اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 24, 2018
12:53 چهارشنبه، 2ام آبانماه 1397
کد خبر: 94990

کاهش رشد دسترسی مردم جهان به اینترنت

آمارها حکایت از کاهش رشد دسترسی مردم جهان به اینترنت دارد و انقلاب دیجیتال برای میلیاردها نفر از مردم جهان به آرزو تبدیل‌ شده است.
گاردین در گزارشی نوشت: رشد دسترسی جهانی به اینترنت از 2015 بدین سو رو به کاهش گذاشته است و عدم دسترسی زنان و روستاییان فقیری که از آموزش به دورمانده‌اند، فرصت دستیابی به اینترنت را از دست‌ داده‌اند.
جزئیات گزارش ماه آینده توسط بنیاد وب سازمان ملل به سرپرستی «سر تیم برنرز- لی» منتشر خواهد شد که نشان می‌دهد رشد 19 درصدی سال 2007 در سال گذشته به 6 درصد کاهش پیداکرده است. «Dhanaraj Thakur» مدیر بنیاد وب می‌گوید: مشکل اینکه برخی آنلاین هستند و برخی آفلاین، افزایش نابرابری‌ها میان مردم جهان است که بیشتر از قبل شده است.
در سال 2014 سازمان ملل پیش‌بینی کرد که تا 2017 نیمی از جمعیت جهان آنلاین می‌شوند اما باید تا 2019 و 2020 منتظر شد تا به این رقم‌ها برسیم.(از دید سازمان ملل استفاده از اینترنت با هر ابزاری طی سه ماه گذشته به معنای آنلاین بودن کاربر در هر نقطه‌ای از جهان تلقی می‌شود).
از دست دادن فرصت اقتصادی، عدم دسترسی به اعانه عمومی، آموزش، شبکه‌های اجتماعی،‌آی دی کارت و خدمات حکومت دیجیتالی، ازجمله معایب عدم دسترسی به اینترنت است.
درحالی‌که 98.2 درصد از ایسلندی‌ها و 98 درصد از بحرینی‌ها به اینترنت دسترسی دارند، فقط 1.2 درصد از مردم در اریتره و 1.9 درصد از مردم سومالی آنلاین هستند. اغلب مردم آفلاین در مناطقی زندگی می‌کنند که کمپانی‌های مخابراتی قادر به ارائه سرویس به‌دلیل گران بودن و صعب‌العبور بودن و نداشتن زیرساخت نیستند. حتی اگر بتوانند با موبایل آنلاین شده و هزینه اینترنت را بپردازند، به‌دلیل پایین بودن سطح مهارت و کمبود محتوا به زبان بومی، دسترسی آسان نخواهد بود.
«ملکوم جانسون»، قائم‌مقام‌ ای تی یو می‌گوید دیتای 2018 که دسامبر منتشر خواهد شد، روند کاهش دسترسی را به‌وضوح نشان خواهد داد. وی تأکید می‌کند ما نیاز به اتصالات اینترنتی ارزان‌قیمت‌تر و محتوای جذاب‌تر برای مردم داریم تا جلو روند کاهشی را بگیریم.
بر اساس آمار دانشگاه برکلی در سال 2012 با افزایش 10 درصدی دسترسی به اینترنت پرسرعت شاهد افزایش تولید ناخالص داخلی تا 1.35 درصد در کشورهای درحال‌ توسعه بودیم. آمار دیگری حکایت از این دارد که دوبرابر شدن اینترنت موبایل باعث افزایش GDP تا نیم درصد شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.