اپراتورها

تلفن همراه

October 25, 2018
10:57 پنجشنبه، 3ام آبانماه 1397
کد خبر: 95013

حمید فتاحی از شناسایی کلاهبرداری 382 میلیون تومانی از 126 هزار مشترک با روش میس‌کال بین‌الملل خبر داد

hamid fatahi.jpg
 
به تازگی کلاهبرداری جدیدی از مشترکان تلفن همراه گزارش شده که در قالب تماس از دست رفته و انتظار تماس، هزینه روی دست مشترکان می‌گذارد.
 
 
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از بروز کلاهبرداری های جدیدی از مشترکان تلفن همراه در قالب  Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه خبر داد.
 
حالا و در تازه‌ترین خبر حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از شناسایی ٣٨٢ میلیون تومان کلاهبرداری از ١٢۶ هزار نفر با این روش خبر داده است.
 
وی در توئیتی گفته: « ٣٨٢ میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته از ١٢۶ هزار نفر، توسط کلاهبرداران خارجی، با جزئیات شناسایی شده است. مانع از سودجویی متخلفان خواهیم شد و در نظر داریم که مبالغ از دست رفته را از طریق اپراتورها به مشترکین بازگردانیم.»
 
پیش از این جهرمی در توئیتی با کنایه به قانون بقای کلاهبردار و قاچاقچی، نوشت: «کلاهبردار و قاچاقچی از بین نمیروند بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر ابزار می‌دهند. یک روز پیامک کلاهبرداری، این روزها Missed Call و انتظار تماس و شارژ مشترک تلفن همراه. روابط عمومی امروز بیشتر توضیح می‌دهد. با به اشتراک گذاری، مانع ضرر مردم شویم.»
 
همزمان یکی از اپراتورهای تلفن همراه در پیامکی خطاب به مشترکان خود هشدار داد: «در صورت مشاهده تماس از شماره‌های بین‌المللی ناآشنا و نامتعارف از کشورهای مختلف از برقراری تماس با آنها جدا خودداری کنید. تماس با این شماره‌ها می تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.»
 
همچنین سید جمال هادیان سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اخیرا با اشاره به کلاهبرداری جدید از روش برقراری تماس بین المللی و قطع سریع آنگفته: «شرکت ارتباطات زیرساخت ایران پیگیر شناسایی اپراتورهای واسطی است که این کلاهبرداری از طریق آنها انجام می شود. برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در فرآیند تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن همکاری دارند که باعث افزایش هزینه های مشترکان می شود. برهمین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت با ورود به این موضوع قصد شناسایی این اپراتورها را دارد و همزمان با شناسایی این اپراتورها، اقدام های لازم برای قطع ارتباط آنها انجام می شود.
 
کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماس ها از سرشماره های بین المللی برقرار می شود، به محض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.