تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 24, 2018
12:59 چهارشنبه، 2ام آبانماه 1397
کد خبر: 94993

وعده وزیر پیشنهادی امور اقتصادی: اقتصاد کشور هوشمند می شود

صبح روز گذشته سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی به صورت جداگانه با حضور در اتاق ایران، برنامه های اقتصادی خود را برای فعالان بخش‎خصوصی تشریح کردند و بخش‎خصوصی نیز دیدگاه و انتظارات خود را از آنها عنوان کرد.
 
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دیدار خود با فعالان بخش خصوصی وعده داد که یکی از اهداف مهم او تشکیل اقتصاد هوشمند است زیرا در این صورت حلقه مفقوده کثیرالتعداد بودن متقاضیان و عرضه کنندگان از بین می‎رود و شفافیت در محیط الکترونیکی شکل می گیرد و با تغییر محیط از محیط اقتصاد سنتی به اقتصاد هوشمند زمینه شکل‎گیری بازار رقابتی را فراهم می‎آوریم. در ادامه بخشی از گزارش این نشست را می‎خوانید.
 
ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این نشست گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد با قبول مسوولیت خطیر در این موقعیت خاص، جانفشانی و میهن پرستی خود را نشان داده که این مانند رفتن روی مین است.  شافعی با بیان این که حضور وزیر پیشنهادی اقتصاد در جمع فعالان اقتصادی اهمیتی مضاعف دارد گفت: امیدوارم از ظرفیت بالای شورای گفت وگوی دولت و بخش‎خصوصی در کسب نظرات بخش‎خصوصی و انتقال آن به دولت استفاده شود تا از این طریق به مجموعه دولت در ارتقای عملکرد اقتصادی کمک شود.
 
رسیدگی به مشکل تامین مالی تولید
در ادامه این جلسه فعالان بخش‎خصوصی نظرات و خواسته های خود را مطرح کردند؛ مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران  گفت: در مساله سنجش محیط کسب و کار که توسط اتاق انجام می شود، در پنج دوره متوالی، اولین مشکل تامین مالی تولید بوده و از آنجا که تامین مالی از سیستم بانکی است و در سیستم بانکی هم گرفتاری بزرگ کفایت سرمایه است.وی افزود: نیمی از بانک های ما کفایت سرمایه زیر چهار درصد دارند و باید برای این مساله فکر شود. مساله بعدی مساله نقدینگی است که ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان بسیار عدد بزرگی است البته نسبت به GDP، عدد بزرگی نیست، اما از آنجا که به تولید وارد نمی شود، بسیار خطرناک است.
در ادامه علا میرمحمدصادقی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:  سنت خوبی است که وزرا قبل از اینکه از مجلس رای بگیرند، از پارلمان بخش‎خصوصی رای بگیرند.
 
 لزوم توجه ویژه به واردکنندگان
در ادامه این جلسه مجیدرضا حریری  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خطاب به رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بنده برنامه های شما را مطالعه کرده ام اما مشخص نیست که تیم شما کیست، آنچه در این برنامه نگرانی قبلی من را تشدید می کند این است که نگاه شما به وزارتخانه صنعتی است و در کل برنامه شما صنعت و معدن است و فقط در بخش بازرگانی تا حدودی به صادرات غیرنفتی توجه شده و هیچ توجهی به واردکنندگان نشده است. به نظر می رسد که اگر به این بخش توجه ندارید به واردکنندگان اعلام کنید که واردکنندگان به دنبال شغلی آبرومند بگردند.وی افزود: شما به صراحت برنامه خود را در زمینه تجارت و تجارت فرامرزی اعلام کنید و همچنین در مورد رایزن های بازرگانی اعلام کنید، چه برنامه ای دارید که بین هفت تا هفده ماه به آن حقوق نمی دهید و چگونه از آنها توقع کار سالم دارید.
 
لغو بخشنامه های مشکل ساز 
در ادامه عدنان موسی پور رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: قصد تحریم ها تنگ کردن مسیر ورود اکسیژن است، در حالی که مهم‎ترین شریان ورود اکسیژن به کشور صادرات است و حال سوال من از شما این است که شما چه برنامه ای برای این شریان دارید؟
وی افزود: مدیریت قبلی سه خصوصیت داشت که یکی فرصت سوزی بود، همه جای دنیا کاهش ارزش پول ملی منجر به جهش صادرات می شود. مورد دوم خلاف قانون در رفتار با صادرات عمل می کرد و حتی با لحن تهدیدی نسبت به صادرات صحبت می کرد و مورد سوم اصلا با بخش‎خصوصی غیرتمند مشورت نمی کرد. آقای رحمانی بخش‎خصوصی و دولتی یک گزینه بیشتر جز اینکه حرف همدیگر را بفهمند، ندارند و ما از شما می خواهیم که این سه شیوه را به کار نگیرید.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر تصریح کرد: پیمان سپاری ارزی یعنی واگذاری بازارهای منطقه به رقبا. من از شما می خواهم که در مجلس بگویید که من همزمان با ۱۳ آبان و قبل از ۱۳ آبان می خواهم تمام بخشنامه ها را لغو کنم.
 
لزوم تشکیل اتاق‎های فکر
در ادامه جلسه وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: اعتقاد ندارم که رییس سازمان توسعه تجارت کارمند دولت باشد و در انتصابات جدید حتما به جوان گرایی توجه می کنم و بزرگترها در اتاق فکر کمک می کنند.
وی افزود: در شرایط جدید هیچکس نمی‎تواند ادعا کند و هیچ کس هم نیست که مشکلات را به تنهایی حل کند و هر کسی هم که می‎آید باید خودش را به مردم و بخش‎خصوصی وصل کند و من به این موضوع یقین و باور دارم. 
وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: من به دو مطلب اهتمام دارم و یکی توجه و دقت در انتصابات جدید است و در حال حاضر با توجه به اینکه قانون اجازه بکارگیری بازنشستگان را نمی‎دهد 7 نفر ا ز معاونین ما بازنشسته هستنند و باید کنار روند. 
وی افزود: نکته دیگر مورد توجه من تشکیل اتاق های فکر است. و حتی فکر کرده‎ایم که اتاق فکر صنعت، معدن و تجارت و بازرگانی و صادرات تشکیل شود و در صدد تشکیل اتاق فکر آینده پژوهی هستیم. 
فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داد: من هیچ تصمیمی را بدون مشورت و هماهنگی با اتاق فکر نخواهم گرفت و تصمیمات مهم را با کمک این اتاق های فکر خواهم گرفت. 
وی افزود: من می گویم روز صنعت و روز ملی صادرات از همین الان در اختیار اتاق بازرگانی و بخش‎خصوصی باشد  و شما برای آن برنامه‎ریزی کنید اصلا معنی ندارد این روزها را بخش دولتی برگزار کند. 
 
تشکیل اقتصاد هوشمند
وزیر پیشنهاد وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز گفت: من خدمت رییس جمهور گفته ام که در استفاده از افراد و صاحب نظران دچار کور رنگی سیاسی هستم، بخشی از مفاسد از بومی گرایی به وجود می آید.
دژپسند با بیان اینکه یکی از برنامه های من تشکیل هسته های اندیشه ورزی و سیاست زایی است،  اظهار داشت: اگر این توفیق نصیب من شود که بر این کرسی بنشینم، این جلسه برای من آخرین جلسه نخواهد بود و اصلا تیپ من با جلسات تشریفاتی سازگاری ندارد. 
وی افزود: در یک جلسه در وزارت کشور به عنوان یک صاحب نظر در آنجا گلایه ای که از روسای اتاق سه گانه داشتم، این بود که اگر لحظاتی برای شما فرش ملی باز نشد شما باید سینه خیز جای خود را در حکمرانی ملی باز کنید. وی تصریح کرد: هدف من موثرسازی شورای گفت وگو است، و اگر لایحه‎ای و مصوبه‎ای از دولت می خواهد باید آن را مدیریت کرد. وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: بخش‎خصوصی باید سینه خیز جایش را باز کند و طبیعی است که من دولتی از بزرگ بودن حوزه ام لذت ببرم. 
وی گفت: یکی از مسایلی که من در برنامه پیش‎بینی کرده ایم که دارندگان کارت طلایی در شرایط نرمال، بیش از دو روز نباید در صف انتظار وزیر باشند. وی ادامه داد: یکی از اهداف من تشکیل اقتصاد هوشمند است زیرا در این صورت حلقه مفقوده کثیرالتعداد بودن متقاضیان و عرضه کنندگان از بین می‎رود و شفافیت در محیط الکترونیکی شکل می گیرد و ما با تغییر محیط از محیط اقتصاد سنتی به اقتصاد هوشمند زمینه شکل‎گیری بازار رقابتی را فراهم می‎آوریم. 
وی افزود: من در برنامه ششم از نظام شناور ارزی دفاع کردم، ولی امروز شرایط فرق دارد و برای اینکه بخش‎خصوصی به جایگاه خودش برسد، شما به ما مشاورت دهید. 
وی گفت: استفاده از نفت را باید استقراض تلقی کنیم و چه روشی را داشته باشیم که مالیات بگیریم بدون اینکه فشار مالیاتی به وجود بیاید. نرخ مالیاتی را افزایش ندهیم، اما پایه های مالیاتی را باید افزایش و رسیدن به این مسایل از طریق مشورت شما امکان پذیر است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.