اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 27, 2018
14:02 شنبه، 5ام آبانماه 1397
کد خبر: 95052

پاسخ به هفت پرسش کلیدی درباره اینترنت

هزاران کیلومتر سیم و کابل وصل‌شده به مراکز داده راه کاربران را برای ورود به یک دنیای دیگر هموار و فکر کردن به دنیای بدون اطلاعات آنی و فوری را به امری ناشدنی تبدیل می‌کنند.
اینترنت چیست، چند نفر در دنیا همزمان به اینترنت وصل هستند، آنجا چه می‌کنند و آینده اینترنت چه خواهد شد پرسش‌هایی هستند که یان سمپل، دبیر گروه علم گاردین در این مطلب به آنها پاسخ می‌دهد.
 
اینترنت چیست؟
اینترنت شبکه‌ای گسترده است که به شبکه‌های رایانه‌ای سراسر جهان در شرکت‌ها، دولت‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌ها امکان می‌دهد با یکدیگر گفتگو کنند. پیامد این شبکه‌ها انبوه کابل‌ها، رایانه‌ها، مراکز داده، روترها، سرورها، ماهواره‌ها و برج‌های وای‌فای است اجازه و امکان سفر اطلاعات به گوشه و کنار جهان را می‌دهد. این همان زیرساختی است که شما را قادر می‌سازد خرید کنید، زندگی‌تان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، در نتفلیکس فیلم و سریال ببینید، به قوم و خویش‌تان در چهار گوشه دنیا ایمیل بزنید و در وب دنبال کوچک‌ترین گربه دنیا بگردید.
 
حجم اینترنت چقدر است؟
یکی از راه‌های اندازه زدن حجم و بزرگی اینترنت، مقدار اطلاعاتی است که در آن به اشتراک گذاشته می‌شود؛ حدود پنج اگزابایت در روز. اگر نمی‌دانید این عدد یعنی چه، به این مثال توجه کنید؛ پنج اگزابایت تقریبا برابر حجم 40 هزار فیلم دو ساعتی در ثانیه است! برای انتقال دادن این حجم از داده به کلی سیم و کابل نیاز است. صدها هزار کیلومتر کابل از مرزها می‌گذرند و حجمی بسیار بیشتر بر بستر دریا می‌خوابند تا جزیره‌ها و قاره‌ها را به اینترنت وصل کنند. حدود 300 کابل زیردریایی به ضخامت شلنگ آبیاری از اینترنت امروزی پشتیبانی می‌کنند. در بسیاری از این کابل‌ها دسته‌های فیبر نوری هر کدام به قطر یک تار موی انسان اطلاعات را با سرعت نور به این سو و آن سوی دنیا می‌برند. یکی از طولانی‌ترین کابل‌های اینترنت در دنیا بیش از 19 هزار کیلومتر طول دارد و کالیفرنیا را به سنگاپور، هنگ‌کنگ و دیگر نقاط آسیا پیوند می‌دهد. سال 2008 خراب شدن دو کابل دریایی نزدیک بندر اسکندریه مصر میلیون‌ها کاربر را در آفریقا، آسیا، خاورمیانه، هند و پاکستان تحت تاثیر قرار داد. سال گذشته هم یکی از فرماندهان ارشد دفاعی بریتانیا هشدار داد روسیه می‌تواند با خرابکاری کردن در کابل‌های دریایی تهدیدی بزرگ برای تجارت جهانی و فضای اینترنت در دنیا باشد.
 
اینترنت چقدر نیرو مصرف می‌کند؟
شرکت چینی هواوی تخمین می‌زند صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تا سال 2025 حدود 20 درصد نیروی برق دنیا را مصرف می‌کند و مسئول انتشار بیش از پنج درصد از آلودگی‌های کربنی دنیا خواهد بود. این حجم از مصرف نیرو و تولید آلودگی را می‌توان «سونامی داده» نام نهاد. دو سال پیش آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در آمریکا تخمین زد که مراکز داده در آمریکا (تسهیلات ویژه ذخیره، فرآوری و انتشار اطلاعات رایانه‌ها) تا سال 2020 برای کار کردن به 73 میلیارد کیلووات نیرو نیاز خواهند داشت؛ نیرویی معادل 10 برابر خروجی ایستگاه‌های تولید برق هسته‌ای هینکی پوینت بی.
 
شبکه گسترده جهانی world wide web چیست؟
شبکه روشی برای دیدن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در اینترنت است. آن اطلاعات در قالب متن، موسیقی، عکس، فیلم یا هر چیز دیگر روی صفحه‌های شبکه نوشته شده و در فضای صفحه‌های مرورگر در دسترس قرار می‌گیرد. گوگل در هر ثانیه به 40 هزار جستجو پاسخ می‌دهد و 60 درصد بازار جهانی مرورگرها را از طریق کروم در اختیار دارد. همین حالا بیش از دو میلیارد وبسایت ثبت‌شده در فضای وب فعال هستند که بیشتر آنها به ندرت بازدیدکننده دارند. تقریبا یک‌دهم درصد سایت‌های برتر که تعدادشان حدود پنج میلیون سایت است، بیش از نیمی از ترافیک جهانی وب را به خود اختصاص داده‌اند. گوگل، یوتیوب، فیس‌بوک، سایت چینی بایدو، اینستاگرام، یاهو، توییتر، شبکه اجتماعی وی‌کی در روسیه، ویکی‌پدیا، آمازون و البته سایت‌های مستهجن از جمله پربازدیدترین سایت‌ها هستند. ظهور اپلیکیشن‌ها به این معنی است که برای بسیاری از مردم دسترسی داشتن به اطلاعات مورد نیاز صرفا با ورود به فضای اینترنت از طریق مرورگرها نیست و آنها می‌توانند مستقیم با یک اپلیکیشن سراغ خبرها، پیام‌ها، پیش‌بینی وضع هوا، ویدئوهای محبوب و سایر نیازهایشان بروند.
 
چند نفر از مردم دنیا آنلاین هستند؟
بستگی دارد آنلاین بودن را چطور تعریف کنیم. بر اساس معیارهای اتحادیه بین‌المللی مخابرات وابسته به سازمان ملل، هر فردی که در سه ماه گذشته وارد فضای اینترنت شده باشد آنلاین محسوب می‌شود. اگر این تعریف را در نظر بگیریم، تا پایان سال 2017 حدود سه میلیارد و 580 میلیون نفر یا 48 درصد مردم دنیا آنلاین بوده‌اند؛ رقمی که تا پایان سال 2018 به 3.8 میلیارد نفر یا 49 درصد می‌رسد. در برخی کشورها تقریبا تمام مردم آنلاین هستند؛ 98 درصد در ایسلند، دانمارک، نروژ، لوکزامبورگ و البته بحرین. در این کشور آسیایی 95 درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند که 10 درصد بیش از اسپانیا، 11 درصد بیش از آلمان و 15 درصد بیش از فرانسه است. در ایتالیا هم فقط 64 درصد مردم آنلاین هستند. آمار کاربران آنلاین در آمریکا 89 درصد است و فقرا، سالمندان، درس‌نخوانده‌ها و روستاییان جزو گروه‌های غیرآنلاین آمریکا به شمار می‌روند. با این حال، در حوزه آنلاین بودن غرب دست بالا را ندارد و آمریکا با داشتن 300 میلیون کاربر آنلاین، هنوز 500 میلیون نفر با چین فاصله دارد. هر چند 40 درصد چینی‌ها هنوز به اینترنت دسترسی ندارند. در هند هم با اینکه 60 درصد مردم آفلاین هستند اما تعداد کاربران آن در سال 2018 به 500 میلیون نفر رسیده است.
 
کاربران آنلاین چه می‌کنند؟
در یک دقیقه در اینترنت این اتفاق‌ها می‌افتد: 156 میلیون ایمیل، 29 میلیون پیام، 1.5 میلیون آهنگ، چهار میلیون جستجوی گوگل، دو میلیون دقیقه تماس اسکایپی، 350 هزار توییت، 243 هزار عکس در فیس‌بوک، 87 هزار ساعت تماشای نتفلیکس، 65 هزار پست در اینستاگرام و 400 ساعت بارگذاری ویدئو در یوتیوب. بیشترین مصرف ترافیک در اینترنت صرف تماشای ویدئو می‌شود. بر اساس آمار شرکت آمریکایی سیسکو، 77 درصد ترافیک اینترنت دنیا به تماشای ویدئو در سایت‌ها، نتفلیکس و یوتیوب اختصاص دارد.
 
آفلاین هم داریم؟
به لطف افزایش دسترسی به گوشی‌های هوشمند و کاهش 50 درصدی هزینه استفاده از اینترنت همراه در سه سال اخیر، کشورهای آفریقایی با سرعت بیشتر آنلاین می‌شوند اما هنوز هم هستند سرزمین‌هایی که بیشتر آفلاین دارند تا آنلاین. در تانزانیا، اوگاندا و سودان 30 تا 40 درصد کاربر آنلاین وجود دارد و این آمار در گینه، لیبریا و سیرالئون به هفت تا 11 درصد می‌رسد. در اریتره و سومالی کمتر از دو درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند. ضمن اینکه با بالا رفتن سن تمایل به آنلاین شدن کاهش می‌یابد. در حالی که 99 درصد از گروه سنی 16 تا 34 سال در بریتانیا آنلاین هستند، بیش از نیمی از جمعیت 4.5 میلیون نفری آفلاین را گروه سنی بالای 75 سال تشکیل می‌دهند. در دوسوم کشورها مردان بیش از زنان آنلاین می‌شوند و در آمار جهانی تعداد مردن آنلاین 12 درصد بیش از زنان است. این در حالی است که در قاره آفریقا زنان 25 درصد کمتر از مردان به اینترنت دسترسی دارند اما در پاکستان آمار مردان آنلاین تقریبا دو برابر زنان است. در هند هم 70 درصد کاربران اینترنت را مردان تشکیل می‌دهند. جاماییکا هم با داشتن بیشترین مدیر زن در دنیا، طبعا در تعداد کاربران آنلاین زن از مردان پیشی گرفته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.