تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

October 27, 2018
14:52 شنبه، 5ام آبانماه 1397
کد خبر: 95070

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار تسریع تعیین و تکلیف وضعیت ارزهای دیجیتال شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار پیگیری اعلام ضوابط و تعیین تکلیف وضعیت ارزهای دیجیتال و پیگیری پروژه ایجاد رمز ارز ملی با اولویتی بالا توسط بانک مرکزی شد.
 
محمد رضا پور ابراهیمی درباره تاکید مجلس برای استفاده از ارزهای دیجیتال و کمک این پدیده مالی به وضعیت اقتصادی کشور در زمان تحریم، اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه ارز دیجیتال از بانک مرکزی مطالبه دارد و چند جلسه نیز در این زمینه برگزار شده و همواره در جلسات مشترک درباره آن صحبت شده است.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اعتقاد دارم با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توان از سیطره دلار جدا شد و تاثیر غلبه دلار را در اقتصاد و تجارت ایران کاهش داد بر همین اساس باید ارزهای دیجیتال تعیین تکلیف شوند و پروژه ایجاد رمز ارز ملی و همچنین ایجاد زیرساخت راه‌اندازی انواع ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی و خصوصی با اولویت بالا توسط بانک مرکزی پیگیری شود.
 
وی ادامه داد: تولید رمز ارز مشترک ایران با کشورهای دارای روابط تجاری دوست یکی از مسائل مورد توجه و تاکید مجلس است.
 
پورابراهیمی با اشاره به مخالفت کمیسیون اقتصادی با طرح الزام دولت به انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه در تجارت خارجی، گفت: در بانکداری پیمان‌های پولی دوجانبه کاملا توافقی است و نمی‌توان به صورت سیاست دستوری آن‌ها را اجرا کرد این طرح از طرح‌های ضعیف بود که باعث می‌شد تا بانک مرکزی محدود شود و فقط با چند کشور پیمان‌های پولی دوجانبه داشته باشد.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از تاکیدات طرح، رسمی شدن فعالیت ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین در نظام اقتصادی بود که می‌توانست در عین تمامی مزایای تجارت برای بازرگانان ایرانی مشکلات بزرگی را با خدمت بازار ایران به گردانندگان بازار ارزهای دیجیتال و امکان مسدود کردن حساب‌ها ایجاد کند؛ بر همین اساس نیز با طرح به همراه چند تن دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مخالفت کردم.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که مجلس پیگیر وضعیت ارزهای دیجیتال است، تصریح کرد: ارزهای دیجیتال ابزاری برای تسهیل در پرداخت‌ها است و باید موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشخص شود؛ مجلس آمادگی قانون گذاری را دارد و اگر قانونی نیاز باشد می‌توان با تکمیل شدن بررسی‌های لازم و محتوای طرح نسبت به بررسی و تصویب آن در کمیسیون اقتصادی اقدام کرد و سپس طرح را به صحن مجلس برد اما اگر قانون نیاز نباشد بانک مرکزی چارچوب‌های خود را اعلام می‌کند و گزارش‌های جمع آوری شده به رییس جمهور ارسال می‌شود تا در دستور کار هیئت دولت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.