اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 3, 2018
15:16 شنبه، 12ام آبانماه 1397
کد خبر: 95272

اینترنت پرسرعتی که سوخت می‌شود!

 
 
در حالی‌که نزدیک به یک سال از اعلام مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی می‌گذرد، وعده‌ اینترنت پرسرعت برای کاربران کم‌مصرف هنوز هم عملی نشده است.
 
زمانی که محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با نوید ایجاد یک فضای رقابتی به نفع مصرف‌کننده نهایی بین شرکت‌ها، جدول تعرفه‌های اینترنت ثابت را مبتنی بر مصرف منصفانه منتشر کرد، یکی از مهمترین اعتراضاتی که به این تعرفه‌ها وارد شد، بی‌توجهی به کاربران کم‌مصرف بود که اینترنت با سرعت بالا و حجم کم می‌خواستند و مجبور به پرداخت همان هزینه مصرف منصفانه بودند که متناسب با سرعت افزایش می‌یافت.
 
صحبت از اینترنت غیرحجمی جایگزین در حوزه ثابت از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در دولت یازدهم مطرح و حتی تعرفه‌هایی هم پیشنهاد شد که به دلیل اعتراض مشترکان نسبت به حجم‌های ارائه‌ شده اجرایی نشد، در نهایت جهرمی تعرفه‌های اصلاح‌ شده را تحت عنوان سرویس‌های پر سرعت غیرحجمی، ۲۳ آبان ماه سال گذشته اعلام کرد.
 
در ابتدای اجرای طرح اینترنت نامحدود و زمان اعلام تعرفه‌ها، مشخص شد این اینترنت، آن‌طور که کاربران تصور می‌کردند نامحدود نیست. یکی از اعتراضات کاربران از همان ابتدای مشخص شدن تعرفه‌های جدید که در ابتدا از آن تحت عنوان اینترنت نامحدود نام برده می‌شد اما پس از مدتی به اینترنت غیرحجمی تغییر یافت، این بود که طرح‌های قبلی بسیار به‌صرفه‌تر از اینترنت کنونی است.
 
اما آنچنان که وزیر ارتباطات هم اذعان داشت، حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند و این بدین معناست که به کاربران کم‌مصرف بی‌توجهی شده است. شاید این تعرفه‌ها برای کاربری که به گفته خود در طول ماه مصرف اینترنت بالایی دارد، منصفانه باشد، اما برای کاربری که می‌خواهد اینترنت با سرعت معقول داشته باشد و نیاز به حجم بالایی ندارد، پرداخت همان هزینه به نظر منصفانه نیست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این موضوع،‌ همان زمان درباره اینترنت پر سرعت برای مشترکان کم‌مصرف، توضیح داد: دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند، در حالی‌که حجم مصرفی آن‌ها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هرچند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند.
 
جهرمی همچنین با بیان این‌که در تعرفه جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند، وعده داد برای رضایت این دسته از کاربران، تا فروردین ماه پیشنهادهایی به نتیجه نهایی برسد؛ این وعده عملی نشد تا زمانی که حسین فلاح جوشقانی – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – اعلام کرد: به دلیل نگرانی‌ اپراتورها از این‌که مشترکان کم‌مصرفی که سرعت بالا می‌خواهند، به سمت اپراتورهای دیگر بروند، در صورت موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تغییر تعرفه‌های جدید برای مشترکان کم‌مصرف اینترنت توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ابلاغ می‌شود.
 
با گذشت زمان و عدم اعلام تعرفه برای مشترکان کم‌مصرف، رییس رگولاتوری بار دیگر درباره علت تاخیر اظهار کرد: ما موضوع را بررسی کردیم و راهکار و پیشنهاداتی هم ارائه دادیم، شرکت‌ها هم در بررسی‌های اولیه موافقت کردند، اما برخی از شرکت‌ها بحث‌هایی داشتند و گفتند بررسی بیشتری می‌خواهند زیرا ممکن است این موضوع، بازار را که تازه به یک تعادل و ثبات رسیده، تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مقرر است بررسی بیشتری کنند و نتیجه را بعد از نهایی شدن اعلام کنند.
 
این موضوع در حالی است که با گذشت یک سال از اعلام تعرفه‌های اینترنت پر سرعت ثابت و وعده‌های چندباره در راستای توجه به کاربران کم‌مصرفی که خواستار سرعت بالا هستند، همچنان تعرفه‌های جدیدی اعلام نشده و مشترکان کم‌مصرف همچنان علی‌رغم عدم نیاز به حجم بالای اینترنت، به دلیل درخواست برای سرعت بالا هزینه‌هایی مشابه با کاربران عادی می‌پردازند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.