تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 28, 2018
17:08 یکشنبه، 6ام آبانماه 1397
کد خبر: 95079

زامبی‌ها، همچنان قربانی می‌گیرند

مراقب سوءاستفاد‌کنندگان بازار ارزهای دیجیتال باشید/ زامبی‌ها، همچنان قربانی می‌گیرند
تب‌و‌تاب ارزهای دیجیتال این روزها در سراسر جهان بالا گرفته و کشور ‌ما نیز از این قائله مستثنی نیست.
 
فارغ از خوب یا بد بودن ارز‌های دیجیتال، رشد ارزش بیشتر سکه‌های مجازی طی چند ماه اخیر فضای جذابی برای فعالیت هکرها و افراد سودجو ایجاد کرده است.
 
محمدرضا پورشوقی کارشناس امنیت سایبری در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: اخیرا شیوع بدافزار‌های جدیدی که بسیار کم حجم هستند و به‌راحتی می‌توانند روی تلفن‌های‌همراه و رایانه‌ها نصب شوند، بسیار رایج شده است و کارشناسان امنیتی بار‌ها و بارها در این خصوص به کاربران هشدار داده‌اند.
 
وی افزود: بدافزار‌های ماینر از جمله تهدیداتی هستند که به راحتی می‌توانند از سد آنتی‌ویروس‌ها عبورکنند و دستگاه‌ها را آلوده کنند.
 
این کارشناس امنیت سایبری در پاسخ به این سوال که فعالیت بدافزار‌های ارز رمز‌ها چگونه است؟ گفت: بسیاری از ارز‌های دیجیتال از جمله بیت‌کوین می‌توانند به وسیله رایانه‌ها و یا حتی تلفن‌های‌همراه استخراج شوند، این روزها هکرها از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و با طراحی بدافزار‌ها دستگاه‌های آلوده را مجاب می‌کنند تا بدون اطلاع کاربران خود، به طور پنهانی به استخراج سکه‌های مجازی بپردازند. به قول معروف دستگاه قربانی را تبدیل به زامبی کند که می‌تواند دستگاه‌های دیگر را نیز آلوده کند.
 
به گفته پورشوقی این کار باعث می‌شود تا پردازنده اصلی یا گرافیکی دستگاه‌ قربانی به شدت فعال شود و اینکار علاوه‌بر کندی پردازش‌های دیگر مصرف برق را افزایش داده و به تولید گرما در سیستم‌ها منجر خواهد شد که اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد، باعث کاهش عمر سخت‌افزار‌ها می‌شود.
 
وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که این بدافزار‌ها اخیرا با استفاده از افزونه مرورگرهای اینترنتی به ویژه کروم به دستگاه‌های دیجیتال منتقل شده و سیستم‌ها را از این طریق قربانی می‌کنند و کاربران باید در نصب افزونه‌ها، هوشیاری به خرج دهند.
 
این روش تنها یکی از شگرد‌های سواستفاده‌ از بازار رمز‌های دیجیتال است اما روش دیگری که اخیرا به شدت در تبلیغات فضای‌مجازی به ویژه کانال‌های تلگرامی رایج شده است، سوءاستفاده از روشی است که توسط برخی نرم‌افزارهای استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال به طور هرمی معرفی می‌شود.
 
فرید فلاح کارشناس ارزهای دیجیتال درباره این روش به خبرنگار ایلنا، گفت : برخی نرم‌افزار‌های استخراج‌کننده بیت‌کوین با معرفی کاربران جدید توسط کاربران قدیمی ، این امکان را فراهم می‌کنند تا کاربر با سرعت بیشتری اقدام به استخراج کند.
 
وی افزود : این روش با توجه به بازار گسترده بیت‌کوین ، بیشتر برای این ارز استفاده می‌شود.
 
این کارشناس درباره این روش اظهار کرد: نرم‌افزار‌هایی که از این طریق اقدام به استخراج می‌کنند لینکی را به هر کاربر اختصاص می‌دهد و کاربر می‌تواند با اشتراک‌گذاری آن لینک با دوستان خود، زیرمجموعه‌های بیشتری کسب و سرعت استخراج را برای خود بیشتر کند.
 
فلاح ادامه داد: این روش باعث شده تا بسیاری از آن سوءاستفاده کنند و با ایجاد کانال‌های تلگرامی با محوریت آموزش استخراج ارز‌های دیجیتال و تبلیغات در فضای مجازی، لینک مخصوص به خود را با بسیاری از کاربران به اشتراک بگذارند و به بهانه‌های مختلف تلاش کنند تا دیگران روی لینک مورد نظر کلیک کنند.
 
وی افزود: این روش گرچه آسیبی به قربانیان وارد نمی‌کند ؛ اما با توجه به اینکه از روی ناآگاهی و احتمالا نارضایتی کاربر صورت می‌گیرد، می‌تواند نقض حریم شخصی تلقی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.