تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 29, 2018
15:32 دوشنبه، 7ام آبانماه 1397
کد خبر: 95169

مدت بازگشت سرمایه در استارتاپ‌ها ۴ تا ۱۰ سال است

یک فعال استارتاپی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاری در هر استارتاپی منجر به سود می‌شود؟ گفت: بازگشت سرمایه در استارتاپ‌ها به طور استاندارد ۴ تا ۱۰ سال است اگرچه برای مثال ارزش پیک موتوری اینترنتی‌ فقط در یک سال ۵۰ برابر شده است.
 
مهشاد سبحانی یک کارآفرین در جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا درباره چگونگی سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی، اظهارداشت: نگاهی گذرا به جذب سرمایه در کسب و کارهای نوپایی که دیگر این روزها به کسب و کارهای بزرگ تبدیل شده­ اند نشان می‌دهد که عمده سرمایه راه یافته به آن­ها، توسط سرمایه‌گذاران خارجی تامین شده است.
وی ادامه داد: صرف نظر از جذابیت سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپای ایرانی برای خارجی‌ها، عدم حمایت سرمایه‌‌گذارهای داخلی از استارتاپ‌ها موضوع مهمی است که باید واکاوی شده و راه ­حلی برای رفع آن پیدا شود. اما مشخص است سرمایه‌گذاران خرد و کلان داخلی با دو معضل بی ­اعتمادی و عدم آگاهی با اکوسیستم استارتاپی درگیرند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در هر استارتاپی منجر به سود و ارزش می‌شود؟ گفت: سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یک نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود. مدت بازگشت سرمایه به صورت استاندارد بین ۴ تا ۱۰ سال است. به گفته مدیران یک پیک موتوری اینترنتی‌، ارزش این کسب و کار فقط طی یک سال ۵۰ برابر شده است. اما این به آن معنا نیست که کار همه کسب و کارهای نوپا به موفقیت ختم می‌شود. استارتاپ‌ها به همان اندازه که قابلیت رشد و پیشرفت دارند، به همان اندازه هم احتمال شکست دارند.
 
وی گفت: اگر ۳۰ هزار نفری که یک شبه با ۳۵ میلیون دلار سرمایه برای پیش فروش خودرو در کشور ثبت نام کردند، سرمایه شان را در استارتاپ‌های سطح A سرمایه‌گذاری می‌کردند می‌توانستند ۱۲۵ کسب و کار نوپای رو به رشد را حمایت کنند، و این امر نه تنها به کارآفرینی کمک می‌کرد بلکه ارزش سرمایه آن­ها را طی چند سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌داد که اخیرا با قانونی شدن تامین سرمایه خرد جمعی در ایران این امکان برای مردم فراهم شده است.
 
وی گفت: کارشناسان مالی معتقدند سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نقدینگی ندارد و جلوی تورم را خواهد گرفت.
 
به گفته وی، جای استارتاپ هایی در زمینه هوش مصنوعی،  اینترنت اشیاء و بلاکچین در ایران خالیست.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.