امنیت

فناوری اطلاعات

November 5, 2018
17:20 دوشنبه، 14ام آبانماه 1397
کد خبر: 95369

امکان سوءاستفاده از آسیب‌پذیری در مایکروسافت

حققان، آسیب‌پذیری وصله‌نشده‌ای را در ویژگی "Online Video" مایکروسافت کشف کرده‌اند که به مهاجمان، امکان ارسال فایل‌های مخرب به سیستم قربانی را می‌دهد.
 
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) درباره آسیب‌پذیری MICROSOFT WORD  اعلام کرد که این اشکال هنگامی رخ می‌دهد که کاربر، یک ویدئو را از طریق ویژگی "Video Online" در یک سند ‫Word تعبیه کند. این آسیب‌پذیری در فایل ".xml" وجود دارد که در آن، پارامتر "embeddedHtml" به یک کد iframe در یوتیوب اشاره دارد. هکرها می‌توانند کد iframe فعلی یوتیوب را با HTML/JavaScript مخرب که توسط اینترنت اکسپلورر ارائه می‌شود، جایگزین کنند.
 
به‌گفته‌ی محققان، تغییر گذرواژه‌ی ویدئوی یوتیوب جاسازی‌شده در یک سند Word، برای مهاجمان بسیار آسان است. آن‌ها فقط باید فایل "document.xml" را ویرایش کنند و لینک ویدئو را با بار مخرب جایگزین کنند.
 
محققان گمان می‌کنند که مهاجمان ممکن است از این تکنیک برای حملات فیشینگ استفاده کنند، زیرا سند، ویدئوی جاسازی‌شده با لینک به YouTube را نشان می‌دهد، در حالی که ممکن است یک کد مخفی HTML/JavaScript در پس‌زمینه اجرا شود و به اجرای کد بیش‌تر منجر شود.
 
هکرها برای استفاده از این حمله، یک لینک ویدئو را داخل سند Word جاسازی کرده و آن را با استفاده از ایمیل فیشینگ برای قربانی ارسال و سپس کاربران را به بازکردن فایل Word ترغیب می‌کنند. با این ترفند، کاربران هدف ممکن است هیچ چیز بدبینانه‌ای را مشاهده نکنند، زیرا بازکردن سند دارای ویدئوی جاسازی‌شده، هیچ اخطاری ایجاد نمی‌کند.
 
این اشکال بر مایکروسافت آفیس 2016 و تمام نسخه‌های قبلی دارای ویژگی "Video Online" تأثیر می‌گذارد. محققان سه ماه پیش این آسیب‌پذیری را به مایکروسافت گزارش کردند اما به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد ندارد این مشکل را حل کند و معتقد است نرم‌افزار Word، تفسیر HTML را به‌درستی انجام می‌دهد.
 
به مدیران شرکت‌ها توصیه می‌شود سندهای Word دارای برچسب "embeddedHtml" در فایل "document.xml" اسناد Word را مسدود کنند و پیوست‌های ای‌میل ناخواسته را از منابع ناشناخته یا مشکوک باز نکنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.