اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

October 29, 2018
9:39 دوشنبه، 7ام آبانماه 1397
کد خبر: 95120

تکرار یک وعده تکراری: گوگل مپ ایرانی در راه است

رئیس سازمان نقشه برداری کل کشور گفت: چند استارت آپ ایرانی مقدمات کار را شروع کردند و احتمالا ظرف یکی دوسال آینده بتوانیم اپلیکیشن جایگزینی برای گوگل مپ داشته باشیم.

 
محسن شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا کنون از مناطق وسیعی از کشور عکس برداری شده است، عنوان کرد: سازمان نقشه برداری، یک سازمان حاکمیتی است که با تولید داده‎های مکان محور و نقشه‎های آبی،زمینی و هوایی، می‎تواند زمینه را برای تولید نسخه‌ی ایرانی و جایگزین google map  و google earth مهیا سازد.
 
وی افزود: بیش از 80 درصد برنامه‎ها و شبکه های مجازی اینترنتی، بر اساس داده‎های مکانی کار می‌کنند که این امر، لزوم ایجاد بستری بومی برای تولید داده های مکانی را دوچندان می‌کند.
 
رئیس سازمان نقشه برداری کل کشور به بیان وجوه اهمیت تولید نسخه‌ی بومی این برنامه‌ها پرداخت و گفت: شرکت‌هایی که داده های مکانی شان را در اختیار ما می‌گذارند، هر زمانی که بخواهند می‌توانند از گذاشتن این اطلاعات در  اختیار ما خودداری کنند و از طرفی معلوم نیست از اطلاعاتی که در اثر داد و ستد داده های مکان محور بدست می‌آورند چه استفاده هایی می‌کنند که این دو نکته نیز دلیل مهمی برای تولید برنامه‌های مشابه و داخلی و کسب استقلال در این حوزه است.
 
وی گفت: چند استارت آپ ایرانی مقدمات کار را برای تولید اپلیکیشن جامع نقشه خوانی شروع کردند و احتمالا ظرف یکی دوسال آینده بتوانیم اپلیکیشن جایگزینی برای گوگل مپ داشته باشیم.
 
شفیعی با بیان اینکه در گذشته نقشه‌های شمال کشور و دریای خزر را روسی‌ها و نقشه‌ی خلیج فارس را انگلیسی‌ها تولید می‌کردند، اظهار کرد: پس از 50 سال و برای نخستین بار نقشه‌های دریایی خلیج فارس با همین نام، توسط این سازمان با استانداردهای بین‌المللی، تولید و در سطح جهانی منتشر شده است.
 
وی در خصوص اهمیت داده‎های مکانی در امنیت کشور و امکان دسترسی کشورهای دیگر به این داده‎های جغرافیایی و مکانی تصریح کرد: در حال حاضر برای کشور، این دسترسی‌ها دوسویه است و ما نیز با دقتی زیر یک متر می‌توانیم از هرجایی داده های ماهواره ای مکانی داشته باشیم.
 
رییس سازمان نقشه برداری کل کشور در خصوص آینده استان قم از لحاظ شرایط زیست محیطی تصریح کرد: با وجود بحران آب و فرونشست‌های قابل توجه تا 18 سانتی متر در سال، در بخش هایی از استان قم که در اثر برداشت های بی‌رویه‌ی آب‌های زیرزمینی است، با قاطعیت می‌توان گفت که خطری این استان را از لحاظ فرونشست‌ها تهدید نمی‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.