تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 24, 2018
12:40 چهارشنبه، 2ام آبانماه 1397
کد خبر: 94988

تک‌شاخ‌های فناوری در آینده

تک‌شاخ‌های بعدی استارت‌آپی کجا هستند؟ احتمالا آنها از نقاط مختلف بیرون خواهند آمد؛ از صنعت ورزشی گرفته تا آموزش آنلاین، از حمل و نقل تا پرینترهای سه‌بعدی و حتی کیف و کفش. اخیرا نشریه فوربس به کمک شرکت TrueBridge Capital Partners از نزدیک به ۲۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه در مورد استارت‌آپ‌هایی که قابلیت تک‌شاخ شدن (بالای یک میلیارد دلار ارزش) دارند، پرسش کرده است. در لیست زیر ۲۵ استارت‌آپی که که بر اساس درآمد، میزان سرمایه‌گذاری و ارزش بیشترین قابلیت را برای یونیکورن شدن دارند آمده است.
 
Amplitude
سرمایه جذب شده: ۵۷ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای ۲۰۱۸: ۴۵میلیون دلار
 
بنیانگذاران این استارت‌آپ جزو بهترین‌ مدیران زیر ۳۰ سال فوربس هم هستند. آنها این استارت‌آپ را در سال ۲۰۱۲ در سانفرانسیسکو تاسیس کردند. هدف Amplitude کمک به شرکت‌ها برای ساختن بهتر محصولات از طریق آمارهای پیشرفته است.
 
Anduril Industries
سرمایه جذب شده: ۵/ ۵۸ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی سال ۲۰۱۸: چهار میلیون دلار
 
یکی از بنیانگذاران این استارت‌آپ Palmer Luckey مردی است که پشت تولید عینک واقعیت مجازی Oculus Rift بوده است. این شرکت در حوزه دفاعی فعالیت می‌کند و محصول آن شامل هزاران سنسور است که از سیستم یادگیری ماشینی برای میدان نبرد استفاده می‌کند. محصول این شرکت در واقع یک دیوار مجازی ایجاد می‌کند که هر جنبنده‌ای اعم از حیوان یا انسان از آن بگذرد، توسط این سیستم تشخیص داده می‌شود. پالمر لاکی می‌گوید: وقتی شما پلت‌فرمی شبیه این را می‌سازید، می‌توانید انبوهی از محصولات دیگر را روی آن ایجاد کنید.
 
Auth۰
سرمایه جذب شده: ۱۱۰ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای سال ۲۰۱۸: ۵۰ میلیون دلار
 
Auth۰ ایجاد یک سیستم ورود (کاربران) برای یک سایت، کار پیچیده و وقت‌گیر اما بسیار لازم است. استارت‌آپ نرم‌افزاری برای ساده کردن ایجاد سیستم ورود سایت‌ها و دامنه‌های اختصاصی ارائه می‌دهد. این شرکت این‌کار را با امکانات دیگری ترکیب می‌کند. این شرکت کار خود را از ۲۰۱۳ آغاز کرد و رشد آن بسیار سریع بوده است. تنها در سال ۲۰۱۷ درآمد این شرکت دوبرابر و تعداد کارمندان آن ۱۴۰ نفر افزایش یافته است. این استارت‌آپ هم اکنون پنج دفتر در نقاط مختلف جهان دارد و برخی از مشهورترین مشتریان آن عبارتند از News Corp، مزدا و HarperCollins.
 
Away
سرمایه جذب شده: ۸۱ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی سال ۲۰۱۸: ۱۵۰ میلیون دلار
 
Steph Korey و Jen Rubio هر دو جزو بهترین مدیران زیر ۳۰ سال منتخب فوربس هستند. آنها این شرکت را در سال۲۰۱۵ ایجاد کردند، پس از آنکه چمدان یکی از آنها طی یک سفر شکست و دیگر نتوانست آن را جایگزین کند. آنها حالا تولید‌کننده چمدان و کیف سفر هستند با قابلیت‌های ویژه مثل باتری برای شارژ موبایل. قیمت چمدان‌های آنها از بهترین برندهای این عرصه مانند Tumi و Rimowa به مراتب پایین‌تر است و مثلا یکی از متداول‌ترین آنها ۲۲۵ دلار قیمت دارد. این استارت‌آپ نیویورکی مرتبا درآمدش را در این سه سال افزایش داده و اخیرا در همین شهر یک فروشگاه باز کرده است.
 
Braze
سرمایه جذب شده: ۱۷۰میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای سال ۲۰۱۸: ۵۰ میلیون دلار
 
وقتی یک نفر از یک پیتزافروشی مشهور مثل Domino سفارش پیتزا می‌دهد در پشت صحنه به‌کار می‌افتد و از طریق موبایل به مشتری اطلاع می‌دهد که وضعیت سفارشش در چه حالت قرار دارد. دلیل این کار این است که Domino از پلت‌فرم مبتنی بر وب Braze استفاده می‌کند که به برندها کمک می‌کند پیام‌های شخصی‌سازی شده و یا پیام‌های مارکتینگی به مشتریان عرضه کنند. دومینو تنها مشتری این استارت‌آپ نیست بلکه شرکت‌های مشهوری چون لیفت (Lyft، (Yelp و Deliveroo از Braze استفاده می‌کنند.
 
Cloud۹
سرمایه جذب شده: ۷۳ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای سال ۲۰۱۸: ۲۲ میلیون دلار
 
زمانی که Jack Etienne یک فرزند تازه متولد شده داشت همسرش Paullie به او پیشنهاد کرد که از کارش به‌عنوان مدیر فروش یک شرکت در سانفرانسیسکو استعفا کند و یک استارت‌آپ در صنعت بازی‌های کامپیوتری ایجاد کند. آن دو این ریسک را پذیرفتند و اکنون صاحب Cloud۹ هستند که یکی از بهترین سازمان‌ها در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است که حالا اسپانسری برندهایی چون ردبول و اچ بی را هم پشت خود دارد.
 
Couchbase
سرمایه جذب شده: ۱۵۵ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای سال ۲۰۱۸: ۷۰ میلیون دلار
 
استارت‌آپ Couchbase در واقع یک پلتفرم نرم‌افزاری سازمانی است که به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را با دیتابیس «NoSQL» بسازند. NoSQL در واقع گذر از مسیرهای سنتی سازماندهی دیتا است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد کاربران را به سرعت اضافه کرده و UI ریسپانسیو سایت را به‌راحتی تغییر دهند. پلتفرم آنها حالا مشتریانی از دیزنی تا Wells Fargo (بانک آمریکایی) دارد.
 
Coursera
سرمایه جذب شده: ۲۱۰ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی سال ۲۰۱۸: ۱۴۰ میلیون دلار
 
استارت‌آپ Coursera در سال ۲۰۱۲ توسط دو پروفسور علوم کامپیوتر تاسیس شد. ایده آنها این بود که بهترین دوره‌های آموزشی از بزرگ‌ترین پروفسورهای جهان را به‌صورت آنلاین و رایگان به کاربران عرضه کنند. امروزه Coursera از سه راه درآمد ایجاد می‌کند. نخست از طریق دادن مدرک تکمیل دوره به کسانی که آن را گذرانده باشند. همچنین از طریق برگزاری دوره‌های آموزش مجازی برای دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها. امروزه Coursera با ۱۵۰ دانشگاه بین‌المللی شراکت دارد و ۱۴۰۰ مشتری سازمانی و ۳۶ میلیون کاربر ثبت‌شده را هم در خود جای داده است.
 
Flywire
سرمایه جذب شده: ۱۴۳ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای سال ۲۰۱۸: ۷۵ میلیون دلار
 
این استارت‌آپ فین‌تک در بوستون قرار دارد و به دانشگاه‌‌ها، بیمارستان‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند که پرداخت‌های خارجی دانشجویان، بیماران و… خود را بر اساس همان ارز مبدا انجام دهند. در حال‌حاضر اگر یک دانشجوی چینی بخواهد ۵۰ هزار دلار به یک دانشگاه بپردازد، به‌طور طبیعی باید پول خود را به دلار تبدیل کند که نرخ تبدیل آن ۳ تا ۴ درصد به ضرر دانشجو تمام می‌شود و ۱۰ روز کاری هم زمان می‌برد. از طریق Flywire اما همین دانشجو می‌تواند ارز خود را از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت مشهور چین مثل Alipay و WeChat انجام دهد.خود Flywire این‌کار را با یک تا ۲ درصد هزینه و طی دو روز انجام می‌دهد. به گفته مدیرعامل این شرکت درآمد Flywire طی یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است.
 
Mapbox
سرمایه جذب شده: ۲۲۸ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی سال ۲۰۱۸: ۱۰۰ میلیون دلار
 
استارت‌آپ Mapbox نوعی رقیب گوگل با ساختاری ساده‌تر است. نقشه این شرکت هم‌اکنون در اسکلت اپلیکیشن اسنپ‌چت، Weather Channel، Tinder و فیس‌بوک قرار گرفته است. مپ‌باکس با مدل رایگان عرضه شد، به همین دلیل برنامه‌نویسان قادر به تجربه تکنولوژیک با آن هستند و در صورتی که علاقه‌مند باشند به مپ‌باکس هزینه می‌پردازند. این شرکت هم اکنون با تسلا و بسیاری از شرکت‌های دیگر هم قرارداد بسته است.
 
Markforged
سرمایه جذب شده: ۵۷ میلیون دلار
 
درآمد تخمینی برای سال ۲۰۱۸: ۷۰ میلیون دلار
 
استارت‌آپ Markforged سازنده پرینترهای سه‌بعدی است اما در بازار که بسیاری از پرینترهای سه‌بعدی با پلاستیک کار می‌کنند این شرکت روی ساخت پرینترهای سه بعدی که از کربن و فلز استفاده می‌کنند، تمرکز کرده است. همین موضوع بازارهای بزرگی را پیش‌روی این شرکت گشوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.