سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 3, 2018
17:08 شنبه، 12ام آبانماه 1397
کد خبر: 95304

تولید کم‌هزینه انرژی تجدیدپذیر با کمک باتری‌های سیال

یکی از پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، روش کارآمد و کم‌هزینه‌ای برای تولید انرژی تجدیدپذیر ارائه داده که در آن از باتری‌های سیال استفاده می‌شود.
 
به گزارش ام.آی.تی نیوز، تولید انرژی، فرآیندی پرهزینه است و صدمات بسیاری برای محیط زیست در پی دارد اما یکی از پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT)، ایده متفاوتی ارائه داده است.
 
"جس هینریچر" (Jesse Hinricher)، از پژوهشگران رشته مهندسی شیمی دانشگاه ام.آی.تی، پژوهشی در مورد باتری‌هایی انجام داده که به یک شبکه متصل می‌شوند و انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز را تولید می‌کنند. او در پروژه خود، الکترولیت‌های ارزان‌قیمتی را در باتری‌های سیال اکسایش- کاهش به کار برده تا امکان تولید انبوه و ارائه انرژی پاک و ارزان‌قیمت را داشته باشد.
 
هینریچر، دوران کودکی خود را در یک مزرعه سپری کرده و در این مورد می‌گوید: در مزرعه، شاهد تاثیر قابل توجه تغییرات فصلی بودم؛ از این رو تصمیم گرفتم در رشته مهندسی شیمی تحصیل کنم. من به محیط زیست علاقه دارم و فکر می‌کنم باید از آن محافظت کنیم.
 
هینریچر از ژانویه سال 2017، پژوهش در مورد ابداع باتری‌های سیال اکسایش- کاهش را در آزمایشگاه آغاز کرد. این باتری‌ها از برخی جهات به باتری‌های معمولی که در کنترل تلویزیون استفاده می‌شوند، شباهت دارند اما تراکم انرژی آنها، بسیار کمتر از آن است که در کنترل تلویزیون به کار روند.
 
در این پروژه، باتری‌ها در شبکه‌های بزرگ انرژی قرار می‌گیرند تا کارایی بیشتری داشته باشند و وابستگی آنها به ابزار ذخیره انرژی کمتر شود.
 
پنل‌های خورشیدی، انرژی بالایی تولید می‌کنند اما پس از غروب خورشید، دیگر این توانایی را ندارند اما باتری‌های سیال اکسایش- کاهش می‌توانند انرژی را برای استفاده در تمام روز ذخیره کنند.
 
افت مصرف این باتری‌ها، در حال حاضر موجب کمبود و بالا رفتن قیمت مواد سازنده آنها شده است. در نتیجه، هینریچر تصمیم گرفت این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و الکترولیت‌های کم‌هزینه‌ای را برای کار خود پیدا کند.
 
وی افزود: شناسایی مواد کم‌هزینه‌ موجب می‌شود این باتری‌ها از نظر تجاری مناسب‌تر باشند.
 
هینریچر قصد دارد در آینده هم پژوهش در مورد ذخیره انرژی را ادامه دهد و نهایتا شرکت خود را تاسیس کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.