رسانه‌های اجتماعی

October 30, 2018
13:31 سه شنبه، 8ام آبانماه 1397
کد خبر: 95194

باخت بی‌بی‌سی در رقابت با یوتیوب و نتفلیکس

شبکه بی‌بی‌سی در رقابت با یوتیوب و نتفلیکس مخاطبان جوان را از دست داده و برای نخستین بار در تاریخ ۹۶ ساله خود با بحران وجودی روبه‌رو شده است.
به گزارش گاردین، آفکام (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای بریتانیا) در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش بی‌سابقه مخاطبان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بی‌بی‌سی در سال‌های اخیر و در پی آن افت چشمگیر درآمدهای این شبکه دولتی خبر داده است. گروه سنی 16 تا 34 سال فقط 80 دقیقه در روز از محتوای برنامه‌های بی‌بی‌سی استفاده می‌کنند که دقیقا برابر نیمی از میانگین زمان استفاده دیگر گروه‌های سنی بی‌بی‌سی در بریتانیاست.
 
از آنجا که بخشی از درآمد این شبکه دولتی به لطف ترغیب گسترده مردم برای پرداختن هزینه سالانه 150 پوندی تامین می‌شود، برخی آمارها برای مدیران بی‌بی‌سی نگران‌کننده شده است. بر اساس تازه‌ترین آمار آفکام، یک نفر از هر هشت بریتانیایی (در یک هفته مشخص) اصلا از محتواهای تولیدشده بی‌بی‌سی استفاده نکرده است و این یعنی درآمد این شبکه به شدت در مسیر کم شدن پیش می‌رود.
 
هر چند بخشی از این کاهش مخاطب و درآمد به دلیل تغییر ذائقه و عادت‌های مردم در عصر فراگیری شبکه‌های اجتماعی و محتواهای اینترنتی ناگزیر به نظر می‌رسد اما ایستگاه‌های رادیویی تجاری و شبکه‌های آنلاین تلویزیونی عملکردی به مراتب بهتر از بی‌بی‌سی در جذب مخاطبان جوان‌تر ثبت کرده‌اند. این بخشی از نخستین گزارش سالانه آفکام درباره اوضاع کنونی و عملکرد آینده شبکه دولتی بی‌بی‌سی در انگلیس است.
 
بی‌بی‌سی تری که تنها کانال صرفا آنلاین این شبکه است و اختصاصا برای جذب مخاطبان جوان‌تر طراحی شده، بین گروه سنی 16 تا 34 سال تنها هشت درصد مخاطب دارد و این یعنی بی‌بی‌سی از بحران مخاطب به شدت رنج می‌برد. جوانان بریتانیایی نه تنها از محتوای برنامه‌های این شبکه استفاده نمی‌کنند، بلکه نسبت به موفقیت آن در آینده و تولید برنامه‌ها و محتواهای جذاب حالت انتقادی دارند. آنها معتقدند بی‌بی‌سی بر جذب مخاطبان سالمندتر تمرکز کرده است.
 
یکی از سخنگویان بی‌بی‌سی می‌گوید: «جوانان به نسبت دیگر تامین‌کنندگان محتواهای رسانه‌ای چون یوتیوب، اسپاتیفای و نتفلیکس وقتی بیشتر برای دیدن و شنیدن برنامه‌های بی‌بی‌سی صرف می‌کنند اما این بازار به شکلی باورنکردنی رقابتی شده و جوان‌ترها در مقایسه با نسل‌های پیشین گزینه‌های بیشتر پیش رو دارند. ما می‌خواهیم مطمئن شویم همه مخاطبان محتوای ارزشمند از بی‌بی‌سی دریافت می‌کنند و به همین دلیل سراغ فناوری‌های تازه رفته‌ایم.»
 
مخاطبان معتقدند بی‌بی‌سی از نظر پخش خبرهای درست و قابل اعتماد همچنان در رده‌های بالا قرار دارد اما شیوه به تصویر کشیدن برخی گروه‌ها از جمله زنان میانسال در برنامه‌های نمایشی آن چندان درست نیست. ضمن اینکه تامین هزینه‌های تولید برنامه‌های نمایشی پرهزینه با همکاری با شبکه‌های رقیب چون آمازون و نتفلیکس تا حدودی به اعتبار بی‌بی‌سی آسیب زده و شهرت آن را به عنوان شبکه‌های مستقل خدشه‌دار کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.