتری برای خود رقم زده است؛ چرا که «های وب» بر خلاف دو شرکت دیگر، تسهیلات مالی دریافت کرده و هزینه های مالی نسبتا سنگینی را تحمل می کند. همین امر عاملی شد تا جایگاه نخست خود را از منظر حاشیه سود به «اپرداز» واگذار کند.
 
در بحث هزینه های عمومی و اداری که غالبا شامل هزینه حقوق و دستمزد می شود، «های وب» با در اختیار داشتن 157 نیروی کار، بالاترین رقم را دارد. 67 و 48 نفر به ترتیب در «اپرداز» و «اوان» مشغول به فعالیت هستند.
 
اما به سراغ هزینه های مالی می رویم؛ جایی که «های وب» طبق آخرین گزارش خود، 53 درصد سود عملیاتی خود را در چاه هزینه مالی ریخت. دو شرکت دیگر هیچ گونه تسهیلات مالی دریافت نکرده اند و به تبع، هزینه مالی در صورت های مالی سنگینی نمی کند.
 
دو شرکت «اوان» و «های وب» سرمایه گذاری چندانی انجام نداده اند و در این میان، تنها «اپرداز» با سرمایه گذاری در چند شرکت بورسی به همراه سود بانکی، توانسته رقمی را به عنوان درآمد سرمایه گذاری ها شناسایی کند که حدود 14 درصد مبلغ فروش در گزارش 6 ماهه 97 است.
 
با این اوصاف هر کدام از این سه شرکت ویژگی ها و امتیازات خاص خود را دارند، اما در حالی توجه اغلب سهامداران به «های وب» جلب شده که به نظر می رود «اپرداز» عملکرد بهتری را در زمینه مبلغ فروش، درآمد سرمایه گذاری ها و حاشیه سود خالص به نمایش می گذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.