اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 4, 2018
10:59 یکشنبه، 13ام آبانماه 1397
کد خبر: 95319

برنامه های هوشمندسازی تهران اعلام شد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره یه برنامه های در دست اجرا و بررسی این سازمان گفت:تا پایان امسال به صورت انلاین پرداخت عوارض نوسازی ، ارائه اطلاعات کیفیت هوا، شارژ بلیط های الکترونیکی آنلاین و سامانه 137 انجام خواهد شد.
 
Mohammad-Farjod-1000-Way2pay-96-09-29-810x454.jpg
 
دکترمحمد فرجود مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران امروز -شنبه- در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند در خصوص طرح هایی که تا امروز در این مجموعه انجام شده و یا طرح هایی که برای آینده در نظر گرفته شده است، گفت: در این مدت سعی کردیم در عین این که برای طرح های دیگر برنامه ریزی می کنیم، برخی از طرح های در دستور کار را هم به مرحله اجرا در آوریم تا علاوه بر این که مردم با آنها آشنا می شوند، خود نیز بتوانیم مشکلات و مسائل آن طرح ها را رصد کنیم. 
 
وی ادامه داد: یکی از این پروژه ها افتتاح کیوسک های شهر هوشمند است، دیگری سامانه تهران من است که درگاه واحد ارتباط شهرداری با شهروندان خواهد بود. سرویس های سامانه تهران من را از فروش، رزرو و مشاهده طرح ترافیک آغاز کردیم. 
فرجود در خصوص فعالیت سامانه تهران من اضافه کرد: «در گام دوم برخی از سرویس های حوزه شهرسازی، مانند استعلام طرح تفصیلی را روی این سامانه قرار دادیم. روی این پلتفرم سرویس های دیگری مانند پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، شارژ کارت بلیط الکترونیکی، رزرو معاینه فنی خودرو، اتصال سامانه 137 به این پلتفرم (جهت دریافت نظرات شهروندان و ارجاع آن به شهرداری)، اطلاعات کیفیت هوا و سرویس های شهرسازی، تجمیع خواهد شد. 
به گفته فرجود، این موارد، عملیات کوتاه مدت سامانه تهران تا پایان سال است. تهران من به 10 سامانه ملی و 8 سامانه شهرداری متصل است و زمانی که شهروند وارد این سامانه می شود نیاز نیست به بخش های دیگر برود.
 
سامانه طرح ترافیک 
یکی از سرویس های هوشمند که در این مدت سعی شده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران روی آن کار شود، سامانه طرح ترافیک جدید است. دکتر فرجود در ادامه نشست با اشاره به این مسئله توضیح داد: سامانه طرح ترافیک جدید سامانه ای است که ما سعی کردیم خیلی روی آن کار کنیم. در همین راستا تمام زیرساخت آن را تغییر دادیم تا بتوانیم یک سامانه جامع تردد شهری و مدیریت عوارض شهری ایجاد کنیم. کار این سامانه به کمک شبکه بزرگی از دوربین ها شروع می شود، به پردازش هوشمند تصاویر می رسد و نهایتا تمام تعرفه ها روی آن اعمال می شود تا عوارض محاسبه شود. در همین خصوص سعی کردیم زیرساخت های معاینه فنی را هم ایجاد کنیم و در حال حاضر رزرو معاینه فنی به شکل آنلاین انجام می شود.
 
سامانه مسیریابی 
سامانه مسیریاب سرویس دیگری است که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران طراحی شده است. فرجود در این خصوص گفت: در حال حاضر لایه های مختلف اطلاعات شهری به این سامانه اضافه شده است. مورد دیگر اضافه کردن مسیریابی حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس است. اطلاعات در این سامانه زنده است و می توان به وسیله آن نزدیک ترین اتوبوس و مترو را پیدا کرد و بر اساس آن در سطح شهر تردد کرد. سرویس های دیگری هم روی این سامانه وجود دارد که به کمک شهروندان خواهد آمد.
 
پارک حاشیه ای 
«یک سرویس بسیار مهم دیگر که مطالبه شورای شهر بود و ما سعی کردیم به آن بپردازیم بحث پارک حاشیه ای است.» مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با توضیح این مسئله افزود: «پارک حاشیه ای یک پلتفرم جامع خواهد بود برای مدیریت کل «پارک حاشیه ای» در سطح شهر. این پلتفرم از ابزارهای مختلفی مانند سنسور استفاده می کند. در این سامانه پارکبان هم لحاظ شده اما به نوع دیگری نه ماند پارکبان هایی که در حال حاضر وجود دارد.
فرجود ادامه داد: این سامانه به شهروندان کمک می کند تا بتوانند پارک های خالی سطح شهر را ببینند و بر مبنای آن سفر کنند. علاوه بر این ها در این پلتفرم پرداخت ها به شکل الکترونیک انجام خواهد شد. این سامانه به تهران من و کیف پول شهروندی متصل است. 
 
شهر شفاف 
بحث «شفافیت» یکی دیگر از موارد و محورهایی بود که فرجود مطرح کرد: «در تعریف شهر هوشمند شفافیت بسیار پر رنگ است. نمی توان شهر هوشمند داشته باشیم اما به سمت شفافیت حرکت نکنیم. در همین راستا بود که سامانه شفافیت در شورای شهر طراحی شد. این سامانه اطلاعات مختلفی را به شهروندان می دهد. در فاز اول این طرح قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری روی سامانه قرار گرفت و در حال حاضر این مبلغ به قراردادهای 220 میلیون تومانی رسیده است. در حال حاضر بودجه پیشنهادی و همین طور مصوب شهرداری، اطلاعات مدیران شهرداری روی سایت قرار گرفته و در گام های بعدی مصوبات شورا، اطلاعات شهرسازی، فرآیند مناقصه ها، پروانه هایی که صادر شده و موارد دیگر نیز در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
 
 
استانداردسازی داده ها 
دکتر فرجود با این توضیحات، در ادامه گفت: یکی از مشکلات اصلی در شهرداری و اغلب سازمان های دیگر این است که نمی دانیم داده هایی که داریم قابل استفاده است و صحت دارد یا نه؟ به طور مثال ما در شهرداری برای یک سنجه یک جا تناژ را مبنا قرار داده ایم و یک جای دیگر کیلومتر. داده ها باید یکسان باشند و استاندارسازی شوند. بر همین اساس ما برنامه استانداردسازی داده‌های شهرداری را شروع کردیم، نظام جامع آماری را نوشتیم و در سال گذشته ابلاغ کردیم و در حال حاضر مشغول نوشتن حکمرانی داده در شهر تهران هستیم.» 
وی در ادامه گفت : ما سامانه های زیادی در شهرداری داریم که هر کدام داده های مخصوص به خود را دارند، یکی از کارهای دیگری که در حوزه داده ها در حال انجام هستیم جمع آوری این هاست. تعدادی از کسب وکارها و مجموعه های دیگر سراغ ما آمدند و اعلام کردند نیاز به این داده ها دارند. زمانی که ما متوجه این نیاز شدیم، آن را در دستور کار جدی خود قرار دادیم تا بتوانیم داده هایی را که محرمانه و شخصی نیست، در اختیار متقاضیان قرار دهیم. 
 
رصدخانه تهران 
از دیگر فعالیت های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ایجاد یک رصدخانه است: «ما یک رصدخانه داریم که در آن اطلاعات شهر تهران عرضه می شود و افراد برای دریافت اطلاعات جامع تر از شهر تهران می توانند به آن مراجعه کنند. در این رصدخانه می توان به تماشای شهر تهران نشست. در این رصدخانه حدود 600 تحلیل در خصوص شهر تهران وجود دارد که داده های آنها بسیار جالب و حائز اهمیت است. به همین دلیل سعی کرده ایم مدیران مجموعه های مختلف را به این مرکز ببریم تا بتوانند بر اساس داده هایی که آن جا وجود دارد در خصوص مسائل شهری تصمیم گیری کنند.
 
پرداخت شهری 
شهر هوشمند با پرداخت شهری در هم تنیده است. دکتر فرجود با تاکید روی این مسئله می گوید: یکی از ابعاد اکثر سرویس هایی که در شهر هوشمند ارائه می دهیم «پرداخت» است. در این زمینه چند کار انجام داده ایم و چند برنامه جدی تا آخر سال داریم. یکی از مهم ترین برنامه ها بحث پرداخت کرایه تاکسی توسط اپلیکیشن های پرداخت است که در تعامل با آنها هستیم. قصد داریم ترتیبی بدهیم تا بتوان کرایه تاکسی و مابقی پرداخت های شهری را بتوان از طریق اپلیکیشن های آن ها پرداخت کرد. از جمله کارهایی که تا انتهای سال قصد انجام آن را داریم، پذیرش ابزارهای جدید غیر از کارت بلیط مترو در درگاه های پرداخت است. پردازش nfc و qr و قرار دادن آنها در اختیار سازندگان اپلیکیشن ها از جمله کارهایی است که قصد انجام آنها را داریم.» 
محور پایانی اظهارات فرجود بحث زیرساخت های شهر هوشمند و تحول دیجیتال در شهرسازی است. 'سرویس هایی که آماده کرده ایم و خدمات مهم تری که از سال 98 عرضه خواهند شد، نیازمند تغییرات در زیرساخت هاست. یکی از مهم ترین کارهای ما در این خصوص، طراحی داشبورد برای شهردار و بقیه بخش های شهرداری بوده تا به وسیله آن مسائل و مشکلات شهر را ببینند و با تحلیل بهتر بر مبنای داده ها، تصمیم گیری کنند. چون اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، شهر هوشمند شهری است که بر اساس داده مدیریت می شود. باید بپذیریم که نمی شود به شهر هوشمند فکر کرد اما همزمان به داده فکر نکرد.» 
 
برنامه های همایش 
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در پایان نشست در خصوص محورهایی که قرار است در دومین همایش این سازمان در تاریخ 19 و 20 آذرماه مورد بررسی قرار بگیرد، توضیحات تکمیلی را ارائه کرد: «برای این همایش حدود یک هفته برنامه های مختلف در شهر تهران داریم. سخنرانی های خیلی مهم و کلیدی خواهیم داشت ک توسط سخنران های خارجی و داخلی و همین طور از سوی اعضای هیات دولت ارائه خواهد شد. هدف این است که بتوانیم مسائل را به شکل جزئی تر مورد بررسی کنیم. . 
وی طرح کاربردی تر و عملیاتی تر مسائل و موضوعات را ویژگی متفاوت همایش امسال دانست و ادامه دارد: یکی از محورهای مهم همایش امسال مسیر حرکت به سمت شهر هوشمند است. بسیاری از شهرها به تبدیل شدن به شهر هوشمند فکر می کنند اما نمی دانند باید کار را از کجا و چطور شروع کنند، سعی می کنیم در این همایش به این سوالات پاسخ دهیم. همچنین تصریح می کنیم که استارتآپ ها و مراکز رشد و شرکت های سرمایه گذاری می توانند در شهر هوشمند به ما کمک کنند و متقابل ما هم به آن ها کمک کنیم.» 
قرار است در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در برج میلاد تعدادی از برنامه ها و طرح هایی نیز که در شهر هوشمند به مرحله اجرا رسیده اند، رونمایی شوند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.