تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 27, 2018
14:41 شنبه، 5ام آبانماه 1397
کد خبر: 95063

کشف طلا با ماهواره

دستیار رئیس سازمان فضایی جزئیات چگونگی استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در اکتشافات معدن به ویژه شناسایی اولیه و مشخص کردن نواحی با پتانسیل را تشریح کرد.
 
شبنم یزدانی دستیار رئیس سازمان فضایی ایران در امور توسعه کسب و کارهای فضاپایه در اینستاگرام نوشت: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تاثیر مهمی در اکتشافات معدن به ویژه شناسایی اولیه و مشخص کردن نواحی با پتانسیل دارد.
 
وی ادامه داد: با این‌حال باید شفاف کرد که سنجش از دور نمی تواند جایگزین تست مستقیم زمینی و آزمایشگاهی شود. کاملا برعکس، ترکیب داده از منابع مختلف زمینی، هوایی و فضایی برای شناسایی و کشف یک معدن خصوصا زیرسطحی لازم است.
 
یزدانی افزود: از سال ۱۹۷۲ که ماهواره Landsat پرتاب شد، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خصوصا برای کشف طلا مورد استقبال قرار گرفت. البته طلا به صورت مستقیم توسط سنسورهای ماهواره دیده نمی‌شود بلکه وجود مواد معدنی که در ترکیب باهم این ماده ارزشمند را تشکیل می‌دهند، توسط امضای طیفی ثبت شده‌شان در تصاویر ماهواره‌ای قابل ردیابی هستند.
 
به گفته وی، برای بیش از ۲۰ سال سنسورهای +TM/ETM ماهواره Landsat با ۶ باند طیفی در مرئی، مادون قرمز نزدیک، SWIR و یک باند مادون قرمز حرارتی مهمترین منبع داده‌های سنجش از دور برای اکتشافات معدنی بود.
 
دستیار رئیس سازمان فضایی ایران در امور توسعه کسب وکارهای فضاپایه اضافه کرد: در سال ۱۹۹۹ با پرتاب ماهواره TERRA سنسور جدید ASTER برای کشف معادن در اختیار محققان قرار گرفت. تصاویر ASTER با رزولوشن بالا بوده و از ۱۵ متر در VNIR تا ۹۰ متر در TIR را در ۱۴ باند طیفی شامل می شوند.
 
یزدانی ادامه داد: یکی از جدیدترین ماهواره‌هایی که برای اکتشافات معدنی در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد و داده‌های آن رایگان در اختیار است، ماهواره Landsat ۸ است که سنسور Operational Land Imager (OLI) آن برای این کاربرد طراحی شده است. رزولوشن تصاویر Landsat ۸ در پهنای باند پنکروماتیک (سیاه و سفید) برابر ۱۵ متر و برای تصاویر رنگی چند طیفی برابر ۳۰ متر است.
 
وی با بیان اینکه این رزولوشن برای معادن بزرگ (مقایس ۱:۵۰۰۰) خیلی کوچک به حساب می‌آید ولی برای نقشه برداری منطقه‌ای در مقایس‌هایی کمتر از ۱:۵۰۰۰۰ مناسب است، گفت: تصاویر رایگان این ماهواره از سایت USGS: Earth Explorer قابل دریافت هستند.
 
دستیار رئیس سازمان فضایی ایران افزود: هنگام استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پوشش گیاهی دشمن اکتشافات معدنی به حساب می‌آید و بهتر است تصویربرداری از سطح زمین زمانی انجام شود که پوشش گیاهی در نازکترین و کمترین وضعیت سیکل رشد خود باشد. همچنین پوشش ابر بهتر است کمتر از ۱۰ درصد باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.